Abertzaletasun esentzialistatik
dialektikora (II): Vasconia
Egilea: Unai Apaolaza
VASCONIA
1963. urtean Sarrail de Ihartza ezizenpean Federico Krutwigek argitaraturiko Vasconia
liburua mugarria da abertzaletasun ezkertiarraren ideologian. Nahiz eta
lan kontraesankorra izan, sortzen ari zen eta nagusiki ETA garatzen ari
zen espazio ideologiko berriari oinarriak eman zizkion. Etnia
kontzeptua plazaratu eta zehaztasuna eman zion, ordura arte tabu moduan
hartzen zen komunismoa ere, era ireki batean onartu zuen,
nazionalismoaren dinamikotasuna ere plazaratu zuen… Lan hau, Euskal
Herriko garaiko eztabaidetan uztartu zituen ideia eta kontzeptuengatik,
zein momentuko jendartean borborka zebiltzan joeren sintesi zorrotza
egiteagatik da beraz erreferentziala.
Abertzaletasun berriak euskal
nazionalismo barruan zituen idatzizko erreferentzia bakarrak abertzaletasun klasikokoak ziren, Sabino Arana, Aitzol… Hutsune hau bete
eta helduleku bat luzatzera etorri zen Vasconia, ezinbesteko urratsa ikuskera esentzialistatik dialektikorako igarobidea eraikitzeko.
Naziotasun dinamikoa,
abertzaletasun dialektikoa
Lehenik eta behin Krutwigek nazioa eta
etniaren arteko bereizketa egin zuen. Bere ustez, etnia, faktore
konkretu batzuk partekatzen dituen pertsona multzoa litzateke. Faktore
hauetan garrantzitsuena hizkuntza litzateke eta ondoren leudeke,
mentalitatea eta kultura, erlijioa, konposizio raziala eta azkenik
faktore ekonomiko sozial eta materialak. Nazioa berriz, etnia batek bere
izatearen, pertsonalitatearen, kontzientzia hartu eta aurrerantzean
bizirauteko hautua egiten duenean sortzen da.
"El nacionalismo que quiera ser algo efectivo tiene que representar una tarea, ser un ideal con futuro, en torno al que se agrupen mental y materialmente hombres que se crean unidos, por uno u otro factor, a tal tarea nacional."
"Estos factores, que separan un pueblo de otro, dan a las personas que participan de ellos la conciencia de corresponder a un grupo humano diferente al de los vecinos. Cuando estos factores étnicos o nacionales existen pero los individuos que los poseen no tienen conciencia de su personalidad se habla de una etnia. Si la etnia adquiere conciencia de su personalidad se habla de una nación. Ahora bien, la nación sólo existirá verdaderamente cuando esta conciencia nacional lleva a los hombres a realizar un destino común."
Bereizketa hau egiteak diferentzia
nabarmentzen du nazionalismo esentzialista deitu diogunarekin. Krutwigek
dio, nazioak oinarrian faktore objektiboak izan badituela, baina ez
direla nahikoak nazioa izateko. Sabinorentzat aldiz, faktore hauekin
nahikoa litzateke. Krutwigek gaineratzen du, faktore horiek izaten
jarraitzeko borondatea beharrezkoa dela nazioa izateko. Nazioa beraz,
faktore objektibo eta subjektiboen arteko emaitza litzateke.
Gainera
Krutwig, faktore objektibo horiei dagokienez, haratago doa; ez ditu modu
esentzial batean ulertzen, ez ditu denboran zehar aldaketarik jasaten
ez duten faktore bezala ulertzen; modu dinamiko batean baizik. Ez hori
bakarrik, faktore objektibo hauek dinamikoak izateak eta mutatzeak
ahalbidetzen du, bere ustez, nazio baten biziraupena. Nazio baten
erreferentziak dinamikoak ez badira, historiako momentu konkretu bateko
faktoreei begiratzen bazaie soilik, nazio horrek ez du aurrera begirako
proiekziorik, ez du biziraungo.
Hau Krutwigen liburuko punturik
garrantzizkoena da eta ezinbestean barneratu behar da liburuaren nondik
norakoak ulertzeko. Horregatik harritzekoa da autore batzuk Krutwig
aztertzerakoan, berak behin eta berriz azpimarratzen duen faktore
objektibo hauen dinamikotasunari buruz kontrakoa esatea; hau da,
Krutwigek faktore hauek estatikotzat dituela argudiatzea. Hau
berresteak, Vasconia ez ulertzea eta egin zuen ekarpenik garrantzitsuenetakoa ez onartzea dakar. Kasu honen adibide garbia dugu Gurutz Jauregui.
"No obstante, la consideración de la etnia como algo ahistórico, permanente, sin posibilidad de evolución y no sujeto a las leyes de la transformación social, origina, en definitiva, los mismos problemas que los planteados al nacionalismo histórico" [Sabino eta EAJ-PNV]."Teóricamente, este ahistoricismo y este carácter estático de la etnia parecen quedar contrarrestados en cierto modo con la inclusión entre sus componentes de los factores económicos, sociales y materiales, pero ya la propia inclusión de estos factores supone una contradicción con la estaticidad de la etnia."
Nazio izate horrek, denboran zehar
eraldatzen doan nazio horrek, ematen dio Euskal Herriari
independentziarako eskubidea eta ez, ordura arte nazionalista askok eta
foruzaleek egin zuten bezala, eskubidea arrazoi historikoetan
oinarritzeak. Krutwigen ustez, euskal arazoa arrazoi historikoetan
oinarritzeak, Espainia edo Frantziako arazotzat hartzea lekarke, eta hau
akatsa da. Euskal Herriak independentziarako eskubidea Frantziak eta
Espainiak nahi izan edo ez dauka, euskal nazioaren oinarrian etnia bat
baitago; eta hau da eskubidea izatearen arrazoia, beste estatuei inolako
baimenik eskatu gabe euskal nazioari dagokion eskubidea baita.
Vasconiak abertzaletasunaren
barruan borborka zebiltzan ikuskera berriak laburbiltzen dituela baiezta
genezake. Nazionalismo estatiko batetik dialektikorako saltoa jada
burutu da. Atera dezagun jauzi honen argazkia.
Nazionalismo Sabindarra, naziotasuna
baiesteko faktore estatikoetan oinarritzen da. Faktore hauek
ahistorikoak dira, ez dira denboran zehar eraldatzen, horregatik deitu
diogu nazionalismo esentzialista. Faktore garrantzitsuena arraza
(apellidismoa) da, ondorioz euskal nazioko kide jaio egiten da eta kito,
ez dago hautu pertsonal baten edo pertsona batek bere bizitzan hartu
ditzakeen erabaki konkretu batzuen esku (Euskara ikasi, euskaldun
sentitu…).
Krutwigek faktore objektiboak ez ditu
ukatzen, egon hor daudela dio, baina modu esentzial batean ezin
daitezkeela hartu esango du. Zergatik? Faktore hauek denboran zehar
eraldatu egiten direlako. Gainera arrazaren faktoreari garrantzia kendu
eta beranduago ikusiko dugun moduan hizkuntzaren faktorea jartzen du
garrantzitsuentzat Krutwigek. Zentraltasuna hizkuntza ezagutzearen
faktoreari emateak eta arrazarenari kentzeak, neurri batean, faktore
estatikoa faktore dinamiko bategatik ordezkatzea dakar; arraza-abizena
baino faktore ez aldakorragorik gutxi baitaude eta denboran zeharko
hizkuntzaren eraldaketa gutxik jartzen baitute ezbaian, gainera
pertsonok gure hautu pertsonal baten ondorioz hizkuntzak ikasi ditzakegu
gure bizitzan zehar.
"De esta forma se establecieron una serie de características nacionales que algunos han dado en llamar “esencias vascas” que no son otra cosa que las características étnicas en el momento de la perdida de la independencia. Pero las características esenciales de todo pueblo, al ser factores dinámicos que representan la vida de la etnia, han de estar en constante mutación. Sin ella, tales esencias nacionales estarían momificadas y, por lo tanto, muertas. La vida consiste en ir adaptándose a las realidades del momento, en continuar una trayectoria, no quedándose estancado considerando que lo único real fue lo que se dio en un momento."
Horrela, Krutwigek azaleratzen duena da,
naziotasunaren faktoreak (objektiboak) dinamikoak direnez euskal
naziotasuna ere dinamikoa dela, gaur egun euskalduna izatea eta
sentitzea, ez dela orain dela 150 urte izatea eta sentitzea ziren
bezalakoak. Behar bada orduan foruzale izatearekin identifikatzen zen
euskalduna, gero arrazarekin eta orain agian independentista izatearekin
edo hizkuntzarekin. Baina errealitate dinamiko hau azaltzeko nola egin?
Analisi dialektikoarekin. Analisi dialektikoak ez du etenik, etengabe
ari da “errealitatearen” argazkiak erakusten, “errealitatea” dinamiko
eta aldakortzat hartzen baitu. Analisi honen eskema;
tesia+antitesia=sintesia litzateke, sintesia tesi bihurtzen da eta
zikloa berriz hasiko litzateke. Dialektikak ez du errealitate
estatikorik onartzen; baina horrek ez du esan nahi ontologiatik alde
egiten duenik, ezta gutxiago ere, bokazio ontologikoa baitu eta
errealitatea dinamikoa dela esango baitu behin eta berriz, horrela
ulertu behar dela alegia. Hegelek sortu eta Marxismoak bereganatu zuen
metodologia hau erabiltzen du Krutwigek, eta hau, iraultzailea da euskal
nazionalismoan.
"Llevando la idea que le ha cabido al pueblo vasco personalizar en la historia, por su situación especial, una inmensa fuerza sociológica, hemos tratado de investigarla por un análisis dialéctico, examinando las diferentes partes constitutivas."
"El lector habrá descubierto sin duda las contradicciones que en si encierra la realidad vasca; y es que todo ente vivo, en sus contradicciones, vive y progresa. Por ello es el vasquismo algo dinámico. Hemos descubierto las contradicciones que encierra la realidad vasca, sus, elementos opuestos, pero no hemos querido nunca olvidar el lazo de unión que los acerca y funde en una síntesis superior. Se trata de una realidad sociológica que encuentra su razón de ser en una unidad superior que es el movimiento, la unidad de la vida vasca."
Beraz, Krutwigek, naziotasuna, faktore objektibo-dinamikoen (dinamikoak dira borondatearen menpe daudelako) eta faktore subjektiboaren (borondatearen) elkar eragiteak, dialektikak ematen duela esango digu. Horrela abertzaletasun mota hau jada ezin da esentzialistatzat hartu, bere funtzionamenduari begiratuz gero, abertzaletasunaren ikuskera berri hau dialektikoa dela baiezta baidezakegu. Hau Joxe Azurmendik azaltzen digu oso modu argian.
"Gure ustez, bada, nazio ezaugarri objektiboak (naziorik egoteko aurretiazko bat) ez dago bere hortan, estatiko, isolaturik, kontsideratzerik, dauden artean oso-osorik eta beti identiko daudenak eta noizbait ezaugarri bat bakarra suntsitzen bada nazioa ere suntsiarazten dutela; baizik eta erreferentzia sistema dinamiko, aldakor batetan ikusi behar dira, zirkunstantzia historikoei erreferentziaz, komunitate nazionalaren une historiko bakoitzeko kontzientziari erreferentziaz batez ere, kontzientzia historikoari berari erreferentziaz ez azkenik. Komunitate batek dauzkan naziotasun ezaugarri objektiboak eta haren kontzientzia nazional historikoa (nazioa biok osatzen bait dute), elkarrekiko dialektika etengabean ari dira historian."
Jada ez gaude abertzaletasun
esentzialistan eta hau ezinbesteko baldintza izango da nazionalismo
iraultzaile eta ezkertiarrari bide egiteko.
Vasconia eta Euskara
"El idioma crea el alma del individuo y el alma de los pueblos. El estado psíquico nace del cerebral."
"Por ello es tan tremendo el crimen contra la patria que cometen los padres que no enseñan el idioma nacional a los hijos. Este crimen no tiene palabras con que clasificarse, si es cometido por un individuo que además se dice nacionalista. El jelkide que desnacionalizo su familia, bien sea en América o en otra parte del exilio, y con muchísima más razón si lo hizo en su propia patria, deberá ser llevado ante un tribunal militar, para que lo juzgue con el máximo rigor. Es merecedor de la pena de muerte y que su cadáver sea entregado a los buitres, para que su repugnante materia somática no mancille la tierra euskaldun. Así pues no hay palabras para condenar, ni tormentos suficientes que se les puedan aplicar a los jerifaltes nacionalistas que traicionaron tan horriblemente a la patria, convirtiendo en maquetos a sus hijos, y sentando el abominable precedente de que haya quien pueda decirse nacionalista vasco y traicione tan repugnantemente a la patria."
Hona hemen Krutwigek Euskarari ematen
dion garrantziaren adibide argia. Elementu zentrala da hizkuntza euskal
nazionalismoan, abertzaletasunean.
Lehenago aipatu dugun bezala, badaude
etnia bakoitzak bereak dituen faktore objektibo batzuk. Faktore hauek
zedarrituko dituzte Krutwigen ustez etnia baten mugak. Etnia batek
faktore objektibo hauen kontzientzia hartu eta hauek etorkizunean
biziraunarazteko hautua egiten duenean, etnia hau nazio bilakatzen da.
Beraz, nazio batek beharrezko ditu faktore objektibo dinamikoak eta
hauek etorkizunean proiektatzea. Krutwigen ustez, hizkuntza da faktore
objektibo dinamiko hauen artean garrantzitsuena, eta ia esan daiteke
hizkuntza ezberdin bat dagoen tokian nazionalitate ezberdin bat
dagoela. Baieztapen hau indartzeko hizkuntzari balio psikologista
kolektiboa ematen dio, ondorioz, hizkuntza konkretu bat egiten duen
komunitateak egitura mental bereziak izango lituzke.
"El idioma encierra en sus estructuras la forma de concebir el mundo del pueblo que lo habla. A su vez, va influyendo la concepción del mundo sobre el idioma de suerte que este retransmitirá, de generación en generación, los cambios que cada uno produce en el acervo cultural de la etnia. Por ello, la ruptura brusca que se opera cambiando de idioma rompe con la tradición de un pueblo. Y el cambio suele ser tan profundo que se puede decir que el pueblo que deja de hablar su lengua ha perdido su nacionalidad. (…)"
Horrela hizkuntza, etnia eta nazio baten
kosmobisioaren ispilu izango da eta honen bidez herri baten nortasuna
transmitituko da. Ez modu kontziente batean, kontzeptuen bidez, modu
inkontzientean baizik; hau da, hizkuntzaren sakoneko estrukturak direla
medio. Krutwigek euskal naziotasunaren pisu guztia hizkuntzarengan, Euskararengan uzten du, bere ustez Euskara ez erabiltzeak edo ez
ikasteak naziotasunaren galera baitakar.
Abertzaletasuna eta esentzialismotik justifikatutako ezkertiartasuna
Vasconia liburua Abertzaletasuna eta Komunismoa batzen saiatzen delako ere bada mugarri. Ordura arte abertzaletasuna eta ezkertiartasuna bi helburu ezberdin bezala hartzen ziren ; ez hori bakarrik, antagonikoak ere baziren. Hau neurri handi batean Sabinoren eragina da, Sozialismoa immigrazio espainiarrarekin identifikatzen baitzuen, beraz euskal nortasunaren etsaiekin; ondorioz Abertzaletasunak ezin zuen sozialista izan, ezkertiartasuna espainiarren, atzerritarren gauza baitzen.
"El pueblo vasco se encontraba con que no existe en realidad ninguna ideología política que al mismo tiempo sea nacionalista vasca y progresista. Quien sentía profundamente el problema vasco tenia que irse al PNV que, con su lema de Jaungoikoa eta Lege-Zarra era un partido conservador, clerical y confesional. A quien le repugnaban estas ideas reaccionarias no tenia en el campo vasco ninguna fuerza organizada."
Lehenagotik Abertzaletasuna eta Ezkertiartasuna batzeko nahia egon bazegoen arren Krutwig izan zen
liburu batetan (Vasconian) saiakera serio bat egiten lehena, Komunismoarekin batzerainoko saiakera. Honetaz gain, ezkertiar zenak
abertzale izan behar zuela esaten eta abertzale zenak derrigorrean
ezkertiar izan behar zuela esaten lehenetakoa ere bera izan zen.
Krutwig, berriro ere Marxismoan
oinarritzen da, analisi marxistan konkretuki, Euskal Herriak bere Sozialismoa sortu behar duela baieztatzeko. Analisi marxistaren bidez
errealitate dinamikoa agertzen zaigu. Krutwigen ustetan errealitate hau
komunista izan da historian zehar Euskal Herrian; berau izan baita
gizartea antolatzeko era, nahiz eta kapitalismoarekin aldatzen hasi.
"Marx establece claramente que el examen sociológico ha de centrarse en cada caso a este o aquel país. Como es en nuestro caso el restringir la investigación a Vasconia. Por eso el mismo Marx, tratando de la interpretación de El Capital, le decía a Vera Zasulich que él había restringido las consecuencias que del mismo se derivaban a la Europa occidental."
"Este mismo examen marxista de la realidad nos obliga en cada caso a considerar la realidad concreta. El principio marxista del examen de la sociología, en cuanto lo apliquemos a nuestro país, tiene que contar a la fuerza con las realidades históricas del Pueblo Vascón, tales como son la repartición de la población en ciudades villas, ante-iglesias, universidades y otro tipo de comunas, la producción y el consumo, la estructuración de las importaciones y exportaciones."
Horrela Krutwigen ustez, analisi
marxistak Euskal Herria berez komunista dela azalduko digu, baina ez
Sobiet Batasuneko komunismoaren tankerakoa; han eta hemen jendartea
diferentea baita. Hau baiestean Espainiako komunista eta sozialistei
egiten die kontra, hauek Euskal Herriarekiko klase borrokaren faktorea
soilik onartzen baitute, gainontzeko faktoreei garrantzia kenduz
(hizkuntza, ohiturak kultura, komunitate bateko kide izatearen
sentimendua…). Horrela , komunista eta sozialista hauei buruz dio, ez
dutela beraien doktrina betetzen, errealitatearen azterketa egiterakoan
garrantzizko faktore hauek, batez ere nazio bateko kide izatearen
sentimendua, ez baitute kontutan hartzen.
Krutwigen aburuz, Euskal Herriko
bereizgarriak aintzat hartuz gero, Espainian, Frantzian edo Errusian
bertan baino errazagoa litzateke hemen komunismoa ezartzea, bere ustez
funtsean (esentzian) Euskal Herriko jendartea komunista baita.
"El marxismo apareció en el siglo XIX, con la gran industria, pero el comunismo vasco es muy anterior y esta entrañablemente unido a la mentalidad euskariana. Quien dice vasco, dice comunista, pero nunca estaliniano. Esto es un tipo ruso. Nada tiene que ver con la verdadera esencia del poder comunitario."
Ondorioz:
Behin puntu honetara iritsita, kuriosoa
da kritikatzen duena, esentzialismoa, onartu eta ezkertiartasuna
justifikatzeko erabiltzea.
Krutwigi ez zaio zaila egingo Euskal Nazioak bere ustez berezko duen ezkertiartasuna, hizkuntzaren ondorioa
dela argudiatzea. Euskaldunak historian zehar jokaera komunitarioa izan
du, komunista. Hau bere izatearen parte litzateke, beraz Euskaraz
egiteak (gogoratu hizkuntza, mentalitatearen ispilu eta igorle dela
Krutwigentzat) zentzu komunitario hori indartuko luke. Erdaraz egiteak
mentalitate aldaketa lekarkioke euskaldunari eta komunitarismotik
urrunduko luke.
"El vascuence no era aparentemente practico, pero se olvidaba que era la mas firme defensa de la libertad; con ella y por medio de ella se transmitía el sentido libertario de nuestro pueblo. Desaparecido el Euskara, moría el espíritu indomable que animaba toda nuestra libertad, toda nuestra organización comunitaria y libre del país."
Baina ez da hemen gelditzen, Krutwigek
etorkizuneko Euskal Herri independente eta sozialista marrazten digu.
Bere ustez, tradizioari jarraiki Euskal Herria biltzarrek gobernatuko
duten estatua izango da. Are gehiago, Vasconia historikora
kolonizatzaileak bidali beharko dira, Armagnak eta Landetara kasu,
propietate pribaturik ez da izango, haurrak komunitateak zainduko ditu…
Etorkizuneko Vasconia komunista hori deskribatzerakoan zaila egiten da
txantxetan edo serio dabilen jakitea.
Ondorioak
Vasconia-k egiten dituen bi ekarpen
garrantzitsuenak, orden honetan, naziotasunaren dinamikotasuna azaltzea
eta abertzaletasuna eta ezkertiartasuna batzeko saiakera egitea dira.
Nazionalismo bat esentzialista dela
diogunean naziotasuna nola gauzatzen denari egiten zaio erreferentzia.
Bereizgarri konkretu batzuk dituena da nazioko kide eta kito.
Borondateari ez zaio erreferentziarik egiten. Baina naziotasuna
dinamikoa dela baieztatzen duen nazionalismoak borondatea jartzen du
faktore objektiboen gainetik, faktore hauek dinamiko bilakatuz.
Ondorioz, jada ez ginateke nazionalismo esentzialista bati buruz ariko,
beste mota batetako nazionalismoaz baizik. Hau da Vasconia-k plazaratzen duen ideia garrantzizkoena. Eta hau iraultzailea da abertzaletasunaren baitan.
Nazionalismo esentzialistari buruzko
erreferentziak eta nola gauzatzen denaren inguruko gogoetak ugariak
dira. Baina onartzen badugu, eta nik nahikoa arrazoi badagoela uste dut,
60. hamarkadan Euskal Herrian beste abertzaletasun mota bat sortu zela,
berau nolakoa den azaldu beharko da. Ez dut inon aurkitu abertzaletasun
berri hori izendaturik, eta nazionalismo berria zertan datzan (Vasconia-tik
aparte) ere, han-hemenka eta oso modu lausoan baino ez dut aurkitu. Nik Nazionalismo Dialektikoa deitu diot, bere funtzionamenduari erreparatuz
gero izendatze honek egokiro deskribatzen duela deritzodalako. Dena
dela izendapena da gutxienekoa, garrantzitsuena Krutwigek Vasconia-n azaleratu zuen Abertzaletasunaren ikuskera horretaz kontziente izatea da; nahiz eta Vasconia
idatzi eta bost hamarkada beranduago batzuk (nazionalismo imperialista
esentzialista espainolak) saiatu abertzaletasun guztia esentzialistatzat
hartzen. Hala ere 60. hamarkadan egin zen bilakaera ideologikoari
esker, gaur egungo abertzaletasunaren ikuskera nagusia, eta batez ere
ezkerreko abertzaletasunarena, dialektikoa da.
Abertzaletasunaren eta
ezkertiartasunaren bategiteari dagokionez, aipatu dugun bezala, kuriosoa
egiten da naziotasunaz aritzean dinamikotasuna oso modu koherentean
defendatzea, eta ezkertiartasuna abertzaletasunarekin batzeko argudio
esentzialistei heltzea. Hau da, Euskal Herria (Vasconia) komunista baten
alde egiten du, historian eta euskaldunaren “berezko” zentzu
komunitarioan oinarrituz, eta ez momentuko borondatean. Hala ere,
garrantzitsuena, abertzaletasuna eta ezkertiartasuna lotzeko saiakera
da, eta hor kokatu behar da modu fantastiko xamarrean marrazten duen
etorkizuneko Euskal Herria.
Ekite hau izango da Vasconiarekin
hasi eta 60. hamarkada honetako kezka ideologiko nagusia, Abertzaletasun eta Ezkertiartasunaren bateratasuna. Ikusiko dugun bezala
eztabaida hau ETA-k eraman zuen aurrera nagusiki eta hamarkada
bukaerarako bateratzea modu koherentean gertatu zela esan genezake.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina