Filipe Bidart:
"Atzeman behar da aterabide bat presoentzat
ahantzi gabe funtsezko arazoa,
Euskal Herriaren egoera
eta aterabide politikoa"
Filipe Bidart militante abertzalea izan da Ahoan Bilorik Gabe
emankizuneko maiatzeko gomita.
Euskal hedabideek hilabetero elkarrekin
egiten dugun emankizunean Bidartekin mintzatu gara: "Baigorriko semea,
euskalduna, irakaslea izana. Orain pixkat zahartua eta itzuli luze bat
egin ondoan berriz etxera itzulia". Kanaldude, Euskal Irratiak, Ipar Euskal Herriko Hitza,
Herria eta KAZETA.INFO-ko kazetarien galderei erantzunez Bidartek
Euskal Herriko egoeraren inguruko azterketa egiten du historiari eta
etorkizunari ere so eginez.
Lehen atal honetan lekukotasun pertsonala egiten du aldi berean presoen egoera eta erronkak ere aztertuz. Bake prozezuari buruzko analisia
egiten du, borroka armatuaren estrategiaren uztearen arrazoiak aztertuz
eta desobedientzia zibilaren bide berriaren aldeko arrazoiak eskeiniz.
Gai horien guztien inguruan Bidartek egin dituen adierazpen nabarmenen bilduma eta elkarrizketa osorik irakurtzen ahal da heldu den lerroetan.
Bidartek elkarrizketaren lehen bi ataletan Euskal Herriko egoeraren azterketa sakona egiten du, iraganari eta etorkizunari ere begiratuz.
Lekukotasun pertsonala egiten du Bidartek: "31 urtez aldaketa frango bizi eta jasan ditugu eta berriz itzultzean bada lan bat egiteko, Euskal Herria berriz ezagutzeko, ikusteko nola aldatua izan den, izan diren aldaketak eta harremanak berriz lotzeko".
Presoez hainbat adierazpen egin ditu: "Gaur egun oino segitzen dute militanteak arrestatzen, kondenatzen eta kondena dorpeak emaiten. Hori kezkagarria da, zeren eta horrek urruntzen du gero eta gehiago aterabidea eta zailtzen du bake bidea". Gaineratzen du: "Segitzen dute errepresionearen politikarekin, eta hori biziki kezkagarria da, jakinik biziko kondena zer den".
"Euskal presoek badute zantza hori, indar ikaragarria ahaide eta lagunen aldetik. Duten elkartasun hori, sentitzen den elkartasun horrek ematen die sekulako indarra, bainan kanpokoentzat biziki zaila da".
"Pentsatzen dut Frantses eta Espainol estatuak blokatzeko arrazoina eta bidea presoetan dutela". Hobeki azaltzen du estrategia horren muina: "Entsaiatzen dira mugatzea euskal arazoa euskal presoen arazora, eta euskal presoen arazoa deno ez dituzte funtsezko arazoak aipatzen aipatzen eta hori da manera bat sahiesteko egiazko eta funtsezko arazoa".
"Alde batetik atzeman behar da aterabide bat presoentzat ahantzi gabe funtsezko arazoa, Euskal Herriaren egoera eta aterabide politikoa".
Borroka armatuaren estrategiari eta estrategia aldaketari buruzko hainbat iritzi ere plazaratu ditu: "Borroka armatua abiatzea eta garatzea, baita Iparraldean ere, beharrezkoa zen Euskal Herriaren biziraupenerako"
"Bagenekien ondorio latzak izanen zirela, bai militantearentzat, bai mugimenduarentzat, bai Euskal Herriarentzat". "Nahiz eta jakin zein ondorio izanen zen beharrezkoa iruditzen zitzaigun, eta hortan sinisten dut beti".
"Garai batez beharrezkoa zen estrategia hori eramatea Iparraldean eta ene irudiko emaitza onak ekarri ditu eta orokorki egoera aintzinarazi du Iparraldean".
"Errepresioarengatik borroka armatua garatu da, beraz ez da errepresionearengatik borroka armatua gelditu baldin bada. Borroka armatua gelditu baldin bada izan da egoera aldaketagatik eta militanteen artean eta mugimendu barnean eztabaida hori geroz eta gehiago pausatu delakotz. Hausnarketa baten ondorioa izan da".
"Azken hamar urteetan zaku berean emanak izan dira borroka armatua eta terrorismoa. Horrek ondorioak izan ditu Euskal Herrian ere, baita mugimenduan ere. Horrek elementu bat gehiago ekarri du estrategia aldatzeko".
Bake prozeazuaren irakurketa egiten du Bidartek: "Gaur egun ez gara joaten gehiago enfrentatzerat, borrokarat, hausturararen egiterat, baizik eta entsaiatzen gara indarrak biltzea eta inahala geroz eta mobilizazio handiagoak egitea".
"Presoek nahi ez dutena da, eta hori argi da, bake hori izatea presoen askatzearen truk. Ez dira horretarako borrokatu, helburua ez da presondegitik ateratzea, helburua da Euskal Herria".
"Presoek bat egiten dute prozezuarekin, Orduan presoei zer gehiago galdetzen ahal zaie? Kanpoan egin behar da indarra, ez da galde egin behar presoei, eguneroko borroka eramaten dute horiek"
"Behar dira helburu politiko horiek beti atxiki eta horiei buruz behar dugu segitu borrokan, borroka armaturik gabe".
"Estrategia aldatzen dugu, baina helburuak beti hor dira. Gaur egun entsaiatuz inahala indar metaketa hori, herritarrak parte har araziz. Baita gurekin ados ez direnekin mintzatuz eta inhala elkartasun zabalena eginez".
"Ene ustez ETAk egin ditu aski urrats orain arte eta orain gizarteak eta Estatuek urrats batzuk egin behar dituzte. Beste urrats batzuk eginak izanen direlarik orduan negoziatzen ahalko da ETAren partetik beste urrats batzuk".
Bake prozezuaren estrategien baitan desobedientzia zibilaren inguruko iritzia ematen du Bidartek: "Borroka armatua baztertua izan dela eta ez da gibelerat egiterik. Baina borrokak segitu behar du, eta desobedientzia zibila bide egokia iruditzen zait, eta justuki orain bide berriak asmatu behar ditugu".
"Atxeman bide berri batzuk elkartasuna handitzen dutenak, bortizkeria baztertuz".
ELKARRIZKETA OSORIK (1. PARTEA)
1. atala lekukotasun pertsonala eta presoak Kanaldudek grabaturiko bideoa
Bidartek elkarrizketaren lehen bi ataletan Euskal Herriko egoeraren azterketa sakona egiten du, iraganari eta etorkizunari ere begiratuz.
Lekukotasun pertsonala egiten du Bidartek: "31 urtez aldaketa frango bizi eta jasan ditugu eta berriz itzultzean bada lan bat egiteko, Euskal Herria berriz ezagutzeko, ikusteko nola aldatua izan den, izan diren aldaketak eta harremanak berriz lotzeko".
Presoez hainbat adierazpen egin ditu: "Gaur egun oino segitzen dute militanteak arrestatzen, kondenatzen eta kondena dorpeak emaiten. Hori kezkagarria da, zeren eta horrek urruntzen du gero eta gehiago aterabidea eta zailtzen du bake bidea". Gaineratzen du: "Segitzen dute errepresionearen politikarekin, eta hori biziki kezkagarria da, jakinik biziko kondena zer den".
"Euskal presoek badute zantza hori, indar ikaragarria ahaide eta lagunen aldetik. Duten elkartasun hori, sentitzen den elkartasun horrek ematen die sekulako indarra, bainan kanpokoentzat biziki zaila da".
"Pentsatzen dut Frantses eta Espainol estatuak blokatzeko arrazoina eta bidea presoetan dutela". Hobeki azaltzen du estrategia horren muina: "Entsaiatzen dira mugatzea euskal arazoa euskal presoen arazora, eta euskal presoen arazoa deno ez dituzte funtsezko arazoak aipatzen aipatzen eta hori da manera bat sahiesteko egiazko eta funtsezko arazoa".
"Alde batetik atzeman behar da aterabide bat presoentzat ahantzi gabe funtsezko arazoa, Euskal Herriaren egoera eta aterabide politikoa".
Borroka armatuaren estrategiari eta estrategia aldaketari buruzko hainbat iritzi ere plazaratu ditu: "Borroka armatua abiatzea eta garatzea, baita Iparraldean ere, beharrezkoa zen Euskal Herriaren biziraupenerako"
"Bagenekien ondorio latzak izanen zirela, bai militantearentzat, bai mugimenduarentzat, bai Euskal Herriarentzat". "Nahiz eta jakin zein ondorio izanen zen beharrezkoa iruditzen zitzaigun, eta hortan sinisten dut beti".
"Garai batez beharrezkoa zen estrategia hori eramatea Iparraldean eta ene irudiko emaitza onak ekarri ditu eta orokorki egoera aintzinarazi du Iparraldean".
"Errepresioarengatik borroka armatua garatu da, beraz ez da errepresionearengatik borroka armatua gelditu baldin bada. Borroka armatua gelditu baldin bada izan da egoera aldaketagatik eta militanteen artean eta mugimendu barnean eztabaida hori geroz eta gehiago pausatu delakotz. Hausnarketa baten ondorioa izan da".
"Azken hamar urteetan zaku berean emanak izan dira borroka armatua eta terrorismoa. Horrek ondorioak izan ditu Euskal Herrian ere, baita mugimenduan ere. Horrek elementu bat gehiago ekarri du estrategia aldatzeko".
Bake prozeazuaren irakurketa egiten du Bidartek: "Gaur egun ez gara joaten gehiago enfrentatzerat, borrokarat, hausturararen egiterat, baizik eta entsaiatzen gara indarrak biltzea eta inahala geroz eta mobilizazio handiagoak egitea".
"Presoek nahi ez dutena da, eta hori argi da, bake hori izatea presoen askatzearen truk. Ez dira horretarako borrokatu, helburua ez da presondegitik ateratzea, helburua da Euskal Herria".
"Presoek bat egiten dute prozezuarekin, Orduan presoei zer gehiago galdetzen ahal zaie? Kanpoan egin behar da indarra, ez da galde egin behar presoei, eguneroko borroka eramaten dute horiek"
"Behar dira helburu politiko horiek beti atxiki eta horiei buruz behar dugu segitu borrokan, borroka armaturik gabe".
"Estrategia aldatzen dugu, baina helburuak beti hor dira. Gaur egun entsaiatuz inahala indar metaketa hori, herritarrak parte har araziz. Baita gurekin ados ez direnekin mintzatuz eta inhala elkartasun zabalena eginez".
"Ene ustez ETAk egin ditu aski urrats orain arte eta orain gizarteak eta Estatuek urrats batzuk egin behar dituzte. Beste urrats batzuk eginak izanen direlarik orduan negoziatzen ahalko da ETAren partetik beste urrats batzuk".
Bake prozezuaren estrategien baitan desobedientzia zibilaren inguruko iritzia ematen du Bidartek: "Borroka armatua baztertua izan dela eta ez da gibelerat egiterik. Baina borrokak segitu behar du, eta desobedientzia zibila bide egokia iruditzen zait, eta justuki orain bide berriak asmatu behar ditugu".
"Atxeman bide berri batzuk elkartasuna handitzen dutenak, bortizkeria baztertuz".
ELKARRIZKETA OSORIK (1. PARTEA)
1. atala lekukotasun pertsonala eta presoak Kanaldudek grabaturiko bideoa
Nola izan da itzultzea presondegian 19 urte pasa ondoren?
Itzultzea ez da bakarrik presondegiarekin mugatu. Zazpi urtez izan naiz
sasian. Gero 19 urtez izan naiz preso eta gero beste bost urte
atzerrian. Itzuli horrek iraun du 31 urte, ondoren berriz itzuli naiz
etxerat eta Euskal Herrirat agerian eta ofizialki.
Itzultzeak lehenik sekulako atsegina ekartzen du, eta bertzaldetik aldaketa frango izan dira Euskal Herrian, baita ene baitan ere. 31 urtez aldaketa frango bizi eta jasan ditugu eta berriz itzultzean bada lan bat egiteko, Euskal Herria berriz ezagutzeko, izan diren aldaketak eta harremanak berriz lotzeko. 31 urtez bada belaunaldi bat baino gehiago sortu dena eta beraz ezagutza guzti horiek egin behar dira eta ene herrian ene tokia atzeman. Ez da zaila, bainan egin behar den lan bat da eta denbora galde egiten du.
Gero eta gehiago dira zuk izan dituzun bezalako kondena luzeak dituzten pertsonak, hor dira Ion Kepa Parot, Txistor Haranburu eta Jakes Esnalen kasuak esaterako. Badira ere berrikitan auzitegian bizi osorako eman dituzten zigorrak. Nola ikusten duzu errealitate hori? Kezkatzen zaitu? Zer suposatzen du horrek?
Itzultzeak lehenik sekulako atsegina ekartzen du, eta bertzaldetik aldaketa frango izan dira Euskal Herrian, baita ene baitan ere. 31 urtez aldaketa frango bizi eta jasan ditugu eta berriz itzultzean bada lan bat egiteko, Euskal Herria berriz ezagutzeko, izan diren aldaketak eta harremanak berriz lotzeko. 31 urtez bada belaunaldi bat baino gehiago sortu dena eta beraz ezagutza guzti horiek egin behar dira eta ene herrian ene tokia atzeman. Ez da zaila, bainan egin behar den lan bat da eta denbora galde egiten du.
Gero eta gehiago dira zuk izan dituzun bezalako kondena luzeak dituzten pertsonak, hor dira Ion Kepa Parot, Txistor Haranburu eta Jakes Esnalen kasuak esaterako. Badira ere berrikitan auzitegian bizi osorako eman dituzten zigorrak. Nola ikusten duzu errealitate hori? Kezkatzen zaitu? Zer suposatzen du horrek?
Bistan da kezkatzen nauela. Hori da ene arrangura handiena gaur egun,
euskal presoen egoera eta ene nahikeri eta amets handiena hori da,
euskal preso guztiak kanpoan izatea. Gaur egun oino segitzen dute
militanteak arrestatzen, kondenatzen eta kondena dorpeak emaiten. Hori
kezkagarria da, zeren eta horrek urruntzen du gero eta gehiago
aterabidea eta zailtzen du bake bidea.
Zaila ikusten dut, ez dut nik gakorik egoera horren desblokeatzeko, ikusten da frantses estatuak dena blokeatua duela, ez duela deus ikusi nahi, ez duela deus negoziatu nahi, ez duela neurririk hartzen presoen alde, kontrakoa. Segitzen dute errepresionearen politikarekin, eta hori biziki kezkagarria da, jakinik biziko kondena zer den.
Familiei inposatzen zaien zigorra ere bada, presoak urrunduak dira Euskal Herritik. Ekonomikoki eta emozionalki bada karga bat.
Zaila ikusten dut, ez dut nik gakorik egoera horren desblokeatzeko, ikusten da frantses estatuak dena blokeatua duela, ez duela deus ikusi nahi, ez duela deus negoziatu nahi, ez duela neurririk hartzen presoen alde, kontrakoa. Segitzen dute errepresionearen politikarekin, eta hori biziki kezkagarria da, jakinik biziko kondena zer den.
Familiei inposatzen zaien zigorra ere bada, presoak urrunduak dira Euskal Herritik. Ekonomikoki eta emozionalki bada karga bat.
Bistan da hori. Sekulako pisua da mugimenduarentzat. Lehenik
presoentzat, zaila da bizitzeko. Presoak militanteak dira, badakite
zertarako engaiatu diren eta beraz jasaiten dute militante bezala
errezki, baina eguneroko bizitzan zaila da bizitzea hori. Ez da ahantzi
behar gizon emazteak direla, haien indar eta ahultasunekin.
Gero hurbilekoentzat, zeren eta badute beti kezka hori. Diren gastuak, sufrikarioak, bideetan arriskuak eta harremanetan zailtasun hori. Euskal presoek badute xantza hori, indar ikaragarria ahaide eta lagunen aldetik. Sentitzen den elkartasun horrek ematen die sekulako indarra, bainan kanpokoentzat biziki zaila da.
Mugimenduarentzat ere kezka hori bada. Pentsatzen dut Frantses eta Espainol estatuak blokatzeko arrazoina eta bidea presoetan dutela. Erran nahi dut, segitzen duteno errepresioarekin, eta presoak atxikitziz eta kondenak gero eta luzeago emanez, sahiesten dute funtsezko arazoa. Entsaiatzen dira mugatzea euskal arazoa euskal presoen arazora, eta euskal presoen arazoa deno ez dituzte funtsezko arazoak aipatzen eta hori da manera bat sahiesteko egiazko eta funtsezko arazoa.
Gaur egun aipatzen ditugu borrokaren ondorioak eta presoen egoera, presoak ematen dira aitzinean, egia da gure arrangura dela, eta izan behar da presoen egoerak eta presoen askatzeak, baina hori badakite eta horri emanen diogula lehentasuna eta hori aintzinean deno funtsezko arazoa baztertzen dute. Alde batetik atzeman behar da aterabide bat presoentzat ahantzi gabe funtsezko arazoa, Euskal Herriaren egoera eta aterabide politikoa.
Zure ustez balio zuen mementu batean borroka armatuaren alderen hautua egitea, jakinez zer sufrikario, zein ondorio pairatzen den, zuk erran duzun bezala, bai familiek, bai presoek. Zertarako balio zuen?
Gero hurbilekoentzat, zeren eta badute beti kezka hori. Diren gastuak, sufrikarioak, bideetan arriskuak eta harremanetan zailtasun hori. Euskal presoek badute xantza hori, indar ikaragarria ahaide eta lagunen aldetik. Sentitzen den elkartasun horrek ematen die sekulako indarra, bainan kanpokoentzat biziki zaila da.
Mugimenduarentzat ere kezka hori bada. Pentsatzen dut Frantses eta Espainol estatuak blokatzeko arrazoina eta bidea presoetan dutela. Erran nahi dut, segitzen duteno errepresioarekin, eta presoak atxikitziz eta kondenak gero eta luzeago emanez, sahiesten dute funtsezko arazoa. Entsaiatzen dira mugatzea euskal arazoa euskal presoen arazora, eta euskal presoen arazoa deno ez dituzte funtsezko arazoak aipatzen eta hori da manera bat sahiesteko egiazko eta funtsezko arazoa.
Gaur egun aipatzen ditugu borrokaren ondorioak eta presoen egoera, presoak ematen dira aitzinean, egia da gure arrangura dela, eta izan behar da presoen egoerak eta presoen askatzeak, baina hori badakite eta horri emanen diogula lehentasuna eta hori aintzinean deno funtsezko arazoa baztertzen dute. Alde batetik atzeman behar da aterabide bat presoentzat ahantzi gabe funtsezko arazoa, Euskal Herriaren egoera eta aterabide politikoa.
Zure ustez balio zuen mementu batean borroka armatuaren alderen hautua egitea, jakinez zer sufrikario, zein ondorio pairatzen den, zuk erran duzun bezala, bai familiek, bai presoek. Zertarako balio zuen?
Balio zuen, hortan ez da dudarik. Ez dut sekulan dudarik hortan
beharrezkoa zela engaiatzea. Borroka armatua abiatzea eta garatzea,
baita Iparraldean ere, beharrezkoa zen Euskal Herriaren biziraupenerako.
Eta jakinez horrelako ondorioak izanen zirela, nahiz eta Iparraldean maila apaleko borroka eraman. Bagenekien ondorio latzak izanen zirela, bai militantearentzat, bai mugimenduarentzat, bai Euskal Herriarentzat.
Beharrezkoa zen borroka armatu hori abiatzea eta garatzea Iparraldean.
Guk bereziki borroka eraman dugu Frantses estatuari buruz, beharrezkoa iruditzen zitzaigun borroka hori eramatea kontzientziak iratzartzeko Euskal Herriko arazo politikoa mahain gainean emateko eta aterabide batzuk proposatzeko, denbora berean Iparraldeko mugimendu abertzalea indartzeko. Nahiz eta jakin zein ondorio izanen zen beharrezkoa iruditzen zitzaigun, eta hortan sinisten dut beti. Iruditzen zait gaur egun hautu hori egin beharra zela, egin dugu eta ondorioak izan dira, emaitzak ere izan dira, Iparraldean euskal kontzientzia indartu da, abertzaletasuna indartu da, egitura batzuk azpiegitura batzuk ere gauzatu ahal izan dira.
Mugimendu horren, borrokaren inguruan, dinamika bat piztu da, eta dinamika horri esker garatu da mugimendua Iparraldean.
Garai batez beharrezkoa zen estrategia hori eramatea Iparraldean eta ene irudiko emaitza onak ekarri ditu eta orokorki egoera aintzinarazi du Iparraldean. Orain 30 urteren buruan, 40 urteren buruan, iruditzen zaigu ingurua aldatu dela, borrokari esker ere aldatu da, baldintzak aldatu dira, mugimenduak baditu beste tresna batzuk.
2000z geroztik borroka armatuaren estrategia baztertu dugu eta beste estrategia batean sartu gara.
40 urtez beharrezkoa zen Euskal Herriko arazoa aipatzea eta aldarrikapenak mahain gainean ematea. Gaur egun aldarrikapen horien inguruan bada kontzientzia bat indartu dena, geroz eta jende gehiagok aldarrikapen horiek sustengatzen ditu Iparraldean eta gaur egun behar dugu beste etapa batera pasatu, eta eraiki behar ditugu gure eskakizun horiek.
2. partea Bake prozezua eta konponbidearen gaiari lotua. Ikusi Kanaldudek egin duen bideoa
Eta jakinez horrelako ondorioak izanen zirela, nahiz eta Iparraldean maila apaleko borroka eraman. Bagenekien ondorio latzak izanen zirela, bai militantearentzat, bai mugimenduarentzat, bai Euskal Herriarentzat.
Beharrezkoa zen borroka armatu hori abiatzea eta garatzea Iparraldean.
Guk bereziki borroka eraman dugu Frantses estatuari buruz, beharrezkoa iruditzen zitzaigun borroka hori eramatea kontzientziak iratzartzeko Euskal Herriko arazo politikoa mahain gainean emateko eta aterabide batzuk proposatzeko, denbora berean Iparraldeko mugimendu abertzalea indartzeko. Nahiz eta jakin zein ondorio izanen zen beharrezkoa iruditzen zitzaigun, eta hortan sinisten dut beti. Iruditzen zait gaur egun hautu hori egin beharra zela, egin dugu eta ondorioak izan dira, emaitzak ere izan dira, Iparraldean euskal kontzientzia indartu da, abertzaletasuna indartu da, egitura batzuk azpiegitura batzuk ere gauzatu ahal izan dira.
Mugimendu horren, borrokaren inguruan, dinamika bat piztu da, eta dinamika horri esker garatu da mugimendua Iparraldean.
Garai batez beharrezkoa zen estrategia hori eramatea Iparraldean eta ene irudiko emaitza onak ekarri ditu eta orokorki egoera aintzinarazi du Iparraldean. Orain 30 urteren buruan, 40 urteren buruan, iruditzen zaigu ingurua aldatu dela, borrokari esker ere aldatu da, baldintzak aldatu dira, mugimenduak baditu beste tresna batzuk.
2000z geroztik borroka armatuaren estrategia baztertu dugu eta beste estrategia batean sartu gara.
40 urtez beharrezkoa zen Euskal Herriko arazoa aipatzea eta aldarrikapenak mahain gainean ematea. Gaur egun aldarrikapen horien inguruan bada kontzientzia bat indartu dena, geroz eta jende gehiagok aldarrikapen horiek sustengatzen ditu Iparraldean eta gaur egun behar dugu beste etapa batera pasatu, eta eraiki behar ditugu gure eskakizun horiek.
2. partea Bake prozezua eta konponbidearen gaiari lotua. Ikusi Kanaldudek egin duen bideoa
Estrategia aldaketa aipatu duzu, zer da aldatu dena hori emateko?
Aldatu dena izan da euskal kontzientziaren garatzea, hedatzea. Euskal
kontzientziak hartu du sekulako indarra lehengo egoeraren aldean.
Konkretuki parte hartu dut abertzaleen bilkuretan baita abertzale
mugimendutik haratagoko biltzarretan eta Iparraldeko arduradun politiko
guztiak biltzen dituen bilkuretan, eta harritu naiz, entzutearekilan
edozein alderdikoak izanik ere, nola mintzatzen diren Euskal Herriaren
alde, Euskal Herriko instituzioaren alde, salatuz Pariseko jakobinismoa,
eta galde eginez herri kontsulta bat, eta galde eginez Herria bere gain
jar dadin, galde eginez ere mobilizazioak, galde eginez manifestazioa
Pariseri galde egiteko erakunde berezi bat, eta horrek erakusten du
funtsezko aldaketa bat izan dela azken hamarkada honetan.
Kontzientzia hartze bat izan da eta horrek erakusten du aldaketa hori, eta aldaketa horregatik beharrezkoa izan da abertzaleen aldetik ere bere jokamoldean aldaketa, horrek ekarri du estrategia aldaketa. Gaur egun ez gara joaten gehiago enfrentatzerat, borrokarat, hausturararen egiterat, baizik eta entsaiatzen gara indarrak biltzea eta inahala geroz eta mobilizazio handiagoak egitea, eta herritar gero eta gehiago mobilizatuz eta parte har araziz mugimenduan, gure eskakizun horiek erdiesteko.
Prozezua nolabait abiatzen da alde bateko deliberoarekin, presondegietan ere gogeta sakona da. Bi elemendu dira hor, batetik nola eman den eztabaida hori preso kolektiboaren baitan bake prozezu horri buruz abiatzeko? Bigarrena bake prozezuaren baitan zein izan behar den presoen ekarpena?
Kontzientzia hartze bat izan da eta horrek erakusten du aldaketa hori, eta aldaketa horregatik beharrezkoa izan da abertzaleen aldetik ere bere jokamoldean aldaketa, horrek ekarri du estrategia aldaketa. Gaur egun ez gara joaten gehiago enfrentatzerat, borrokarat, hausturararen egiterat, baizik eta entsaiatzen gara indarrak biltzea eta inahala geroz eta mobilizazio handiagoak egitea, eta herritar gero eta gehiago mobilizatuz eta parte har araziz mugimenduan, gure eskakizun horiek erdiesteko.
Prozezua nolabait abiatzen da alde bateko deliberoarekin, presondegietan ere gogeta sakona da. Bi elemendu dira hor, batetik nola eman den eztabaida hori preso kolektiboaren baitan bake prozezu horri buruz abiatzeko? Bigarrena bake prozezuaren baitan zein izan behar den presoen ekarpena?
Orain arte uste dut presoek ekarpen handia egin dutela, eta bereziki
presoek sostengatu dutelarik estrategia aldaketa eta bake bide hau.
Ez da gauza berria, ni oroitzen naiz preso nintzelarik bagenituela horrelako eztabaidak gure artean.
Oroitu behar da Iparraldean, Iparretarrak borroka armatuaren estrategia utzi zuen duela 10 urte baino gehiago, 2000. urteko inguruan.
Baina beti gelditzen zen, Hegoaldeko estrategia edo borroka armatua eta eztabaida horren inguruan zen.
Presondegian izan Iparraldekoak edo Hegoaldekoak denak euskaldunak gara eta elgarrekin gara, eta elgarrekin mintzatzen gara Euskal Herriaz. Parte hartu dut eztabaida horietan beste euskal presoekilan. Eztabaida horiek aspaldikoak dira, badu 10 urte baino gehiago hortaz hitz egiten dugula mugimenduan, militanteen artean eta presoen artean.
Presoek nahi ez dutena da, eta hori argi da, bake hori izatea presoen askatzearen truk. Ez dira horretarako borrokatu, helburua ez da presondegitik ateratzea, helburua da Euskal Herria. Eztabaida guztia horren inguruan dira, presoek nahi dutena da funtsezko arazo politikoa mahai gainean pausatua izan dadin.
Militanteek, nahiago dut aipatzea militanteak, zeren ez da mugatu behar, ez gara preso eta preso ohiak, militanteak gara.
Haien kezka gure kezka da, helburu politiko horiek ez direla utzi behar erortzea. Behar dira helburu politiko horiek beti atxiki eta horiei buruz behar dugu segitu borrokan. Borroka armaturik gabe, baina beti borrokatuz, behar da mobilizatu, behar da segitu barnean borroka politikoa eramanez.
Ez da uste behar Madrilek eta Parisek horrela egiten utziko dutela. Nahiko lukete beti helburu politikoak ahantzi eta bakarrik ondorioetara joan eta presoak askatu, banazka banazka eta hortan luzatu eta ahantzi aterabide politikoa. Beraz presoen kezka da aterabide politikoak ez direla ahantzi behar eta borroka segitu behar dela, beste gisan uste dut denak ados direla.
Estrategia aldatzen dugu, baina helburuak beti hor dira.
Gaur egun entsaiatuz inahala indar metaketa hori, indarrak bilduz, gero eta gehiago herritarrak parte har araziz. Baita gurekin ados ez direnekin mintzatuz eta inhala elkartasun zabalena eginez. Orain arte presoen ekarpena hori izan da, eta ez dakit hori baino gehiago egiten ahal duten, erratea: "ados gara abiatu den bide horrekilan, nahiz eta gu preso izan eta ados gara aldaketa horrekin eta ez ditzagun ahantz helburu politikoak eta segi dezagun helburu politikoei buruz beste bidekilan".
Presoek nahiz eta ikusi preso gehiago badela, arrestatzeek segitzen dutela, kondenek segitzen dutela, ez dutela deus egiten presoak hurbiltzeko, ezta eri diren presoak askatzeko, ezta kondena bete duten presoak askatzeko, hala ere presoek segitzen dute estrategia berria sostengatzen.
Bistan da, badira beti eztabaidak, kritikak eta hori, baina orokorki sostengatzen dute. Orduan presoeri zer gehiago galdetzen ahal zaie? Kanpoan egin behar da indarra, ez da galde egin behar presoei, eguneroko borroka eramaten dute horiek. Ez zaie gehiago galde egin behar, aski da galde egitea gose grebak egitea! Lana hemen Euskal Herrian egin behar da eta entsaiatu behar da hedatzea, Euskal Herritik kanpo ere gure borroka eta gaurko gure bake bide hori, ezagutarazi internazional mailan eta Europan, Parise eta Madrile pixka bat bortxarazteko neurri batzuen hartzera.
Borroka armatuaren estrategia gaur baztertua dela diozu, badira desobedientzia zibileko mugimendu batzuk, hala nola Donostian eta Ondarroan izan diren herri harresiak eta Aske Guneak. Zer diozu ekin molde berri horretaz?
Ez da gauza berria, ni oroitzen naiz preso nintzelarik bagenituela horrelako eztabaidak gure artean.
Oroitu behar da Iparraldean, Iparretarrak borroka armatuaren estrategia utzi zuen duela 10 urte baino gehiago, 2000. urteko inguruan.
Baina beti gelditzen zen, Hegoaldeko estrategia edo borroka armatua eta eztabaida horren inguruan zen.
Presondegian izan Iparraldekoak edo Hegoaldekoak denak euskaldunak gara eta elgarrekin gara, eta elgarrekin mintzatzen gara Euskal Herriaz. Parte hartu dut eztabaida horietan beste euskal presoekilan. Eztabaida horiek aspaldikoak dira, badu 10 urte baino gehiago hortaz hitz egiten dugula mugimenduan, militanteen artean eta presoen artean.
Presoek nahi ez dutena da, eta hori argi da, bake hori izatea presoen askatzearen truk. Ez dira horretarako borrokatu, helburua ez da presondegitik ateratzea, helburua da Euskal Herria. Eztabaida guztia horren inguruan dira, presoek nahi dutena da funtsezko arazo politikoa mahai gainean pausatua izan dadin.
Militanteek, nahiago dut aipatzea militanteak, zeren ez da mugatu behar, ez gara preso eta preso ohiak, militanteak gara.
Haien kezka gure kezka da, helburu politiko horiek ez direla utzi behar erortzea. Behar dira helburu politiko horiek beti atxiki eta horiei buruz behar dugu segitu borrokan. Borroka armaturik gabe, baina beti borrokatuz, behar da mobilizatu, behar da segitu barnean borroka politikoa eramanez.
Ez da uste behar Madrilek eta Parisek horrela egiten utziko dutela. Nahiko lukete beti helburu politikoak ahantzi eta bakarrik ondorioetara joan eta presoak askatu, banazka banazka eta hortan luzatu eta ahantzi aterabide politikoa. Beraz presoen kezka da aterabide politikoak ez direla ahantzi behar eta borroka segitu behar dela, beste gisan uste dut denak ados direla.
Estrategia aldatzen dugu, baina helburuak beti hor dira.
Gaur egun entsaiatuz inahala indar metaketa hori, indarrak bilduz, gero eta gehiago herritarrak parte har araziz. Baita gurekin ados ez direnekin mintzatuz eta inhala elkartasun zabalena eginez. Orain arte presoen ekarpena hori izan da, eta ez dakit hori baino gehiago egiten ahal duten, erratea: "ados gara abiatu den bide horrekilan, nahiz eta gu preso izan eta ados gara aldaketa horrekin eta ez ditzagun ahantz helburu politikoak eta segi dezagun helburu politikoei buruz beste bidekilan".
Presoek nahiz eta ikusi preso gehiago badela, arrestatzeek segitzen dutela, kondenek segitzen dutela, ez dutela deus egiten presoak hurbiltzeko, ezta eri diren presoak askatzeko, ezta kondena bete duten presoak askatzeko, hala ere presoek segitzen dute estrategia berria sostengatzen.
Bistan da, badira beti eztabaidak, kritikak eta hori, baina orokorki sostengatzen dute. Orduan presoeri zer gehiago galdetzen ahal zaie? Kanpoan egin behar da indarra, ez da galde egin behar presoei, eguneroko borroka eramaten dute horiek. Ez zaie gehiago galde egin behar, aski da galde egitea gose grebak egitea! Lana hemen Euskal Herrian egin behar da eta entsaiatu behar da hedatzea, Euskal Herritik kanpo ere gure borroka eta gaurko gure bake bide hori, ezagutarazi internazional mailan eta Europan, Parise eta Madrile pixka bat bortxarazteko neurri batzuen hartzera.
Borroka armatuaren estrategia gaur baztertua dela diozu, badira desobedientzia zibileko mugimendu batzuk, hala nola Donostian eta Ondarroan izan diren herri harresiak eta Aske Guneak. Zer diozu ekin molde berri horretaz?
Hori arrunt baikorki ikusten dut, hori da bidea. Borroka armatua
baztertua izan dela eta ez da gibelerat egiterik.
Baina borrokak segitu behar du, mobilizazioek segitu behar dute, manifestazioek segitu behar dute. Lanean segitu behar dugu eta desobedientzia zibila bide egokia iruditzen zait, eta justuki orain bide berriak asmatu behar ditugu. Eginmoldeak asmatu, gero eta jende gehiago mobilizatzeko. Nola jokatu hemengo egoera ezagutarazteko, aiparazteko komunikabideetan, eta ez bakarrik Euskal Herrian, baina kanpoan ere Frantses estatuan, Espainiar estatuan baita Europan ere.
Europan ere ezagutarazi behar dugu egoera hau eta nire ustez ez dugu aski indar egiten, behar gara pixka bat ireki eta erakutsi ere nor garen eta besteak bezalako gizakiak garela. Euskal Herria ezagutua bada, errespetatua bada, egoera anitz hobea izanen da.
Zuk aipatzen dituzun gertakari horiek baikorrak dira, izan zen Baionan ere Aurore Martinen sostenguz eta defendatzeko horrelako mobilizazio sendo bat izan zen ere. Horrelako egitateak biderkatzea bide egokia da. Hor uste dut mugimenduak, militanteek eta euskaldunek behar dugula irudimena landu pixkat, bide berriak urratu. Atxeman bide berri batzuk elkartasuna handitzen dutenak, bortizkeria baztertuz. Baina kasu, desobedientzia zibila bide zaila da. Egin duten bezala, hor karrikan jartzea eta kaskak hartzea arraposturik eman gabe, horretarako indartsua izan behar da. Prest izan behar da, eta jakin behar da ondorioak nolakoak izanen diren, hor ere.
Estrategia aldaketa aipatzen duzu behin eta berriro, aldaketa hori ez ote da jin ahuldade baten ondorioz. Eta ez ote da berant etorri aldaketa hor?
Baina borrokak segitu behar du, mobilizazioek segitu behar dute, manifestazioek segitu behar dute. Lanean segitu behar dugu eta desobedientzia zibila bide egokia iruditzen zait, eta justuki orain bide berriak asmatu behar ditugu. Eginmoldeak asmatu, gero eta jende gehiago mobilizatzeko. Nola jokatu hemengo egoera ezagutarazteko, aiparazteko komunikabideetan, eta ez bakarrik Euskal Herrian, baina kanpoan ere Frantses estatuan, Espainiar estatuan baita Europan ere.
Europan ere ezagutarazi behar dugu egoera hau eta nire ustez ez dugu aski indar egiten, behar gara pixka bat ireki eta erakutsi ere nor garen eta besteak bezalako gizakiak garela. Euskal Herria ezagutua bada, errespetatua bada, egoera anitz hobea izanen da.
Zuk aipatzen dituzun gertakari horiek baikorrak dira, izan zen Baionan ere Aurore Martinen sostenguz eta defendatzeko horrelako mobilizazio sendo bat izan zen ere. Horrelako egitateak biderkatzea bide egokia da. Hor uste dut mugimenduak, militanteek eta euskaldunek behar dugula irudimena landu pixkat, bide berriak urratu. Atxeman bide berri batzuk elkartasuna handitzen dutenak, bortizkeria baztertuz. Baina kasu, desobedientzia zibila bide zaila da. Egin duten bezala, hor karrikan jartzea eta kaskak hartzea arraposturik eman gabe, horretarako indartsua izan behar da. Prest izan behar da, eta jakin behar da ondorioak nolakoak izanen diren, hor ere.
Estrategia aldaketa aipatzen duzu behin eta berriro, aldaketa hori ez ote da jin ahuldade baten ondorioz. Eta ez ote da berant etorri aldaketa hor?
Hori da erraten dena, ene ustez ez. Gure herria gai izan da borroka
armatuaren eramateko, bi borroka armatu eramateko ere gai izan da.
Mementu batez pausatu da bai Iparraldean, bai Hegoaldean, ea bide hori
segitu behar zen edo ez. Beno, hastapenetik pausatzen da galdera hori,
betiko galdera da hori mugimenduan, militanteen artean. Berrogei urteko
mugimenduaren ondoan argi dago baldintzak aldatu direla. Egoera aldatu
baita egia da, galdera horiek gero eta zorrotzagoak direla, gero eta
gehiago pausatu dela, eta eztabaida hori gero eta azkarragoa izan
delarik mementu batez deliberatu da hobe zela borroka armatua uztea,
ados ematea.
Ez al da egin indarraren ondorioz izan? Ez al da Estatuen garaipen bat?
Ez al da egin indarraren ondorioz izan? Ez al da Estatuen garaipen bat?
Ez, ez da errepresioarengatik. Ni konbentzitua naiz ez dela horretagik
izan, borroka armatua hasi dugularik, eta hasi dutelairik Hegoaldean,
zeintzun ziren baldintzak? Hamar pelatu ginen armarik gabe eta bi
estaturen kontra. Eta bagenekien zein ondorio izanen zen, eta bazen
tortura eta tiroketak. Zenbat hil izan dira militanteen artean?
Errepresioarengatik borroka armatua garatu da, beraz ez da
errepresionearengatik borroka armatua gelditu baldin bada.
Borroka armatua gelditu baldin bada izan da egoera aldaketagatik eta militanteen artean eta mugimendu barnean eztabaida hori geroz eta gehiago pausatu delakotz. Horrek ekarri du militanteen biltzeko zailtasunak ere. Baina borroka armatuaren gelditzea ez da jin ahultasun batengatik, izan da gogoeta eta ausnarketa baten ondorioa. Gaur egun Euskal Herrian baldintzak aldatu dira, gero eta gehiago borroka armatuaren beharra zalantzan da, eta mementu batez gehiengo batek erran du hobe zela uztea.
Bada beste elementu importanta bat ere kontuan hartu behar dena. 2000. urtearen inguruan mundu mailan izan diren gertakariak eta komunikabideetan aipatzen duten terrorismoaren fenomeno hori, bereziki islamistekin, egiazko terrorismoa egiten dutenak. Bonba bat ematen delarik nonahi hiri batean eta zibilak nolanahika erahiltzen direlarik eta ehunka eta milaka. Bonbak pausatzen direlarik horrela, nonahi hori egiazko terrorismoa da, ez du deus ikustekorik borroka armatuarekin. Bainan komunikabideetan bada nahasketa bat terrorismoa eta borroka armatuaren artean.
Guk askatzeko erabiltzen dugun borroka armatua arrunt ziblatua da, jomuga bereziekin eta kasu eginez ez dadila bazterreko inor hunkia izan, horrek ez du deus ikustekorik terrorismoarekin. Bada nahasketa bat hor, eta hastapenetik gu zikindu nahi izan gaituzte. Hori estatuen jokoa da, ukatu nahi baitute hor badela arazo politiko bat, borroka bat eramaten dela hor funtsezko arazoekin, eta hori sahiezteko erraten dute "horiek terroristak dira kasu egizue". Jendeari sinestarazten diote borroka armatua egiten dutenak terroristak direla eta gizartearen kontra direla eta nornahi hiltzeko kapazak direla.
Azken hamar urteetan zaku berean emanak izan dira borroka armatua eta terrorismoa. Horrek ondorioak izan ditu Euskal Herrian ere, baita mugimenduan ere. Mementu batez horrek elementu bat gehiago ekarri du dudan emateko borroka armatua. Ea zein ondorio ekartzen zituen. Azkenean erabakia hartua izan da, estrategia aldatzea.
Aieteko adierazpenaren ondoren jin dira Baionako eta Hegoaldeko Bake Foroa. Laster Baionan Bake Foroaren beste parte bat egin behar da. Zure ustez zein da bake foro horiek ekarpena eta garrantzia?
Borroka armatua gelditu baldin bada izan da egoera aldaketagatik eta militanteen artean eta mugimendu barnean eztabaida hori geroz eta gehiago pausatu delakotz. Horrek ekarri du militanteen biltzeko zailtasunak ere. Baina borroka armatuaren gelditzea ez da jin ahultasun batengatik, izan da gogoeta eta ausnarketa baten ondorioa. Gaur egun Euskal Herrian baldintzak aldatu dira, gero eta gehiago borroka armatuaren beharra zalantzan da, eta mementu batez gehiengo batek erran du hobe zela uztea.
Bada beste elementu importanta bat ere kontuan hartu behar dena. 2000. urtearen inguruan mundu mailan izan diren gertakariak eta komunikabideetan aipatzen duten terrorismoaren fenomeno hori, bereziki islamistekin, egiazko terrorismoa egiten dutenak. Bonba bat ematen delarik nonahi hiri batean eta zibilak nolanahika erahiltzen direlarik eta ehunka eta milaka. Bonbak pausatzen direlarik horrela, nonahi hori egiazko terrorismoa da, ez du deus ikustekorik borroka armatuarekin. Bainan komunikabideetan bada nahasketa bat terrorismoa eta borroka armatuaren artean.
Guk askatzeko erabiltzen dugun borroka armatua arrunt ziblatua da, jomuga bereziekin eta kasu eginez ez dadila bazterreko inor hunkia izan, horrek ez du deus ikustekorik terrorismoarekin. Bada nahasketa bat hor, eta hastapenetik gu zikindu nahi izan gaituzte. Hori estatuen jokoa da, ukatu nahi baitute hor badela arazo politiko bat, borroka bat eramaten dela hor funtsezko arazoekin, eta hori sahiezteko erraten dute "horiek terroristak dira kasu egizue". Jendeari sinestarazten diote borroka armatua egiten dutenak terroristak direla eta gizartearen kontra direla eta nornahi hiltzeko kapazak direla.
Azken hamar urteetan zaku berean emanak izan dira borroka armatua eta terrorismoa. Horrek ondorioak izan ditu Euskal Herrian ere, baita mugimenduan ere. Mementu batez horrek elementu bat gehiago ekarri du dudan emateko borroka armatua. Ea zein ondorio ekartzen zituen. Azkenean erabakia hartua izan da, estrategia aldatzea.
Aieteko adierazpenaren ondoren jin dira Baionako eta Hegoaldeko Bake Foroa. Laster Baionan Bake Foroaren beste parte bat egin behar da. Zure ustez zein da bake foro horiek ekarpena eta garrantzia?
Bake Foroaren helburua da bake prozezua ezagutaraztea Euskal Herrian
berean eta kanpoan ere. Manera bat da ere ezagutarazteko euskaldunei
beste tokietan izan diren bake bideak eta nolako desmartxak izan diren,
ze baldintzetan eramanak izan diren eta nola hortik atera ondorioak
ikusteko Euskal Herrian nola eraman daiteken. Manera bat da ere
sostengua bilatzeko Euskal Herritik kanpo, internazional mailan ere
ezagunak diren pertsona batzuen sustengua biltzeko, ezagutzeko eta
erakusteko.
Politikariek behin eta berriro galdetzen dute ETA desagertzea, baina IK ez da ofizialki desagertua. Zure ustez ETAk desagertu beharko luke? Eta estatuek zer eginen dute jakinik ate guztiak etxiak direla gai horretan?
Politikariek behin eta berriro galdetzen dute ETA desagertzea, baina IK ez da ofizialki desagertua. Zure ustez ETAk desagertu beharko luke? Eta estatuek zer eginen dute jakinik ate guztiak etxiak direla gai horretan?
Uste dut ETAk gauza anitz egin dituela bake bide hori abiarazteko eta
aintzinatzeko. ETAk orain, ETA bezala, ez du desagertzerik, erabaki du
borroka armaturik ez egitea, eta ez du egiten.
Frogatua da erabaki hori atxikia dela eta erabaki hori itzulezina dela, eta iraunkorra dela.
Hortik harat zer eskatzen ahal zaio? ETAri geroz eta gauza gehiago eskatzen zaizkio, armak itzultzea, desagertzea… Baina ene ustez ETAk egin ditu aski urrats orain arte eta orain gizarteak eta Estatuek urrats batzuk egin behar dituzte.
Beste urrats batzuk eginak izanen direlarik, edo egiteko prest agertzen badira, orduan negoziatzen ahalko da ETAren partetik beste urrats batzuk. Baina ez zait bidezkoa iruditzen ETAri galdetzea gero eta gauza gehiago estatuek bere aldetik deus egiten ez dutelarik, eta kontrakoa, errepresioan segitzen duteno. Hori ez zait, ez egokia, ez zuzena iruditzen.
Estatuak goxoan dira egoera honetan, ala ez?
Frogatua da erabaki hori atxikia dela eta erabaki hori itzulezina dela, eta iraunkorra dela.
Hortik harat zer eskatzen ahal zaio? ETAri geroz eta gauza gehiago eskatzen zaizkio, armak itzultzea, desagertzea… Baina ene ustez ETAk egin ditu aski urrats orain arte eta orain gizarteak eta Estatuek urrats batzuk egin behar dituzte.
Beste urrats batzuk eginak izanen direlarik, edo egiteko prest agertzen badira, orduan negoziatzen ahalko da ETAren partetik beste urrats batzuk. Baina ez zait bidezkoa iruditzen ETAri galdetzea gero eta gauza gehiago estatuek bere aldetik deus egiten ez dutelarik, eta kontrakoa, errepresioan segitzen duteno. Hori ez zait, ez egokia, ez zuzena iruditzen.
Estatuak goxoan dira egoera honetan, ala ez?
Estatuak goxoan agertzen dira, nahi dute sinestarazi ETA horretara
ailegatu baldin bada errepresioarengatik izan dela, eta hori ene irudiko
ez da batere horrela.
Sinitsarazi nahi dute errepresioarekin segitu behar dela, baina hori sinistaraztea interesatzen zaie, justu funtsezko arazo politikoa ez aipatzeko
Goxoan dira mementuan, baina estrategia berri hau garatzen badugu Frantses eta Espainol estatuak ez dira gehiago goxoan izanen. Zeren eta Euskal Herriko arazoa, eta Frantses eta Espainol estatuek Euskal Herrian pausatzen duten arazoa gero eta ezagutuagoa izanen da. Europa maila ezagutarazi behar dugu eta horrela estatuak ez dira gehiago goxoan izanen, eta beharko dute aterabide bat atzeman eta beharko dituzte beraien aldetik ere urrats batzuk eman, eta bide batzuk hartu.
Sinitsarazi nahi dute errepresioarekin segitu behar dela, baina hori sinistaraztea interesatzen zaie, justu funtsezko arazo politikoa ez aipatzeko
Goxoan dira mementuan, baina estrategia berri hau garatzen badugu Frantses eta Espainol estatuak ez dira gehiago goxoan izanen. Zeren eta Euskal Herriko arazoa, eta Frantses eta Espainol estatuek Euskal Herrian pausatzen duten arazoa gero eta ezagutuagoa izanen da. Europa maila ezagutarazi behar dugu eta horrela estatuak ez dira gehiago goxoan izanen, eta beharko dute aterabide bat atzeman eta beharko dituzte beraien aldetik ere urrats batzuk eman, eta bide batzuk hartu.
Filipe Bidartek bizitza osoa eman du Euskal Herriaren askatasunaren alde, eta bereziki (bainan ez esklusiboki) Frantziak arras ukatu eta zapaltzen duen Ipar Euskal Herriaren alde, Estatu jakobino frantximantak etnozidioaren mugaraino eraman duen Baxe Nafarroa, Lapurdi eta Xiberoko Herri euskaldunaren alde, hilzorian den gure Herriaren alde. Koherentzia eta borroka luze eta zail horrek miresmena eta errespetua sortzen du edozein iraultzailerengan.
ErantzunEzabatuAre gehiago espetxe berean elkarrekin eta elkarren ondoan lau urte eman ondoren, bistan da!
Begirune eta laguntasun horretatik eginen dut hurrengo egunetan, elkarrizketa honen kritika, jakinda Filiperen ikusmolde eta paradigma ez dela sekulan izan sozialista iraultzailea, baizik eta abertzale ezkertiar batena, eta batez ere, euskaldun independentista batena. Koherentzia osoz jokatu izan du beti ikuspegi horren baitan, baina kontu jakina da hori ez dela nirea, eta beraz, kritikak egiten ahal dizkiogula elkarri.
Filipe Oraingo Ezker Abertzalearen bidean sartu da osoki, eta erran daiteke neurri batean bera aitzindaria izan dela gogoeta horietan.
Urteetako militantziak ematen dion esperientzia eta eskarmentua baliosak dira, eta aldi berean ikuspegi komunista iraultzaile batetik kritikatu beharrekoak, ezin hobeki laburbiltzen baitituzte abertzaletasun burges ttipi koherente eta borrokalariaren muga guztiak. Txillardegiren kasuan bezalaxe, iraultzaile euskaldunok aunitz dugu haiengandik ikasteko eusjalduntasunai eta abertzaletasunari dagokienez, eta aunitz ere kritikatzeko klase ikuspegi iraultzailetik. Praxi Iraultzailearen Filosofiatik. Lagunkiro, bainan zorrotz.
Euskaldun orok irakurri beharko luke Eneko Bidegain-ek izkiriatutako liburu bikaina : "IPARRETARRAK. Erakunde politiko armatu baten historia". Are gehiago, jakina, euskaldun abertzaleek, eta areago oraindik euskaldun iraultzaileek.
ErantzunEzabatuLiburu horren zatiak argitaratuko ditugu hemen, Iparretarrak erakundearen historia hobeki ezagutzeko (ez baita ETArena bezain ezaguna, ondikotz!) eta bidenabar Filipe Bidart-ek gaur egun duen ildo politikoaren kritika hobeki arrazoitzeko.
IK-ak ez zuen bere burua sozialistatzat definitzen?
ErantzunEzabatuAupa, lagun anonimoa!
ErantzunEzabatuIK, Iparretarrak erakunde politiko armatua zen izan zen eta zer ez zen izan, militanteek beraiek erran beharko dute, bistan da! Bainan interesgarria da IKko dokumentuak eta bere militanteen testigantzak irakurtzea, mugimendu abertzale eta iraultzaile hura zer zen hobeki konprenitzeko. Eta prefosta, IKko militanteen borrokaren bilan politikoa egitea biziki inportantea da iraultzaile euskaldun ororendako, eta euskaldun iraultzaile guztiendako ere, jakina!
IKk lehen ekintza, 1973ko abenduaren 11an egi zuen, laster 40 urte beteko dira ordudanik. Bankako zafraldia izan zen, eta hona hemen Eneko Bidegain-en liburuan agertzen den kontakizuna:
"Ilundua zuen. Abenduko arrats bat zen. 1973ko abenduaren hamaika. Lagun talde bat Baigorritik Urepelerako bidean joan zen. Bankan gelditu ziren. "Andana bat baginen. Bizpahiru autotan izan ginen han, kasu eginez. Ez ziren guhaurren autoak, bainan ez ziren auto ebatsiak. Ontsa gorde genituen", gogoan du Filipe Bidartek. Bankako La Rosée zentroan sartu ziren. Zentro hartako kontabilitateko dokumentu guztiak hartu zituzten.
"Bagenekien legez kanpoko zerbaitetan sartzen ginela, eta horrek zer ondorio zuen. Beraz klandestinitate neurriak hartu behar ziren, eskularru, buru-estaltzeko eta horiek guziak. Ekintza aski konplikatua zen, ibarrean sartu behar baitzen, Bankara joateko. Garai hartan ez ziren oraingo bideak. Haraino joan behar zen, har sartu, isilka, hango bulegoak miatu, dokumentu guziak hartu... Alimaleko liburuak ziren!"
Hango aldia bururaturik, berriz abaitu ziren Baigorri aldera. Han beste talde bat bazen, Bankan izan zirenen beha. Bankan izan zirenak talde haren aitzinetik pasatu zirelarik, bigarren taldeko kideek Baigorriko farmaziako atea jo zuten. Farmazi, La Rosée zentroko zuzendari Toureng jaunarena zen. Atea ireki zuenean, gainera jauzi egin zioten eta ukabilkada jo. "Sekulako beldurra pasatu zuen, ikusiz han lau edo bost gizon burua estalirik, gauaz. Horretarako egina zen, beldurrarazteko."
Iparretarrak erakundearen lehebiziko ekintza izan zen. Lan gatazko bati lotua zen ekintza hura. La Rosée zentroa sortzez azkarki ezinduak diren haurren heziketa zentroa zen. garai hartan gatazka bizia bazen langileen eta nagusiaren artean. Iparretarrak erakundeak zenbait egunen buruan esplikatu zuenaren arabera, hamar langilez gorako enpresa zenez, langileek sindikatu baten sortzeko eskubidea balaiatu nahi izan zuten. Adar sindikal bat sortu ondoan, nagusiak langileek zituzten abantaila batzuk kendu nahi izan zituen. Nagusiak berak beste sindikatu bat sortu zuen, langileenari kontra egiteko".
Beraz, IKren sorreran bertan klase borroka ageri da, eta IK, euskal langileen aldeko hautua egiten du argi eta garbi. Orduan sozialista zen? Erran bezala, militanteek bereaiek erran beharko dute...
Bainan afera honetan sakontzeko, segi dezagun irakurtzen Eneko Bidegain-en liburu bikaina:
ErantzunEzabatu"Iparretarrak taldeko kideek aspaldi hartan hurbiletik jarraitzen zuten Bankako zentro hartako gatazka. Ekintza egin baino lehen, langileen borroka "egin ahala urrun joaten" utzi zuten. Gatazka blokatua zenean eta aterabiderik ez zutenean ikusten erabaki zuten ekintzaren egitea.
Ekintza haren helburua ez zen, ordea, enpresa hartako zuzendariaren beldurraraztea bakarrik. Nagusia eskiuz jo zuten, "jendeak onartzeko gisan, pixka bat trufa aire bat bezala, nagusien irudi hori hausteko eta langileak indartzeko", argitu du Bidartek. "Gero kontu liburuak sakonki ikertu genituen, hor ziren zuzen kontrako guziak salatu, eta gero liburu horiek berriz itzuli genituen." Ekintza hartan parte hartu zuen beste batek hola laburbildu du ekintzaren helburua: "jendeari erakustea nagusiak zer kontabilitate zuen eta langileak nola izorratz<en zituen."
Ekintza hark oihartzun handia ukan zuen Baigorriko eskualdean. Gainera, Toureng jauna, Baigorriko farmazia baten jabea izanik, salgai zegoen beste farmazia baten jabe egin zen, herriko gazte bati farmazia haren segida hartzea trabatuz.
"Haustura bat izan zen. Langile gatazkak ere garrantzia hartu zuen, Baigorrin ez baitzen halako gauza handirik gertatzen" dio Michel Bergouignan baigorriarrak. la Roséeko auzia inportante bihurtu zen, ekintza haren ondorioz. Etxeetan aipatzen zen, eta eztabaidak piztu ziren."
"Mugimendu abertzalea jarraitzen ez zutenak "pixka bat harritu" ziren. Bankako gatazkaren berririk ez zutenek beren baitan egin zuten : "Zergatik deabru asaldatzen dituk gizon horren kontra? Zer deabru pasatzen da?" Galdera egitea bera bide baten hastapena izan zen geroago IKn sartuko zen militante horrentzat. Gazte batzuk lan munduan sartu berriak ziren, kirolean, musikan, ikasketetan... Ez zuten herriko mugimendua segitzen. Bainan ekintza hura zer zen ulertu ez zutenak eta interesatzen zirenak galderen egiten hasi ziren. Batzuek horrela jakin zuten erakunde bat sortzen ari zela.
ErantzunEzabatuJende anitzen hastapeneko erreakzioa ekintzaren gaitzestea izan zen, baina gero, gibelapen pixka batekin, beste gogoeta bat nagusitu zen: "Bildu baldin badu, hain segur merezitua zian". IKko militante batzuen ustez ekintza hark "biziki erantzun ona" ukan zuen. "Ekintza herrikoia zen. Norbait zanpatzea jendeek onartzen zuten ekintza zen" dio IKko orduko kide batek. Jendeen zanpatzeak gertatzen ziren lehenago ere. "Biba horiek, ez dakit nor diren, baina biba gazte horiek!", erran zuten jendeak baziren. "Beren baitan euskal kutsu zerbait bazutenak kontent ziren. Aldiz elizaren inguruan ibiltzen zirenak kaka nahasle gisa ikusi zituzten ekintzaren egileak", gogoan du Joanes Bordak.
"Ekintza hark sekulako emaitza onak ukan zituen. Orduan desblokeatu zen egoera, berehala", gehitu du Filipe Bidartek. "Ibar guzian sekulako harrabotsa eragin zuen. irri eta trufa izan zen arduradun haren kontra. Jendea farmaziara joaten zen, ikustera nola hunkia izan zen, nolako uspelak zituen oraino."
"Gatazka hura eredu bat zen guretzat, eraiki nahi genuen gizartera heltzeko bidea zen zen erakusteko. Langileak antolatzen ziren nagusien kontra borrokatzeko, eskakizun zuzenak zituzten, borroka eramaten zuten, baina zuzendaritzak ez zuen deus entzuten" esplikatu du Bidartek. "Gatazka hura barnealdean pasatzen zen, han zen lantegi bakar batean, garai hartan "gizarte blokatuan". Orduko arduradunak sindikatu baten sortzearen kontra plantatzen ziren, berehala "gorriak" zirelakoan."
Ikusten denez, Iparraterrak erakundearen lehen ekintza klase borrokarekin lotuta egon zen bete-betean. Eta hasieratik, sozialista edota komunista definitu gabe, antikapitalista agertu zen IK. Hona hemen bere hitzak:
ErantzunEzabatu"Iparretarrak erakundeak gatazka hura "kapitalismoaren kontrako borrokan eta Herri zapalduen askapenaren mugimendu zabalagoaren barnean" kokatzen zuen.
"Ekintzak egiten ziren arazo horren salatzeko, egoera baten desblokeatzeko eta ahulenaren laguntzeko". Ahulena, kasu gehienetan, langilea zen, nagusiaren kontra. "Beraz Bankako ekintza hori arrunt kokatzen zen haurnarketa horren barnean. Hori baliatu nahi izan genuen, denbora berean, abertzaleak ginela eta langileen alde kokatzen ginela erakusteko, herritarren alde, laborari xumeen alde, lurrik gabeko artzainen alde, kooperatiben alde..."
Ekintza iragan eta zenbait egunen buruan, urtarril hastapenean, eskuorri batzuk hedatu zituzten Baigorrin. Agiri hartan agertu zen lehen aldikoz Iparretarrak izena. Bankako ekintza beren gain hartu zuten."
Beraz, IKren bilan politikoa egiten delarik, kontuan hartu behar da hasierako asmo antikapitalista hura, eta ongi aztertu zertan gelditu den hura guztia. Zeren eta Filipe Bidarten elkarriketan ez bait inon ere ageri. IKren hasierako antikapitalismoa bidean gelditu ote da? Ahantzi dea?
Segi dezagun Eneko Bidegainen liburua irakurtzen:
ErantzunEzabatu"1974ko urrian Iparretarrak erakundeak ILDO izeneko agerkari bat zabaldu zuen gutun-ontzietan. Erakundea zer zen eta indarkeriaren hautua zergatik egin zuen azaltzeaz gain, Bankako ekintza ere sakonki esplikatu zuen.
"Denek ezagutzen duzue jaun hori, dirudun handi bat, oraino diru gehiago egin nahi duena beste jendeen bizkarrean, edozein maneraz.
Jaun hori ez da nor nahi, bere diruaren medioz, Baigorriko eskualdeko jaun handienetarik bat da, burgesetarik bat.
Gure gizartean dirua da nagusi. Hori da kapitalismoa, eta dirudunek dute manatzen.
Ipar Euskal Herri guztia dirudun edo burges horien peko da. Horiek dute erran gure Euskal Herria turismoarentzat egina dela, eta geroztik lantegiak geroago eta gutxiago gelditzen dira. Gazteak bortxatuak dira herritik joatera bizitzeko.
Gure kultura diruaren peko ezarria da, turisten jostailu bat, denbora pasatzeko baliatua. Husten ari diren gure etxeak eta gure lurrak arrotzek eta lekuko aberatsek erosten dituzte bi sosetan.
Gure Herria hiltzen ari da, eta hilen da. Zenbait urteren buruan ez da erretretadun, eri eta arrotzik baizik izanen gure Euskal Herrian.
Nagusiek diote gure mintzaira Frantsesa dela, eta Euskara hizkuntza salbai bat dela. Horiek gaituzte hilen, ez bagara iratzartzen.
Legearen aitzinean ez dugu deus erraten ahal. Horiek berek ditzute poliziak eta legezko tresnak egiten.
Ipar Euskal Herrian, burgesak badira anitz eta ez denak arrotzak Toureng bezala, baina gehienak euskaldunak eta EuskalHerria maite dutenak erraten dutenak. Eta guk sinisten, horiek baititugu hautatzen bozkatzen dugularik.
Gure eskubideak, gure askatasuna nahi baditugu eskuratu, ez dugu beste biderik borroka baizik. Hemendiki goiti, ez gara isilduko ez geldituko ez bakerik ukanen burges guziak eta horien lagun diren guziak Ipar Euskal Herritik kanpo ezarri arte"
Heldu den urtean beteko dira 40 urte hitz horiek idatzi zirela, eta garbi dago burgesiak segitzen duela manatzen Euskal Herrian, Iparraldean eta Hegoaldean. ETAren eta IKren bilan politiko estrategikoa egiten delarik, komeni da hasierako asmo eta helburuak aipatzea, nork bere balorazioak egin ditzan. Gure helburu politikoak erdietsi ditugu? Erdiesteko bidean gara?
Argi dago ez direla helburu politiko estrategikoak bete, ez Iparralden ezta Hegoaldean ere. Hemengo hau Hegoaldeko ikuspegia izanda esaten dut, iparraldeko norbaitek desados badago bere iritzia ematea.
ErantzunEzabatuEstrategia asko aldatu da, bai Iparralden eta baita Hegoalden ere. Askotan esan ohi da, Iparralden lehenago alboratu zutela borroka armatuaren tresna. Baina 2007-2009 artean maila txikiko borroka armatua eman zen, Irrintzi taldearen izenean. Kampaina txikiak (etxe tiroketak, lehergailu txikiak etab.) egin ziren eta azkenean estatu frantses jakobinoak berriro ere errepresioaz baliatu zen hainbat militante atxilotzeko.
Duela gutxi eman zen estrategiaren aldaketa, beraz goiz da oraindik jakiteko ea erdiesteko bidean gauden.
Borroka abertzalean, aurrerapauso garrantzitsuak eman dira Iparralden. Non alderdi estatalisten zati batek, autonomiaren beharra barneratu duten. Duela urte batzuk posizio hori lortzea amets bat izango zen. Hegoaldean aldiz, argi dago botere instituzionala eskuratu dela zonalde handietan.
Baina...
Herri mugimendua indartsuagoa dabil?
Konfrontazioa (eta ez armatua) aurrera doa?
Sozialismoaren bidea ongi lantzen ari dira Sortu, LAB eta Ernai-k? Ta sikiera aurrera doa?
Euskal Herria bake prozesu batean murgilduta dagoela esatea, herriari gezurtzea izango litzakete. Klase borroka (inoiz geratu ez dena) beste urte batzuetako parametruetan kokatzen ari da. Errepresioa zuzena hor jarraitzen du (Iñigo Cabacasen hilketa zipaioek eragindakoa, etengabeko jazarpenak euskal gazteriari, ETAko militantei, inkomunikazioa bere baitan dabil, presoen egoera gogorra, grebarako eskubidearen urraketa) etab.
Zapalkuntza nazionala hor jarraitzen du eta LOMCE zapalkuntza horren erakusle berri argi bat da.
Aupa, lagun anonimoa!
ErantzunEzabatuMilesker zure iruzkinarengatik, blog honen helburu nagusia, hasieratik azaldu dugun bezala,"Euskal Iraultza Sozialistaz gogoeta eta eztabaida egitea da", hau da, euskal iraultzaileon artean eztabaida estrategikoa piztea, eguneroko taktizismotik at. Erran nahi baita, BENETAKO eztabaida estrategikoa, gure lau helburu estrategiko historikoak kontuan hartuko dituena: Independentzia, Sozialismoa, Birbatasuna eta Berreuskalduntzea. Blog honetan formula bakar batean laburbildu ditugu: Euskal Errepublika Sozialista (independentea izanen da, sozialista ere, bistan da, eta bakarra, hego eta Iparreko herrualdeak bere baitan bilduko dituena.. "Euskal" adjektiboak guretako erran nahi du euskalduna izanen dela, hots, Euskaraz funtzionatuko duela).
Zuk ongi diozun bezala, helburu estrategikoak ez ditugu lortu, ez Hegoaldean, ezta Iparraldean ere, areago, helburu taktikoak ere ez ditugu inon erdietsi. Beraz, eztabaida zabalik dago gure artean: zer egin?
Oraingo Ezker Abertzaleak erantzun argia eman du eta garatzen ari da, hala Hego Euskal Herrian nola Ipar Euskal Herrian ere: borroka armatua bertan behera utzi, horrekin batera estrategi politiko-militar oro, eta lehentasuna eman hauteskundeei eta instituzioetako lanari. Herri mugimenduak, langile borroka, konfrontazioa, bigarren plano batean gelditzen dira, batez ere Oraingo Ezker Abertzalearen boteretxo instituzionala kolokan jartzen ahal delarik (begira zenbat piperpoto paratu diren Euskal Herriko udaletxeetan azkenaldi honetan, Oraingo Ezker Abertzaleak ezarriak!).
Hauxe da Oraingo Ezker Abertzalearen zuzendaritzak aukeratu duen bidea oro har, nahiz eta denok dakigun oinarriko militante aunitzek (gehienek?) borrokan, amnistian, konfrontazioan, intsumisioan, sozialismoan... sinisten jarraitzen dutela, eta honek etengabe tentsioak eta arazoak sortzen dituela mugimenduaren baitan.
Kontua hauxe da, ene ustez: Oraingo Ezker Abertzalearen zuzendaritzak hartu duen bidearekin ados ez gaudenok badugu estrategia iraultzailerik honi guztiari aurre egiteko? Kritikatik haratago bada proiektu politiko sendorik? Blog honetan proposamen ezberdinak agertu izan dira: HITX, KIMETZ, IBIL... Begi bistako kontua da ni pertsonalki erabat identifikatzen naizela IBIL antolakundeak plazaratu duen egitasmoarekin, EUSKAL ERREPUBLIKA SOZIALISTAren programarekin, alegia. Bainan iduritzen zait eztabaidak aurrera jo behar duela eta kontu askotan luze eta zabal hitz egin behar dela.
Bide horretan Filiperen elkarrizketa aukera ematen digu euskal estrategia iraultzaileaz mintzatzeko guttitan nagusitzen den ikuspegi batetik: Lapurdi, Nafarroa Behere eta Zuberoako Euskal Herri Langilearen interesetatik, alegia. Estatu burges inperialista oso zaharra den Frantziak zapaltzen gaitu Ipar Euskal Herrian, gure etsai amorratua dena, Espainia bezain edo areago, seguraski, gure aurkako etnozidioa ia bururaino eraman duena, eta betidanik Espainiarendako eredu eta ispilu izan dena. IKren borrokaren bilana, beraz, kualitatiboki, ETArena egitea bezain garrantzitsua da euskal iraultzaileondako. Eta horretan ari gara ezta? Aupa!
Filiperen elkarrizketaren kritikan sartzeko, izenburua bera da harrigarria. Bon, ez da harrigarria, arras koherentea da Oraingo Ezker Abertzaleak hartu duen norabidearekin: presoendako ez da Amnistia Osoa (eta baldintzarik gabea) aipatu er egiten, baizik eta "aterabide bat". Zein? Denok dugu buruan PNV eta EHBildu zertan ari diren, "diskrezioz" presoekin, "egindako mina aitortu", "aterabide petsonal eta mailakatuak", eta abar... Ñabardurak ñabardura, ekimen guztuiek norabide bera dute: Amnistia ezinezkoa da, beraz, gaur egungo legalitate burgesaren baitan bila ditzagun "aterabideak". Diferentziak izaten dira aterabide horien makurtze eta belaunikatze mailan, bistan da. Baina funtsean berdinak dira. Horretaz ari da Filipe, edo bertze zerbaitetaz? Elkarrizketan ez du argitzen, eta beraz, Amnistia hitza aipatzen ez duenez, eta horrretaz parte mahai gainean dauden "aterabideak" PP/PNV/EHBildu lantzen ari direnak (desberdinak dira!) ditugunez, pentsatu behar dugu Filipek ere hor kokatzen dela. Ala ez?
ErantzunEzabatuBigarren kontu deigarria hauxe da: "Gaur egun oino segitzen dute militanteak arrestatzen, kondenatzen eta kondena dorpeak emaiten. Hori kezkagarria da, zeren eta horrek urruntzen du gero eta gehiago aterabidea eta zailtzen du bake bidea". Gaineratzen du: "Segitzen dute errepresionearen politikarekin, eta hori biziki kezkagarria da, jakinik biziko kondena zer den".
ErantzunEzabatu"Kezkagarria"? "Biziki kezkagarria"? Baina zertan ari gara! Gertaera horiek ez dira "kezkagarriak", baizik eta froga garbia, begi bistako ekintza, Frantziak eta Espainiak ez dutela inolako asmorik deus ere negoziatzeko, ezta errendizio duin bat. Espainiako oligarkia Neofrankistak erabateko garaipena nahi du, 1937an erdietsi zuen bezalakoa, eta ez bertzerik. Eta horretan, Frantses Oligarkia bat dator.
Jakina, Estatu Frantsesa hagitzez abilagoa da, eta IKren kasuan, nolabaiteko "irtenbide tazitoa" egin du, horregatik Filipe kalean da (eta biziki pozten nauk horregatik, biba hi!), eta Argala taldeko kideak, aldiz, Txistor, Jakes, Jon Parot... oraindik preso. Frantzia ez da zozoa, askozaz buru argiagoa da (Inperialimoaren katean bigarren mailako postua du, indar nuklearren jabe, ekonomia azkarra eta ez da Espainia bezala, hirugarren dibisioko estatu ziztrina...) eta badaki aferan artozki kudeatzen: IKk borroka armatua utzi zuen 2.000 urtearen inguruan, Filipe IKko azken presoa zen, eta Frantzia zuhurra eta azeria da, badaki deus erran gabe kontuak adierazten eta arazoak moldatzen. Funtsezko interesatn amore eman gabe, jakina!
Frantziak IKrekin egindakoak balio duia ETArekin? Bistan da ezetz, lehenik eta behin arazoa hagitzze handiagoa eta potologoa baita, eta bigarrenik, Espainiak bertzelako asmoak eta estiloak dituelakotz. Hori da Oraingo ezker Abertzalearen esperantza, Espainia Frantzia eta Britainia Handia bezain "inteligentea" izatea, baina ez da hola eta ez da hola izanen, kontua ez baita "inteligentzia", klase-egitura eta botere-harremanak baizik: Espainia Turkiatik hurbilago dago alde horretatik.
Kontu hauek guztiak agerian uztea inportantea iduritu zait, jakinda delikatuak eta eztabaidagarriak direla. Aurreko iruzkinetan argi uzti dut Filipe Bidartek sortzen didan errespetua eta begirunea. Berarekin lau urtez "bizi" izan nintzen Caraivaux-ko presondegian, elkar ezagutzen dugu. Bainan egiari bizia zor!
Filipe xutik irten zen espetxetik, eta xutik itzuli da Euskal Herrirat, aurreko iruzkinean agerian utzi duguna da Estatu Frantsesaren abilezia eta azerikeria, Ipar Euskal Herriarekin zuen gatazka politiko armatua finitzeko era inteligente batean, etsaia umiliatu eta lotsagarri utzi gabe. Zorigaitzez, ez da hori Espainiaren kasuan, arrazoi estrukturalengatik gehienbat (Hego Euskal Heriaren pisu politiko-ekonomikoa, ETAren borrokaren dimetsio eta gogortasuna, Catalunyaren arazo independentista eta bere geoestrategia, oligarkia neofrankistaren kultura politiko katoliko-fanatikoa...) Espainiak argi eta agrbi utzi du ez duela inolako bake prozesurik nahi, errendizio inkondizional eta umiliagarria baizik, 1937an bezala, hau da, 1839ko Bergarako besarkada baino baldintza okerragoak!
ErantzunEzabatuHona hemen nola irten zen Clairvauxko espetxetik Filipe Bidart:
"gaur ene zoriona ez da arras osoa". Horiek izan ziren Filipe Bidarten lehen hitzak, Clairvaux-ko presondegitik atera zenean, 2007ko otsailaren 14an. Iparraterrak erakundeko militante historikoa hemeretzi urtez egon da preso. IKko azken presoa. "Gora IK!" oihukatu zuen atxilotu zutenean. "Gora IK!" oihukatu zuen kartzelatik atera zenean. IKren izpiritua, erresistentziarako izpiritua eta IKren aldarrikapen politikoak oraino bizi direla goraipatu zuen.
"Ene zoriona ez da osoa, zeren eta frantses estatuak Euskal Herria beti ukatzen baitu, zeren frantses estatuak Euskal Herria ezabatu nahi baitu, zeren Euskal Herria desagertzen ari baita."
1974tik 2007ra, 33 urteko ibilbidean, IKren hasierako antikapitalismo hura desagertu da, nonbait. Eta hori neurri handi batean logikoa da, ikusirik Euskal Herri osoan, eta munduan oro har izan den eboluzioa, Europa mendebaldean bereziki. Mugimendu iraultzaile gehienei gertatu zaie, eta ezker Abertzalea ez da salbuespena. Kontua da eboluzio hori ez estaltzea, agerian uztea eta polemizatzea, hau da eztabaidagai bilakatzea, batez ere orain, Kapitalismo Inperialista krisi global batean sartu delarik, 1929koa baino sakon eta larriagoa. Hori da iruzkin hauen helburua, eztabaida horretan sakontzea!
Iparretarrak erakundea nolako giroan sortu zen ikusteko, gai hartako kezkak eta eskakizunak zein ziren ikasteko, hona hemen liburuko bertze pasarte bat:
ErantzunEzabatu"DONIBANE GARAZIKO ABERRI EGUNA
Ondoko urtean ENBATA Aberri Egunaren antolaketatik bazter egon zen, eta ENBATAko kide batzuek eta gazteek halako batzorde bat sortu zuten, Iparraldeko tendentzia abertzale guztietakoek parte hartu ahal izan zuten antolaketan. Iparretarrak sortzen ari zirenek ere parte hartu zuten. Gazteek protagonismo handia ukan zuten.
Egun hartan, Donibane garazin iragan zen ospakizuna. gazte talde batek "Gora Euskadi Askatuta" oihukatzen zuen , herrirako sarreran, lorategi publikotik, ikurrinak harrotzen zituela, erdian xingola beltza josirik zeukaten ikurrinak... Xingola beltza, Euskal Herria berriz ere dolutan zelako seinale. Ez ziren lau egun iragan espainiar poliziaren tiroek odola isuri arazi zutenetik. Txikia. Eustakio Mendizabal. 1973.
(...)
1973ko Aberri Egunaren edukia nondik nora zihoan argi eta garbi zen. Hizlarien hautaketak kutsu sozial nabarmena eman zion Euskal Herriaren askapen nazionalaren borrokari. Langileen, udako langileen eta ikasleen ordezkari banak hartu zuen hitza, "Kapitalismoaren kalteen" salatzeko. Aberri Eguna, euskal herritarren ordu hartako grinen eta Herriaren minaren lekukotasun bihurtu zen.
Kezkak nagusi ziren sektore ekonomikoan. Donibane Lohitzuneko arrantza portuan bi arrantza lehiatzen hasi ziren. Ordu arteko arrantza tradizionalari lehia egiten zion arrantza industrial bat garatzen ari zen. Arrantzaleek ez zuten merkatua kontrolatzen, eta horrek krisi sakonak eragin zituen arrainaren eros prezioarengatik. 70eko hamarkadan jadanik, arrantza tradizionalaren etorkizuna zalantzan ikusten zuten. Arrantza industrialak arraina ez zuen Donibane Lohitzuneko portuan saltzen, ondorioz kontserbategien etorkizuna arriskuan zela ageri zen. Portuak funtzio turistikoa hartuko zuen, gero eta gehiago.
Laborantzaren kezkak hein handi batez lurren prezioei lotuak ziren. turismoaren hautuak Paris eta Bordeleko burgesen bigarren etxebizitzak eraikitzeko bideak ireki zituen. Laborariak gero eta lur gutxiagorekin zeuden. Aberi Egunean gordinki salatu zuten egoera hori. "Aski duzue joatea kostaldera lur trafikan nola ari diren bankeroak eta beste zorri zenbait, bizkarkinak, lurrak bigarren etxebizitzak egiteko, lurrak laket portuen egiteko, lurrak aintzirak egiteko... Eta guk zerritegi bat egin nahi badugu hartarik bizitzeko, berotegiak egin nahi baditugu, zerrak eta beste laneko manerak debekatzen dizkigute!"
"Frantziaren kontrako salaketa urrunago zihoan. "Gure kultura bera trabagarri zaie, zeren eta bere beren joko beltzaren jarraikitzeko jendea ezdeustu behar dute, jendea zakurtu behar dute, nor diren ahantzarazi behar diete, euskaldunek elkarren artean aharran aritu behar dute, batzuk besteen mesfidan."
ErantzunEzabatu"Nork ez daki Ipar Euskal Herriko langileen buru hauste handiena langabezia dela?" galdegin zuen langileen izenean mintzatu zenak, "lan egiteko segurtamenik ez, lan sari ttipiak eta sindikalismoaren kontrako nagusien jokabideak" salatu aiztin. Lanik ez ukaitearen arrazoia "Kapitalismoaren garapena gizonaren beharrei kasu ez emanez egitea" dela azaldu zuen, "Sistema onek baitio gizonak joan behar duela lana den lekura, erran nahi baita kapitalistek beren sakelen ongi betetzeko parada duten lekuetara, eta ez lana eman gizonak bizi nahi duen tokian. Hala nola, gure Herrian lantegiak ireki baino nahiago dute Euskal Herria baratze polit bat bezala apailatu, dirudunei egoitza eder batzuen saltzeko, hola sakelak ongi betez. Nagusiak horretaz ontsa baliatzen dira, arars ongi baitakite lan galtzearen beldurrez gehiago gaituztela larrutuko. Hola lan eginarazten diguten nahi duten kondiziotan, gure lana satri ahalkegarri batez ordainduz". Mintzaldia, besoak ez beheititzeko mezuarekin bururatu zuen: "Gu, langileak elkarretaratuz, laborari eta arrantzaleekin borrokan juntatuz, ez duguia ukanen aski indar izorratzen gaituen Sistemaren uzkailtzeko?"
Segi dezagun liburu miresgarri honekin, bertan agertze diren ideiek eta gogoetek gaur egun ere balio handia baitute, hain segur!
ErantzunEzabatu"IK-koek ENBATA "eskuintiartzat" zeukaten. "IK-k ezkertiar gisa abiatu nahi zuen eta beste talde bat sortu, politika aldetik publikoki agertuz", dio Joanes Borda GUK taldeko kantariak. "ENBATAkoak jaunttoak ziren. Gazteek, partikularzki barnealdean, beren buruak ezkertiar sentitzen zituzten. Borroka ez zuten ENBATA-koek bezala ikusten." Kontzientzia nazionalaren ikuspegian bat egiten zuten, bainan ikuspegi sozialean desadostasunak zituzten.
Jakes Abeberrik ez du uste zatiketaren iturburua "ezkerra/eskuina" izan zela. "Ezkerra/eskuina zatiketa ENBATAren baitan gertatu zen. 1972an, ENBATAren azken batzarrean, Itsasun, Battitta Larzabal eta Manex Goihentxeak Ezker Abertzalearen erakunde baten sortzeko gogoa agertu zuten. ENBATA elkarretaratze zabal bat zen, zeintan ez zen ezkerrik ez eskuinik. haiek EAS sortu zuten, ondotik EHAS (Euskal Herriko Alderdi Sozialista) bilakatu zena. Sartu nahi ez zutenak ez ziren sartu. Solas biziak ukan genituen bi lagun horiekin". IKrekiko zatiketa erradikaltasunaren inguruan zela uste du.
ENBATAko militante gazteenak ere erradikaltasun gose ziren. "1968an gazteen arteko topaketak egin genituen", gogoratzen da Christiane Etxaluz. "Belaunaldien arteko gatazkaz" mitzo da oroz gainetik. ETAkoekin harremanetan ziren. "Guk geure burua iraultzaile gisa ikusten genuen eta borroka armatuaren alde ginen. Oinarri teorikoa lantzen ari ginen. Hor zen Iparretarrak erakundearen sorrera, kontzebitzea".