Uxue Alberdi:
"Feminismoak balio dit
edozein gai beste era batera begiratzeko"
Durango - 2013ko apirilaren 29a, 08:31
anboto.org weborritik hartua / Bilgune Feministari esker!
anboto.org weborritik hartua / Bilgune Feministari esker!
Zergatik, noiztik, begiratu bertsolaritza faminismotik?
Gai hau nahiko berria da bertsolaritzan: Maialen Lujanbiok 2005ean
eskaini zuen bere esperientziari buruzko berbaldia. Etiketa hori ipini
ez bazion ere, edukia guztiz feminista izan zen. Askorentzako
errebelatzailea izan zen hitzaldi hori, eta ordutik gu ere hasi ginen
feminismoan janzten, nola jokatzen dugun ulertzen, eta praktikoki eta
teorikoki ere ikasten genuena bertsolaritzan aplikatzen: emakume eta
feminista bezala nola kantatu nahi genuen erabakitzen.
Zer jaso zenuten hitzaldi hartatik? Zergatik izan zen mugarri?
Nik uste mugarria izan zela, Maialenek hitzetan jarri zuelako gu
aspalditik sentitzen ari ginena. Mugarria da, kontzientzia hartzea ez
zarela neutroa, inor ez dela neutroa, gure sexuaren arabera kargatuta
daukagula generoaren motxila, eta horrek bizitzan eta bertsotan eragiten
digula. Emakumeok ez gara bertsolaritzaren jardunak eskatzen dituen
hainbat gaitasun garatzeko trebatuak izan: zentroa izateko ez gaituzte
hezi, ezta arriskatzeko ere, hanka sartzeko, edota gure iritzia azken
muturreraino mantentzeko... Emakume askori bereziki kostatzen zaizkigun
berezko ezaugarriak dauzka bertsolaritzak.
Gai horiei buruzko gogoetak konpartitzeko, Plateruenekoa bezalako berbaldiak eskaini dituzue azkenaldian.
Bai, eta tailerretan parte hartu ere bai. Orain 10 urte, inork ez
zuen honetaz berbarik egiten; orain ahotan darabilgu, behintzat. Izan
ere, 2003an bildu ziren bertsotan eta bertsoaren inguruan zebiltzan
emakumeak lehenbiziko aldiz. Beraiek euren nortasunari egozten zizkieten
zenbait ezaugarri eraikuntza sozialaren ondorio zirela konturatu ziren:
ez direla kasualitatea.
Zer eskaini dizu zuri begirada feminista horrek?
20-22 urterekin hasi nintzen kontzientzia feminista hartzen, eta
aurkikuntza izan da niretzat: nire burua, bertsolaritza, bertsotan
sentitzen dudana, eta mundua ulertzeko era. Feminismoak tresnak ematen
dizkizu generoa deseraikitzeko, eta saiatzeko inertzietatik kanpo
kantatzeko. Bertsolari bakoitzak pentsatu behar du nola kokatzen den,
esaterako, sexuaren, harremanen, egoera politikoaren aurrean.
Feminismoak eman dit talaia bat gauzei ertzetik, ezkerretik, modu
sortzailean begiratzeko. Balio dit gai guztiei beste era batean
begiratzeko.
Zein da hitzaldian transmititu gura duzuen ideia nagusia?
Gure asmoa ez da inor epaitzea, gu lagundu gaituen teoria bat eta
tresna batzuk plazaratzea baizik. Ideia nagusia da, ez dezagula pentsatu
neutroak garenik; bertsolaritza ez da neutroa, bertsolariak ez gara
neutroak, ezta entzuleak, epaileak, edo gaiak ere. Emakume eta gizonak
oso modu desberdinean jarduten dugu, oso modu desberdinean epaitzen dugu
gizon bat edo emakume bat, oso rol desberdinak espero ditugu gaietan...
Hori dena feminismoaren tresnekin saiatzen gara ulertzen, eta deseroso
sentiarazten gaituen hori aldatzen.
Zelakoa izango da berbaldia?
Teorikoa da, baina mami guztia anekdotekin eta adibide praktikoekin,
gertatutako gauzekin azaltzen saiatzen gara. Anekdota asko oso
graziosoak dira, eta jendeak barre asko egiten du hitzaldietan.
Amaieran, iritziak trukatzeko aukera ematen dugu beti.
Esaterako, zelako egoerak kontatzen dituzue berbaldian?
Hizkuntza ez dela neutroa esaten dugu, esaterako, eta hori anekdota
batekin azaldu: Jon Maia eta biok geunden bertso afari batean, eta
maleta handi bat atera ziguten txapel, peluka eta hainbat objekturekin.
