Josu Iraeta
(Idazlea)
ZALDITIK JAITSI ETA OINEZ EKIN
Richard Feynman fisikari ipar amerikarrak esan bezala,
“Zientzia da, gauzak ezagutzeko modua irakasten duen bideetako bat".
Baita ere, ezagutzen ez ditugun gauzak ikasteko
edota ezagutza horien norainokoa zein den jakiteko bidea ere bada, ezer ere
ezin baitaiteke era absolutuan ezagutu. Zalantza
eta duda-muda erabiltzeko bidea. Gauzen
inguruan iritzi jakin bat edukitzearren pentsatzeko bidea. Egia eta iruzurra, egia eta ikuskizuna etab.
elkarrengandik desberdintzeko bidea.
Feynmanek esandakoa Espainiar Estatuan egun bizi dugun
egoerari aplikatuz, eta horri adimen
ttantta bat gehituz gero, ikusiko dugu, Moncloako maizterra etengabe aldatzea
saihestu ezinezko zerbait dela, baita gaur bertan Moncloa hutsik geratuko
balitz ere.
Are gehiago, “normaltzat" jotzen dugu; izan ere,
sisteman bizi dugun krisi-prozesuaren baitan aldaketarako aukera hori erabat
bateragarria litzateke kapitalismoaren kontraesan sozialekin.
Hori horrela, eta datorkigun errealitatea kontuan,
beste behin esan beharra dago guztiz jasan ezinezkoa eta faltsua dela “ongizate
soziala kontsumo masiboarekin” parekatzen dutenek defendatzen duten teoria.
Tamalez, langabezia da ekuazio horretan zalantzan
jartzen den lehendabiziko erreferentzia. Eta
hori ez da “soilik” hemen gertatzen; gauza bera gertatzen da Europan eta baita mundu
zabalean ere, non langabetuen erroldak inoiz ezagutu izan ez ditugun mailak
gainditu dituen.
Espainiako eskuin populista baino inor egokiagorik ez,
beraien ustelkeria mortero gisa erabili
eta Babel dorreak eraikitzeko. Baina
gauzak horren nabariak izan arren, ez dute jauregi hori utziko; are gehiago,
iluntasuna argitzen duen argia bailiran erakusten dute beraien burua, konturatu
ere egiten ez direlako argiak eta iluntasunak betidanik mantendu izan dutela
lehia estua zuriaren eta beltzaren artean.
Joko hori berezkoa da demokrazia formaletan; gobernuak
etorri eta joan egiten diren bitartean, errutina, diruzalekeria, ergelkeria eta
ustezkotasuna bertan geratzen dira, ezagutzaren muturreko aurrerapausoak izango
balira bezala.
Nire baieztapen hau berria ez bada ere, erabat
indarrean dago zera diodanean, eskuin espainolak demokraziari buruz egiten duen
interpretazioa guztiz faltsua dela, arrazoirik gabea alegia.
“Beraien" demokrazia horretan, diruaren txintxinak
eta urrearen koloreak ordeztu dituzte morala, kontzientzia eta lotsa. Demokrazia horren bilakaerak zibilizazioaren modu kolonialaren
zabalkundearen biktima bilakatzen gaitu. Balioen
suntsiketa garaira garamatza, eta balio horien ordez objektuak baino ez ditugu
aurkitzen. Bide hori ez da etorkizunera
jotzeko egokiena.
Biluzik, odol artean eta negar eginez jaio zirela
ahaztuta daukatenen kodizia kriminalak eragindako gabetze, gose eta nahaspilak
norbere buruaren nahiz gure seme-alaben buruaren gainean zeru urdin eta argia
ikusi eta bizitza baloratzeko desira izugarria pizten dute.
Baina guztiok ez gara halakoak, eta gauzak ez dira
betidanik horrela izan. Gure herriak auzolanen bidez administratzen ziren sasoi
haietatik, euskal gizartearen eta euskal herritarren bizimodua elkarri lotuta
egon dira. Indartsuak izan gara betidanik,
eta hala izango gara etorkizunean ere, lankidetza eta erkidetasuna defendatzen
dugun neurrian.
Ezker Abertzaleak beti aintzatetsi ditu norbanakoaren
berezko balioak, eta hala ulertzen du kolektibismoa, hau da, helburu berbera
izanik, pertsona desberdinez osaturiko unitate edo multzoa.
Garena gara, Herri subiranoa amesten duen proiektu
bateko kideak. Pertsonaren baikortasun eta
tragedia, biak onartzen ditugu, txanpon beraren aurpegi desberdinak direlako,
batak bestea baztertzen ez duen bateratasun dialektikoa. Beti izan gara horrelakoak, eta hala jarraituko dugu
aurrerantzean ere.
Jakina denez, ezin dugu ahaztu kaltearen oinarria
soziala dela, baina ez naturak hala ezarri digulako. Kalte horrek, izan ere, boterearen egiturazko
indarkeria errealitate bilakatu du. Horregatik,
bada inongo zalantzarik gabe esaten duenik, Estatu Espainiarrean gobernuak
epaitegiak “aktibatzen” dituenean askatasunak isilarazten dituela. Ni ere iritzi berekoa naiz; are gehiago, asko eta asko,
dira gaur “idazten” ari garenarekin bat ez datozen epaiak. Gertatzen ari denaren aurrean ez ikusiarena egiten
dute.
Idazketa aipatu dudanez, honakoa baieztatu nahi nuke; bizi
dugun egoera konprometituaren aurrean, unibertsoaren eta pertsonen arteko
bitartekoa izan beharko lukeela idazleak. Horregatik, epaitegiak “aktibatu” eta isiltasuna espetxeetako soinu bilakatzen
denean, guk geuk onartzen dugu espetxe hori, gure isiltasunaren bidez. Hortaz ez dago zalantzarik.
Oso larria den egoera horren aurrean, azpimarra nahi
nuke, bizi garen egoera larrian ez dagoela tokirik “aseptikoarentzat”. Pertsona
“aseptikoak” badaki bide zuzena eta okerra desberdintzen, baina ez da
arrazoiaren eta egiaren bidean urrats bat bera ere emateko gai . Norberaren buruari iruzur egin beharra,
zertarako eta barruan daraman utzikeria estaltzeko, pena.
Barne begirada bat eginez gero, ohartu arazi nahi dut,
sarritan ahaztu egiten dugula zeinen gaztea den -gure Herriaren historia
kontuan hartuta- gure seme-alabei Euskal Herri aske bat eskaintzeko
helburuarekin gauzatzen ari garen borroka. Egia da lan ugari egin dugula, eta egindako bidea luzea dela. Duela hogeita hamar urte baino gertuago gaude, bai,
baina oraindik ez gara helmugara iritsi. Daukaguna
eta etorkizunean lortuko duguna defendatuta baino ez gara iritsiko helmuga
horretara, ez baita posible izanen beti aurrera egitea.
Aldaketa ugariko bidea hartu dugu, eta aldaketa
horietara egokitu beharrean gaude. Iritsi
da unea, ezin dugu gehiago itxaron. Zalditik
jaitsi beharra dugu. Zalditik jaitsi eta
bideari ekin, -ez baita okerra- baina bideari oinez ekin. Hala ere –nire ustez-
dagoeneko definituta dagoena berriz definitzea sustatzen dituzten tentazioak
saihestu beharko genituzke. Berriro diot,
bidea ez da okerra, baina orain arteko arauak aldatzeko balio behar du. Aurrerago aldatuko dugu indarren korrelazioa.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina