ABERTZALEAK
ETA EUSKARA
EDO
NAZIO EUSKALDUNAREN GAINBEHERA
(1)
Uztailaren 24an sarrera
bat argitaratu genuen blog honetan: “Etnozidioak aurrera segitzen du!” izenburua
zuena, eta azpititulu gisa: “Etnozidioaren
azken fasean gara? Egin beharreko eztabaida latza eta garratza.” Ez zuen oihartzun
handirik izan, 22 bisita zenbatuta ditu (ideia bat egiteko, blog honetako
sarrera gutxien izan duten artikuluak, bertzeak bertze, IRA Berriaren sortze
agiria (10) eta CHEren mezua Trikontinentalari (12) izan dira, eta sarrera gehien,
Iker Casanovaren pentsamenduaren kritika (273), Josu Uribetxebarriaren
borrokari buruzkoa, “Burdina gori delarik lantzen da!” (196) eta
Andoni Olariagaren pentsamenduaren kritika (181). Hortik nork bere kontuak
eginen ditu.
Hala ere, Herri Euskaldunaren aurka, hau da
Euskal Herriaren bihotzaren kontra egiten ari den etnozidioa isila salatzea
betebehar iraultzaile ezinbertzekoa da guretako, oihartzun handia izan ala ez.
Gure tesia da euskal abertzaletasunean erabat
nagusi den paradigma baskoak ez digula ikusten uzten etnozidioaren zinezko
tamaina. Irlandan gertatu zen bezal-bezalaxe, alegia. Beraz, euskaldun
iraultzaileondako eta iraultzaile euskaldunondako hil ala biziko kontua da
abertzaletasun baskoaren paradigma arrazoiz eta argudioz kritikatzea, eta abertzaletasun/amertzaletasun
euskaldunaren paradigma osatu eta eraikitzea. (Aberria: “patria / patrie”;
Amerria: “matria / matrie”. Abertzaletasuna: patrotismo / patriotisme; Amertzaletasuna:
matriotismo / matriotisme).
Horrela bakarrik eginen diogu aurre, hortzez
eta haginez, Herri Euskaldunaren desagertze programatuari, Euskal Herriaren
aurkako etnozidioari, hain zuzen. Eta jakina, Euskal Herriaren bihotza Euskal
Herri Langilea da, eta Euskal Herri Langilearen bihotza, langile euskaldunak,
hotz, behargin, arrantzale eta nekazari euskaldunak.
Horregatik, sei ataletan ekarriko dugu
honetara liburu mugarri bat: “Abertzaleak eta Euskara, edo Nazio Euskaldunaren
gainbehera”, Joxe Manuel Odriozolak 2008an idatzi zuena, Elkar
argitaletxean, Eztabaida sailean, 14. zenbakia.
Liburu honetan pentsalari euskaldunak
abertzaletasun baskoaren paradigma goiti-behiti kritikatzen du, sakonki eta
zorrozki. Atal bakoitzean, paragraforik sakon eta esanguratsuenak argitaratuko
ditugu hemen, geure artean eztabaida piztuko duelakoan. Polemika eta eztabaida
hau hil ala biziko kontua dugu Euskara eta batez ere Herri Euskalduna biziko
bada. Eta nork ukatuko digu Herri Euskaldunik gabe Euskal Herria hilda dagoela?
Nork ukatuko digu Euskararik gabe Euskal Herririk ez dela? Nork ukatuko digu
euskaldunak garela Euskal Herriaren bihotza, eta erdaldun baskoak (erdaldun
frankofonoak eta hispanoparlanteak) periferikoak direla gure Nazioaren
osagintzan eta eraikuntzan? Nork ukatuko digu Euskal Herri Langilea dela Euskal
Herriaren erdigunea eta askagintza prozesua gidatu behar duela? Eta nork
ukatuko digu Euskal Herri Langilearen muina langile euskaldunak direla?
Uztailaren 24an erran genuena berriz ere
errepikatuko dugu hemen:
“Euskal Iraultza
Sozialista EUSKARAZ pentsatu eta eginen dugu, bertzenaz ez da euskalduna
izanen, bistan da! Bainan haratago joan gaitezen, EUSKARA hegemonikoa ez den
prozesu iraultzaile sozialista bat ez da guretako, euskaldunondako, Herri
Euskaldunarendako, alegia, ez onargarri, ez onuragarri, ez ezer. Ez da, ez
iraultzarik, ezta sozialismorik ere! Etnozidioaren bururatzea da, bertzerik ez!
Gure heriotza kolektiboa, Euskal Herriaren hiltzea!
EUSKARA
hegemonikoa izateak erran nahi du, nahiz eta gaur egun euskaldunok minoria
ttipi bat izan Euskal Herrian, (hots, euskal lurraldeetan), Euskal Iraultza
Sozialistaren aldeko mugimenduetan gure hizkuntzak gune erabakigarriak
okupatzen dituela, kualitatiboki leku garrantzitsuenetan EUSKARAZ pentsatu,
ekin, eta bizi egiten dela. Hau da, euskaldunok nagusi garela horretan, eta
EUSKARA ezinbertzekoa dela euskal iraultzailea izateko.”
Liburu ezin interesgarriago hau bost ataletan
banatzen da:
1.- Lehendabiziko bidegurutzea: Euskaldunok
maizter abertzaleen nazioan.
2.- Bigarren bidegurutzea:
Lurralde-nazionalismoaren errazkeriak.
3.- Hirugarren bidegurutzea: Nazio-kultura eta
nazio-hizkuntza batasunean bat.
4.- Laugarren bidegurutzea:
Nazio-alienazioaren zer-nolakoa edo arrotzak etxeko bihurtu zirenekoa.
5.- Bosgarren bidegurutzea: Jo dezagun Nazio
Euskaldunaren bidetik.
Gaurkoan, liburuko “Hitzaurrea” eta “Atarikoak”
ataletako pasarterik esanguratsuenak agertuko ditugu hemen. Hemendik aitzina,
hitzak Joxe Manuel Odriozolarenak dira:
ABERTZALEAK
ETA EUSKARA
EDO
NAZIO EUSKALDUNAREN GAINBEHERA
JOXE
MANUEL ODRIOZOLA
“Bidegurutze asko dauzka Euskal Nazioaren
eraikuntza-bideak. Eta horietariko bakoitza galderaz era zalantzaz josita
dagoela jabetu gara gogoeta honetan. Zalantzaz era ñabarduraz jositako bide
horretara, ahal izan dugun neurrian, argi izpi batzuk ekarri nahi izan ditugu.
Baina gure ekarpenaren mugak handiak dira arazoaren neurria kontuan izanda.
Euskal Nazioaren inguruko kezkak eta jakin-minak bultzatu gaituzte bide hau egitera,
diskurtso politikoen eguneroko marmarraz gogaitu samarrak gaudelako. Horra bada
gure jardun honen zergatikoa: izan ere, hedabideetako etengabeko kalaka
gogaikarriaren hitz-jarioak deus gutxi atzeman ohi ditu Euskal Nazioaren
muin-muineko auziak eta gakoak. Guri dagokigunez, beraz, saiatu behintzat
saiatu gara zenbait auzi aletzen, eta aletu ahala xehatzen, naziotasunaren
muinean jokoan dagoena zer den azaltzeko asmoz; nolanahi ere, gure lorpenen
zer-nolakoak irakurleak epaitu beharko ditu.”
“Bidean barrena genbiltzala, eztabaida,
ika-mika, tirabira eta sokatira grinatsuak ikusi eta sumatu ditugu. Sokatiraren
mutur batean, Estatuarekiko lilura nabaritu dugu argi eta garbi, erdian
Nazio-kontzeptuaren nahas-mahasa antzeman dugu, eta sokaren beste muturrean
berriz euskalduntasunaren gabezia salatu digute euskaltzaleek.
Hori eta horrenbestez, sokaren mutur batekoak Estatuaz eta Burujabetasunaz mintzo
zaizkigu liluraz gainezka, auzitan dagoen Nazio-eredua, Nazioaren
izaera, batez ere Nazio politikoa izan behar duela aldezteko. Beste
muturrean tiraka dabiltzan euskaltzaleek, aldiz, Nazioaren alde eta izari
bakarreko definizio hori ez dute berretsi nahi inondik ere. Ez dute uste
Nazio politikoak gaurko testuinguru soziolinguistikoan eta kulturalean Euskal
Nazio kulturala eta linguistikoa sortzeko berezko gaitasunik daukanik.
Euskal Nazio politikoari uko egin gabe, jakina, baina Euskal Nazio
linguistiko eta kulturala dute amets azken hauek. Aberriaren ikuspegi
politikoa eta instrumentalista baten aurrean, edo harekiko buruz buru, Nazioaren
euskal izaera etnolinguistikoa eta etnokulturala dute gogoko.”
“Lan honen buruan aurkitu dudan
hausnarketa-giroa labur-zurrean zehaztu behar banu, gisa honetan adieraziko
nioke giro hori irakurleari. Nire ustez, gogoeta-jardun honen barrena egin
dudan ibilbidean, funts-funtsean, abertzaletasunari buruzko bi interpretazio
nagusi daude: batetik, abertzaletasunaren interpretazio sentimentala
dago, sentimenduetan oinarritzen den arrazoimen-logika; bestetik, berriz,
nolabait esateko, abertzaletasunaren interpretazio etnokulturala,
bereziki oinarri etnolinguistikoetan funtsatua eta hausnartua. Azken
jarrera honek kulturazko Nazio Euskalduna lehenesten duen bitartean,
aurrekoak Nazio politikoa hobesten du, Nazio honen euskarazko izaera
etnolkulturala aintzat hartu gabe. Hondar-hondarrean, bi jarrera horien
arteko borroka ideologiko goria dago saio honen joan-etorrian.”
“Suak frogatzen omen du burdina, eta euskalduntasunak
frogatzen du inondik ere abertzaletasunaren zinezko izaera. Euskal
abertzaletasunaren eta euskalduntasunaren arteko hartu-emanak ikertu nahiko
nituzke saiotxo honetan. Egia esan, ikertu ez, gure asmoa ez baita jarduera
teoriko zehatz eta zurrunean barrena abiatzea. Helburu apalagoa du gureak:
zer-nolako iritziak, jarrerak eta jokabideak dituzte gure eragile abertzaleek Herri
euskaldunarekiko? Nola ikusten eta sentitzen dute Euskararen Herria?
Mundu abertzalearen baitan kokatu nahi genuke, beraz, gure egitekoa, eta mundu
horretan aztarrika jardun onerako eta txarrerako: onerako, mundu horrek izaera
euskaldunetik duen neurria mesedegarria delako; eta txarrerako, mundu horren egiazko
izaera eta jokabidea azal-itxurako euskal mozorroa
gerta lekigukeelako.”
“Has gaitezen Nazio-identitatearen egituratik,
nonbaitetik hasi beharra dago-eta. Nola irudika dezakegu egitura horren
luze-zabala? Jakina, gizarte-egitura bati buruz mintzo gara Naziotasunaren izariaz
ari garenean, eta gizarte-zientzietan kontzeptu horrek duen irudia zirriborratuz
has gintezke. Miguel Beltran soziologoaren eskuz, hasi ere:
“Garrantzitsuena
ez da osotasunaren osagaiak banaka eta bakanka hautematea. Axola diona
zera da: beraien arteko loturak ehuntzen dituzten harremanak
begiz jotzea: Horrela, dena delako errealitatea bere baitan integraturik
definituko genuke, osotasunean. Osotasun hori, izan ere, delako errealitatea
taxutzen duen zatien arteko harremanez egituratua dago, askotariko harremanez,
hain zuzen: hots, gizarte-egitura hori ez dago zati-osagaien esanetara
mugatua, osotasunaren aginduetara makurtua baizik.”
Miguel Beltrán Villalba, La estructura
social, 2004.
Hona laburzki nora noan azalpen teoriko horren
argitan: abertzaletasunak, oro har, bere jardunaren bidez zer osagarri
indartzen eta hobesten du bereziki Euskal Nazio-identitatearen baitako
jardun-prozesuan? Zein lehenesten du? Zein gutxiesten? Zer uzten du geroko
gerotan, eta zer erdietsi nahi du berehalakoan? Indar abertzaleen jardunean
Euskal Nazioaren nortasun-osagarri guztiek balio bertsua ote dute agian? Ez
dirudi.
Testu honen balizko irakurleak nik baino
hobeki daki abertzaletasunak, oro har behintzat, interes eta helburu
politikoak dituela jomugan ezarriak, aldez aurretik begiz joak, eta hori
eta horrenbestez, jomuga horretan ez zaigula ageri Herri Euskaldunaren
irudi zehatzik, jadanik jatorrizko euskal esanahi zehatza erauzia
duen Euskal Herriaren edo Euskadiren edo Nafarroaren
kontzeptu politikoa baizik. Historian barrena datorkigun Euskal Nazio
linguistikoa eta kulturala, Nazio politikoaren aldarean sakrifikatu nahi
digute abertzaletasunaren bertsio nagusiek, salbuespenak egon baldin
badaude ere. Euskal Herri hori, diskurtso politikoetan hitzetik hortzera ageri
zaigun Herri-izen hori, hain zuzen, ez da Herri Euskaldunaren izanari
dagokion izena, ideologia abertzale guztiek nahierara darabilten izen
interesatua besterik ez baita. Ibarretxe lehendakaria euskaldun guzti-guztien
lehendakari agertzen zaigunean bakarrik ohartu bide gara ideologia
abertzaleek zertaraino desitxuratu nahi diguten geure Herriaren izana eta izena.
Haatik, zatiaren ordez osotasuna hartzeko ohitura makur hori ez da ideologia abertzaleen
bekatu bakarra. Bada besterik. Izan ere, erabilera horren hari beretik baitira
beste hainbat eta hainbat: bat aipatze aldera, euskalduna eta euskal
herritarra nahasteko dugun joera deitoragarria ekarriko nuke gogora.”
“Horiek horrela bada, kontua zera dela dirudi:
Euskal Nazio-eraikuntzaren prozesuan esku hartzen duten eragile eta elementu
osagarrien artean zein den zer jakitea, zer zeren eskuko, eta Naziotasunaren
kontu hauek zergatik diren, hain zuzen ere, diren-direnean gure Herri honetan.
Esate baterako, Euskal Naziotasunaren konstelazioan Euskarak zergatik daukan
lekune xume eta apala, eta lurralde-osagarriak -izan Euskal Herria, izan
Nafarroa, izan Euskadi- daukan erakarpena? Bi osagarri horien itzala eta oihartzuna
zergatik ote da den bezalakoa ideologia abertzaleen jardunean? Euskal
Herria kontzeptuari dagokionez, zergatik dauka kontzeptu horretan
lurralde-nazionalismoak hizkuntza-nazionalismoak ez daukan indarra eta
atxikimendua? Ideologia eta praxi abertzaleen mundua mundu erdalduna
delako ote da agian Euskalduntasuna lurralde-abertzaletasunaren mendeko eta
mirabe? Politika abertzalea zergatik ote da, izan, euskal identitaterik
gabeko politikagintza? Euskalduntasunik gabeko politika, alegia?
Egin dezagun kontu, Euskara erdarek
ordezkatu izanak erauzi zuela Euskalduntasuna Euskal Nazio-egituraren baitarik.
Alegia, alderdi abertzaleen asmo zoragarriak gorabehera, abertzaletasuna
bera jadanik nazio-alienazio linguistiko bortitzaren emaitza besterik ez da.”
“Egungo abertzaletasun erdaldunduak,
Herriaren batez besteko izaera nazionalaren isla izanik, nekez sor dezake bere
baitatik jadanik sortu ezin duen euskarazko identitatea. Abertzaletasunaren
zorigaitza bera elikatzen duten testuinguru etnolinguistiko eta etnokultural arroztuetan
baitago, duda izpirik gabe. Bere iturriak ez dira honezkero bazter-zokoan
erdi-bizi den Herri-hondar euskaldunaren jariokoak. Horregatik, jadanik ez
dago barne-kidetasunik eta identitaterik Abertzaletasunaren eta Euskalduntasunaren
artean: hots, auzo-Herrietan bezala, gurean ez dago Euskal Nazio
kulturalaren eta Nazio politikoaren arteko osagarritasunik eta identitaterik.
Abertzaletasunak, nahita ere, ezin du Herri Euskaldunaren ahotsa
ordezkatu; damurik, bere ahotsa, dagoeneko, Herri alienatuaren ahotsa
delako.”
“Nazio
Euskalduna Herri Euskaldunaren iturritik etorriko da inoiz etortzekotan, ez
zorioneko -hobeki esan, zoritxarreko- herritar besterenduen herritartasunetik.
Nolabaiteko continuum bat baitago Naziotasun etnolinguistikoaren
eta Nazio politiko modernoaren arteko joan-etorrian; hain zuzen ere, azken
honen eredu guztietan sustrai etnokultural bat aurkituko dugulako nahitaez.
Besterik dioena, eskuarki, jadanik Estatuaren jabe diren herritarrak izan ohi
dira.
Egiazki, zer-nolako lekua opa diogu
abertzaleok euskaldun izateari Euskal Herria deritzan balizko
Nazio-egitura politikoan? Zein da Euskal Nazioaren subjektua gure aburuz?
Euskal herritarra, soil-soilik, besterik gabe? Ala herritar euskalduna?
Euskal herritar historikoa -euskalduna- ala egungo herritar besterendua? Biak,
beharbada? Baina nolako hartu-eman eta estatus nazionalen baitan? Oraina
bakarrik ote dugu Naziotasunaren erakusgarri gurean, orain hori etnozidioaren
emaitza besterik ez denean? Amore eman behar ote dugu nagusi diren diskurtso
eta ideologien aurrean, horiek mezu nagusi bakarra iraganak orainean eragin
duen etnozidioa zuritzea izan ohi denean? Hain zuzen ere, egungo
errealitate soziolinguistikoa eta nazionala ote ditugu ba egia bakarra eta
sakratua? Onkeriari men egin behar
diogu?
Subjektuaren kontzeptua hitzetik hortzera
darabilgu aspaldi honetan. Kontzeptu horren esku baldin badago Herri baten
iragana eta etorkizuna, nori dagokio gurean ohore hori? Zer izan dira, hori eta
horrenbestez, Herri Euskaldunaren izana eta lekua gure Herriaren
historian? Herri hau euskalduna izan den heinean, euskalduna izan dela dirudi
herri honen subjektua. Xabier Erizeren hitzok argigarriak dira alde horretatik
begiratuta, nik uste:
“Erdal
komunitatea ez da Euskararen historiaren subjektua, baizik eta kanpo
eragilea. (...) Euskarak ez du iraun isolamenduagatik, baizik eta mundu
egituratu bat zuelako azpian”.
Xabier Erize, Nafarroako Euskararen
historia soziolinguistikoa, 1997.
Egunon Fermintxo,
ErantzunEzabatuzure blog-aren irakurle soil gisa eskatu nahi nizuke blog-aren eredua aldatzeko. OSO deserosoa da zure iritzi interesgarria irakurtzeko web-orria alde batetik bestera mugitzen ibili behar izatea. Barkatu, baina ezin izan dut sarrera hau irakurri horregatik. Izan daiteke gaur nahiko nekatua egotea, baina lagunekin ere komentatu dut eta inori ez zaio atsegina egiten formatu hau irakurtzeko.
Espero dut kontuan hartzea iritzi hau, eta segi ezazula zure iraultzaile eskarmentatuaren ziztadak behar diren lekurantz bideratzen.
Aupa, laguna, oraintxe bertan saiatuko naiz blogaren formatua aldatzen. Informatikaz deus gutti dakit eta ezin jakin zer gertatuko den. Milesker zure kritikarengatik, bihotz-bihotzez! Horrelako kontuak beldur barik planteatu, mesedez eta faborz, denon artean GURE bloga hobetuko delakotz. Bidenabar, blogean idatzi nahi baduzu eta parte hartu, ateak zabal-zabalik dituzu!
ErantzunEzabatuBesarkada bat, bihotz-bihotzez!
Fermintxo
Aupa, lagun eta adiskidea! Oraintxe bertan bukatu dut formato berria. Ea zer iduritzen zaizun, bale? Besarkada bat! Bidaki zure iritzia, mesedez, honela bloga hobetuko dugu denon artean!
ErantzunEzabatuIzan ongi eta sarri artio!
Fermintxo
"abertzaletasuna bera jadanik nazio-alienazio linguistiko bortitzaren emaitza besterik ez da"
ErantzunEzabatuHonekin ados nago, baina falta da esatea etnozidioa klase zapaltzaileek eta hauek ezarritako gizarte eredu eta harremanen ondorioz sortutakoa dela, eta euskal lurraldetako burgesiak "bere" hizkuntzarekiko izan duen jarrera mesprezatzailea bere sorkuntzatik zerikusi handia izan duela.
PD: bai, orain askoz politago eta txukunago dago bloga. Milesker.
Aupa, IraultzaAlaHil burkidea!
ErantzunEzabatuErabat ados nago zure ekarpen eta iruzkinarekin, oraindik Euskal Herriaren aurkako eta bereziki Euskal Herri Langilearen kontrako etnozidioaren historia egiteke dago, klase ikuspegitik bereziki.
Nire ustez, lan hori egitea euskal komunista iraultzaileoi dagokigu, eginkizuna eskerga eta erraldoia bada ere. Agian lan horretan laguntzen ahalko zenidake: Euskal Herri Langilearen Historia idazten, ikusmolde komunista iraultzaile batetik egina.
Arrazoi duzu goiti beheiti, etnozidioa KLASE ZAPALTZAILEEK egin izan dute mendez, hemengo zapaltzaileen ezinbertzeko kolaborazionismoarekin. Etnozidioa eta klase borroka, beraz, erabat lotuta daude, eta etnozidioa izan da Euskal herriko klase zapaltzaileen kolaborazionisoaren emaitza. Erromatarren garaian, OSKAN (gaur egungo Huesca), elite baskoiak Akademia bat antolatu zuen, bere semeek Latina ikas zezaten. Aristrokrazia baskoiak Inperio erromatarrarekin kolaborartu zuen, eta Euskara bera kinka larrian egon zen. Lehenago ere, eta Mitexelenak behin baino gehiagotan aipatu izan zuenez, euskal elite aristokratikoak (esklabistak ote ziren? Ikertu beharra...) izen iberiar eta zeltiarrak zituzten, kolonizazio eta akulturazioaren ondorioz, nonbait.
Gauza bera gertatzen da Iruñeko eta Nafarroako erresumekin, azken aldi honetan sobera mitifikatuak ditugunak: Estatu zipaioak ziren, erdarez funtzionatzen zuten (Latinez, Erromantze nafar-aragoitarrez, Gaskoieraz), eta ez Euskaraz. Elite gehienak elebidunak ziren, Euskararen kontrako diglosiarekin. Euskara maioritaruioa zen Euskal Herrian, % 99an, bainan ez zen hegemonikoa, boteregune GUZTI-GUZTIEK erdaraz funtzionatzen baitzuten.
Burgesiarekin prozesua azkartzen da, eta argiro ikusten dugu orain Euskal Herriko burgesia ia betidanik burgesia BASKOA izan dela, hispanoparlantea Hegoaldean eta frankofonoa Iparraldean. Ez da izan burgesia nazional euskaldunik eta izan diren sektore burges euskaldunak (XVI. mnedean Lapurdin , adibidez) berehala ahuldu ziren, Nazio piiektu euskalduna sortu eta eraiki gabe.
Hau guztia oso eztabaidagarria da eta aunitz ikertu behar da alor honetan. Animatzen zara nirekin batera lan hori egiten? Ene ustez, funtsezkoa da euskal estrategia iraultzailea osatzeko tenorean. Agian gure lagun xiberotarrak ere lagunduko digu... Agia, agian ...