Momentu batean bibradore bat atera genuen maletatik: hasi ginen
bibradoreari, zakilari buruz kantatzen. Oso erraz ari ginen, eta jendea
barrez: oso ondo hartzen baitugu denok zakilaren inguruko umorea. Oso
ohituta gaude. Une batean, baina, “egongo gara askatasunean zakilaz
adina txiste aluaz egiten ditugunean” kantatu nuen, eta publiko guztia
isildu egin zen, aulkietan deseroso mugitzen hasi ziren. Saioa
amaitzean, Jon Maiak berak esan zidan: “25 urte daramatzat plazetan, eta
hau izan da ‘alua’ esan dudan lehenengo aldia”. Horrek ikustarazten du
errealitate osoa: gizonen sexualitateaz eta desiraz etengabe kantatzen
da; emakumeen desira beti da objektua.
ErantzunEzabatuEuskalgintza izango bada, feminista ere izan beharko da…
Api21 by barberenea
BLOGAK.GOIENA.NET/BARBERENEA
Egunotan egin dira jardunaldi feministak Arrasaten, Emakume Txokoaren 10. urteurrena ospatzearen aitzakiapean. Egitarau txukuna eta parte hartze ona, zentzu horretan bejondeiela antolatzaileei.
Halere, jardunaldiek utzi dute ere albo eztabaida eta kalapitarik. Arrasaten feminismoaz den ezagutza edo ezagutza ezaren adierazgarri. Eta zein izen da bada polemikaren sorburua? Arrasateko Gaztetxea erabiltzea emakumeentzat (soilik emakumeentzat) jai bat egiteko.
Ez noa orain polemika horretan sakontzera, jakin baitakit buelta eta errebueltak izan direna… Bakarrik gehitu nahiko nuke niri ez zaidala batere arraroa egin emakumeek jaia bakarrik ospatu nahi izana. Eta hau da ziurrenik nire bizitzan urte asko euskaldunon elkarteen bueltan eman ditudala, eta bertan aspaldian teorizatu da batez ere Txepetxen eskutik euskaldunon trinkotu beharraz egoera linguistiko asimetrikoari buelta eman nahi badiogu. Hots, kolektibo zapaldu baten boteretze fasea ulertzea errazagoa dela norbera koletibo zapalduren baten kide bada eta boteretze gogoetak edo saiakerak (euskalgintzaren kasuan TELP, elkartegintza, intsumisioa adib) egin baditu.
Noski, gehienok gara aldi berean kolektibo zapaltzaile/zapaldutako kide…
Bestalde, Txatxilipurdi elkartean “Haurren hiria” filosofia hausnartzen, barneratzen, kritikatzen eta aplikatzen ari gara azken hilabeteotan. Haurrak herritar gisa aintzat har ditzagun. Herri ereduaz (eredu sozial, ekonomiko, hirigintza eredu…) hausnartu dugu ere, haurren egoera hobetzeko herri eredua aldatu beharra ikusten baitugu. Eta noski, uste dugu honek ere hizkuntzari on egingo diola….
Horrenbestez, 2 ondorio atera ditut euskalgintzari aplikagarri zaizkionak:
1.-Kolektibo zapaldutakook batu beharra dugu, egun indarrean den jendarte eredu kapitalista eta hetero-patriarkalari aurren egin nahi badiogu. Galde diezaiogun gure buruari, egun euskalgintzak bizi duen emaitza eta mezu hedadura geldotzea ez al da izango bizi garen jendarte ereduaren erru? Hau da, ez ote gara iritsi jendarte eredu honek uzten digunaren topera?
Jendarte ereduari aurre ein nahi badiogu, ezinbestekoa dugu zapaldurik gauden guztiok elkartzea. Emakume, haur, euskal hiztu, LGTB mugimendua… Zapalkuntza ametitzen duen eredu ekonomiko eta sozial batek kalte egiten baitigu guztioi eta ez digu utziko muga estu batetik haratago joaten….
2.-Haurren kasuarekin ikasi dudan moduan, ezin gara etengabe gure zilborrera begira egon, guretzat soilik diren mezuak jaurtiz eta autarkia ideologiko batean biziz… Euskalgintzak herri mugimenduekin behar du lotua egon, eraldaketa soziala egongo bada euskaraz izango delako, EH-a euskalduna izango bada feminista ere izango delako eta haurren hiriak beste kolektibo zapaldu batzuen egoera ere hobetuko duelako.
Badakit ziurrenik ez dela ezer berria kontatzen dudana, baina bai gero eta argiago ikusten dudana bere garrantzia…