Abertzaletasun
esentzialistatik
dialektikora (I)
Egilea: Unai Apaolaza
Sorrerako ETA
Hiru zatiei sarrera
Hiru zatitan aurkeztuko dudan lan honek,
abertzaletasunak 60. hamarkadan izan zuen aldaketa azaltzea du xede.
Lehenengo atalean ETA-k bere sorreran zuen ideologia aztertuko dut,
bigarren atalean berriz, Krutwigek idatziriko Vasconia
liburuari begiratuko diot eta azken atalean, ETA-ren V. Batzarraren
inguruko ekarpen ideologikoak aztertuko ditut. Lan hau egiteko nire
doktoregoko ikerketa lanaren zati batzuk baliatu ditut.
Arreta, naziotasuna gauzatzeko moduan
jarri dut; hau da, naziotasuna esentzia batzuen arabera ulertzetik modu
dinamikoan ulertzeko eman zen jauzian. Azken aste eta hilabeteetan izan
dugun eztabaidaren terminologiari jarraituz, identitate nazionala
“izatetik” “eraikitzera” egin zen bilakaera aztertu dut. Norbaitek
pentsa lezake eztabaida hutsala dela, ez duela ezertarako balio, baina
ikuskera bat edo bestea izateak eragina izan du Euskal Herriko azken
hamarkadetako alor sozial, politiko, ekonomiko eta kulturalean.
Bilakaera hau neurri handi batean ETA-k
eta bere inguruan sortu zen mugimendu politiko, sozial eta kulturalak
egin zuen 60. hamarkadan. Nik ideia politikoak aztertu ditut,
naziotasunaren eta ezkertiartasunaren ikuspegiari garrantzia eman
diodalarik. Hala ere, iraultza-bilakaera hau beste edozein alorretatik
aztertzea ere posible da (kultura, artea, folklorea, ekonomia…), neurri
handi batean ikuskera orokorraren (kosmobisioaren) aldaketa izan
baitzen iraultza hau eta ondorioz euskal jendarteak zituen espresio
asko aldatu baitzituen. Finean, abertzaletasunaren zati handi batek
bide zaharrek inora ez zeramatela sumatu zuenean bere burua berrasmatu
eta bide berriak ireki zituen, horretarako molde estatikoetatik
dinamikoetarako jauzia egin zuelarik.
Historia pixka bat
1936. urteko gerrak galtzaileentzat
bilakaera oro errotik moztu zuen. Kulturala, soziala, ekonomikoa eta zer
esanik ez politikoa. Gerraren amaierak erbestea suposatu zuen euskaldun
askorentzat eta Euskal Herriko Hegoaldean gelditu zirenentzat
errepresioa. Erbestean eta errepresiopean Herri baten garapena ezinezkoa
egiten da.
Abertzaletasun edo euskal
nazionalismoaren ideologiari dagokionez, hau ere garapenik gabe gelditu
zen; hala ere gerra bukatu eta hurrengo urteetan askapenerako
estrategiak fase ezberdinak izan zituen. Beltzak, El nacionalismo Vasco en el exilio 1937-1960
liburuan abertzaletasunak garai horretan izan zituen estrategiaren fase
ezberdinak denboran mugatu eta berauen berezitasunak aztertzen ditu.
• 1937-1945. Gerra
galdu eta gero erbesteko bidea hartu zuten koadro abertzale gehienek.
Erbeste hau gogortu egin zuen nazien zabaltzeak Europan zehar.
• 1945-1947.
Euskal gobernuak berrantolatu eta erreferentzialtasuna eta errespetua
berreskuratu zituen Hegoaldeko euskal erresistentzian, baita erbestean
eta naziei aurre egin zien aliatuen artean ere. Euskal gobernuaren eta
abertzaletasunaren estrategia, aliatuek eta aliatuen artean AEB-ek batez
ere, Franco boteretik kendu eta Espainiako Errepublika berrezartzeko
esperantzan oinarritzen da. Honela, Espainian Errepublika berrezartzeak
autonomia emango bailioke Hego Euskal Herriari.
• 1948-1952.
Garai honetan, Gerra Hotzaren aitzakiapean eta Komunismoari aurre
egiteko argudiopean, Mendebaldeko potentziek, Francoren erregimenarekiko
erlazioak normalizatzeko joera hartzen dute. Honek EAJ-PNV-ren
estrategia nagusia hankaz gora utzi zuen.
• 1953-1960.
Beltzaren aburuz, urte hauetan EAJ-PNV-k ez zuen gaitasunik erakusten
jada porrot egin zuen AEB-en aldeko estrategiari aldizkatze bat
eraikitzeko. Ez zuen Euskal Herriaren askapena lortzeko estrategiarik.
Honek, EAJ-PNV-ren magaletik kanpo beste abertzaletasun mota bat sortzen
lagundu zuen.
Abertzaletasun berri hau, ia ezerezetik,
bide berri bat eraikitzen hasi zen; lehenik abertzaletasun klasikotik
edanez eta pixkanaka erreferentzia berriak bilatuz eta hauek Euskal
Herriko errealitateari txertatuz. Bilakaera ideologiko hau da aztertzen
saiatuko garena.
Ikuskera esentzialista
ETA-ren sorreratik I. Batzarra arteko ideologia aztertzeko, ezinbestekoa da Liburu Zuria deiturikoa eta asanblada honen karira kaleratutako erakunde sortu berriaren oinarrizko printzipioak biltzen dituen Zuzenbide dokumentua arakatzea. Liburu zuria ETA-ko militanteak formatzeko erabili zen liburuxka da; berau gauzatzeko EKIN-eko
garaitik militanteen formakuntzarako osatu ziren koaderno ezberdinak
berritu zituzten. Bi testu hauek oinarritzat hartuta sortu berria den
ETA-ko ideologiaren ildo nagusiak marrazten saiatuko naiz.
Arestian aipatu bezala, ETA-ren
abertzaletasunaren erreferentziak abertzaletasun klasikoan zeuden
kokaturik, oraindik beste abertzaletasun motarik ez baitzen existitzen.
Abertzaletasun klasikoko autoreen artean Sabino Arana da eragin nagusia
duena. Hona hemen garaiko ETA-k Sabinori zion miresmenaren adibide bat:
"La inteligencia poderosa de Arana y Goiri penetró pronto en los arcanos del sentimiento patrio y no tardó mas su magnánimo corazón en sentirse cautivo por la belleza, por la justicia de la nueva Idea, con la emoción inenarrable del hijo que llega a conocer a su propia madre, abandonada al presagio de una muerte cercana. Y surgió ante su serena, inalterable, el gran problema: RESPONSABILIDAD."
Sabinoren ondare ideologikoa onartzeak,
neurri handi batean ETA-k bere lehen urteetan izango zuen ideologia
baldintzatuko du. Horrela ETA-k naziotasuna esentzia edo arima baten
arabera ulertzen du. Euskalduna nolakoa den, zein den, nola jokatzen
duenari erreferentziak etengabeak dira. Erakunde sortu berriarentzat
badago euskaldunak euskaldun egiten dituen arima nazional bat; pertsona
bat euskalduna den edo ez esaten diguna. Zeintzuk lirateke naziotasuna
emango luketen faktore horiek?. ETA-ren formakuntzarako erabili zen Liburu zuriak
kutsu esentzialista du, nahiz eta diskurtsoan ez oso koherentea izan.
Liburuaren zati batean bereizgarri batzuk azaltzen dira eta gero
desagertu egiten dira beste zati batean. Honen arrazoia, erakundea
trantsizio momentu batean egotea izan daiteke, argipen ideologiko bila
egotea. Baina, azter dezagun liburuan jartzen dituenak.
Erlijioa euskaldunek nola ulertzen duten
azaltzen digu, hau konprenitzeko moduak beste herrialdeetatik bereizten
gaituela esanez.
"Es verdaderamente notable la diferencia existente entre la religiosidad procesional española y las profundas del vasco, que se oponen igualmente por su generalidad y arraigo al tibio ambiente religioso francés."
Euskalduna bere esentzian demokratikoa dela ere esaten da.
"Políticamente el vasco siempre se ha basado en que la autoridad y las entidades jurídicas y políticas están al servicio de la persona humana, y no esta al servicio de aquellas. El vasco ha sido por esencia –y consecuentemente en su historia – democrático;"
Esentzia eta historiarekin lotura egiten
du ETA-k, hau baita esentzialismoaren nahitaezko ezaugarria. Esentziala
dena atenporala da, denboraz kanpokoa; ondorioz, historian zehar beti
eman den, beti horrela izan den bereizgarri bati buruz ariko ginateke.
Emakumearen egoera ere modu esentzialista honetatik azaltzen da.
"Frente al concepto tan generalizado de la mujer como promesa placentera, frente a la mentalidad de Don Juan. Frente al concepto de Dama (cosa bella e idealizada, pero despersonalizada), opone el vasco su concepción trascendente de la Mujer como Madre y Como Etxekoandre: es decir, como elemento fundamentalmente humano y de primera importancia en la organizacion social."
Bukatzeko, Euskara jartzen du euskal naziotasunaren oinarritzat.
Hizkuntza edo arraza
Aspektu ideologikoan azpimarratzekoa edo
berria dena (naiz eta EAE-ANV-k 1936.nean egin), naziotasuna
gauzatzeko faktore ezinbestekotzat arraza beharrean hizkuntza jartzea
da. Aranismoaren oinarrizko kontzeptu biologikoa den arrazak lekua uzten
dio hizkuntzari. Arraza kontzeptua aipatzen da baina ez da funtsezkoa.
"Creemos que el Euskera es FACTOR ESENCIAL. No ya por razones teóricas. Que aquí no nos interesan excesivamente. Sencillamente: Euzkadi EXISTENCIALMENTE, entre España y Francia, y dado el grado de asimilación concreto que padece nuestro país, DESAPARECERA CUANDO MUERA EL EUSKERA."
Arrazari oinarrizko funtzioa kentzeak
bide ematen dio erakunde sortu berriari arrazakeria salatzeko. Hau argi
azaltzen du bere garaiko ideologia finkatzen duen Zuzenbide dokumentuan.
"Arrazakeria gaitzesten du; ortaz, ez du ontzat ematen erri baten edo besteren jatorrizko gaillentasunik. Kanpotarren erbesteratzerik edo bakartzerik ez du, beraz, on artuko, kanpotarrak Euzkadi´ren interesen eta eskubideen aurka jokatzen ez duten artean."
Horrela, immigrazioa jada ez da mehatxu
bat beste arraza batekoa delako, masiboa delako baizik, eta azken hau
euskal “arimarentzat” (Hizkuntza eta kulturarentzat bereziki) eraso bat
izan daiteke. ETA-k immigranteari oraindik ez dio integratzea eskatzen
Euskal Herria errespetatzea baizik.
"RECONOCEREMOS SUS DERECHOS SOLO A LOS INMIGRANTES QUE RECONOZCAN LOS NUESTROS. A los otros los consideramos maketos al servicio del genocidio español. Y los trataremos como agentes extranjeros."
Euskal Herriari errespetua eduki arren
ez du immigrantea euskal nazioan integratzeaz hitz egiten. Hala ere,
jada egin den saltoarekin, hots, faktore biologikoa den arrazaren ordez
faktore linguistikoa den hizkuntza naziotasunaren oinarritzat jarriz ,
imigranteari euskal naziorako bidea irekitzen dio. ETA-k dagoeneko jarri
ditu erreminta ideologikoak mahi gainean epe laburrean immigranteari
euskal nazioko ateak irekitzeko. Horrela, hizkuntza ikasteak, euskal
nazioko kide izateko nahia izateak edo bertako sentitzeak pertsona bat
euskaldun egingo du.
ETA eta ezkertiartasuna
ETA-k 1962.neko maiatzean plazaratutako “Zuzenbide”
dokumentuan, Komunismoa Faxismoarekin parekatu eta biak ala biak
diktatorialak direla dio. Hau irakurrita Komunismoarekin ezer jakin nahi
ez duela pentsa liteke, baina garai horretako testuak irakurriz gero
guztiz horrela ez dela konturatuko gara. Komunismoari aurkakotasuna,
abertzaletasuna baitan, 36.neko gerra eta gero oso zabaldua zegoen
sentimendua zen. Sentimendu horren sorburua EAJ-PNV-k Ameriketako
Estatu Batuekin zeukan kolaborazioan eta gerra hotzean kokatu daiteke.
Testuinguru honetan gogoratzekoa da EAJ-PNV-k, komunistak, Eusko
Jaurlaritzatik bidali egin zituela 1948.neko maiatzean.
ETA ere,
sentimendu honetan harrapaturik dago; bere ideologia eraikitzen ari
denez, oraindik abertzaletasun klasikoarekiko ezberdintasun ideologiko
handirik ez baitu nabarmendu. Hala ere, Liburu zurian, munduan
garaipenak lortu dituzten ideologia politikoak aztertzerakoan, Komunismoari lehentasuna ematen dio; ideologia bezala ez, baina metodo
bezala interesatzen zaiola argituz.
"Más interesa sobremanera, conocer el método de acción de los que triunfan, y de una manera especial de aquellos que por su desarrollo, métodos de acción, etc., pueden tener alguna similitud con nuestra organización."
Erakunde sortu berriak Komunismoa ontzat
ez emateko erabiltzen duen arrazoia, komunitateak norbanakoa zapaltzen
duela da; eta hori ETA-ren ustetan euskaldunen izateko eraren,
nortasunaren, kontra legoke. Beste behin ere arrazonamendu
esentzialistak erabiltzen dira.
Kontuak kontu, defini al genezake
garaiko ETA-ren ideologia ezkertiartzat? Ez dut ezkertiartasunaren
definizioan sakonduko, baina orokorrean, eta neurri handi batean modu
intuitiboz, erakunde sortu berriak ezkertiartzat hartu daitezken
bereizgarriak aipatzen ditu; gero bakoitzak defini dezala ideologia hori
ezkertiarra den ala ez. Lehenik eta behin ETA-k lehenengo batzarraren
karira atera zuen Zuzenbide dokumentuan, bere burua nola
definitzen duen ikusiko dugu. Hemen gauza kurioso bat gertatzen da, Euskarazko bertsioan ez bezala, Espainolezkoan, ETA-k bere burua
iraultzailetzat definitzen du. Euskaraz hitz hori ez da inondik ageri.
"ETA Euskal erakundeak bi elburu edo xede nagusi artu ditu bere eginbidearen gidaritzat: Aberriaren azkatzea, eta Erriaren beraren Azkatzea. Abertzale Ekintzan sortua da, eta ez du iñolako zer-ikusirik lehenagoko partidu, erakunde edo elkargorekin."
"Euzkadi ta Azkatasuna (ETA) es un Movimiento Revolucionario Vasco de Liberacion Nacional, creado en la resistencia patriótica, e independiente de todo otro partido, organización u partido.
Interesgarria izango litzateke honen
zergatia jakitea. Diferentziak diferentzia, Espainolezko bertsioari
helduko diogu orain. Gurutz Jaureguiren ustez iraultzaile hitza
erabiltzen duenean statu quo-aren iraulketaz ari zaigu, estatu frantses
eta espainolaren menpeko egoeraren iraulketaz hain zuzen ere. Horrela,
ez da “iraultzaile” hitzak hartu duen konnotazio ezkertiarra kontutan
hartu behar, oinarrizko esanahiaren erabilera egiten baitu. Euskal
Herria independente batez ariko litzateke.
Erakunde jaio berriak bestalde, bere
burua definitzerako orduan pertsonen eskubideen aldeko mugimendu bezala
definitzen du, federalismo europarraren aldekoa, arrazismoaren aurkakoa,
akonfesionala, liberalismo ekonomikoaren aldekoa, oinarrizko sektoreen
sozializazioaren aldekoa… Hau ikusirik, autore batzuen ustez, ETA-k ez
du ezer berririk asmatu; Krutwigek 1936.neko ekainean EAE-ANV-k
onartutako programarekin berdintzen du eta Gurutz Jaureguiren ustetan
talde ekintzailearen programa ETA-rena baino aurrerakoiagoa zen.
"Contrariamente a la opinión de Krutwig, quien considera el programa social de la I Asamblea de ETA copiado del de la Asamblea de 1936 de Acción Nacionalista Vasca, Gurutz Jáuregui piensa que el programa de ANV era mas avanzado que el de la primera ETA, y que la influencia predominante en ella es la de la línea demócrata-cristiana avanzada del PNV."
Iker Casanovak horrela azalduko du
hastapeneko ETA-k abertzaletasunaren lehenagoko esperientziekin
konparatuz berritasun handirik ez ekartzea:
Para algunos, estos principios no aportan novedad alguna con respecto a lo establecido por ANV antes de la guerra, pero lo cierto es que la posguerra había cortado la continuidad de este movimiento y ETA se encontraba en la necesidad de reivindicar el nacionalismo de izquierdas partiendo casi de cero."
Ondorioak
ETA-k urte hauetan egin zuen ekarpen
ideologikoa testuingurutik kanpo aztertzea akatsa da. Garaiko Euskal
Herriaren egoerako produktua baita oso-osorik. Itotzen ari zen eta ia
hilzorian zegoen komunitate baten erantzun moduan ulertu behar da
ETA-ren sorrera. Hortaz, distantziatik, berdin tenporal zein
ideologikotik, erakunde jaio berriaren pentsaeran kontradikzioak
bilatzen ibiltzea ezer ez ulertzea da.
Garai horretako ETA-ren bereizgarri bat
aipatu behar bada, hori ekintzarako grina, akziorako gogoa, hau da,
zerbait egiteko premia bizia, da. Bere Herria (kultura, ingurua,
kosmobisioa) hiltzen ikusten ari denaren erreakzioa da ETA.
Beste bereizgarri bat formakuntzarako
gogoa litzateke, Frankismoa bere gorrienean zegoenean, euskal hizkuntza,
kultura… debekatuta zeudenean, hauek berreskuratu eta ideia berriekin
txertatzeko gogoa.
Sortzen ari zen abertzaletasun berria
trantsizio egoeran zegoen. Abertzaletasun klasikoak ez zuen asebetetzen,
baina zerbait berria eraikitzeko zituen erremintak abertzaletasun
historikoak emandakoak ziren. Diskurtso esentzialista batekin
mugimenduan zegoen errealitatea azaldu nahi zuen; hau da trantsizio
egoeran egotearen paradoxa, erreminta zaharrekin zerbait berria
egitearena. Aurrerago ikusiko dugun moduan ETA-k erreminta horien bila
kanpora joko du eta beste borroka esperientzietako ideologoak hartuko
ditu eredu (Marx, Mao, Che, Fidel, Fanon, Ho Chi Min…). Guzti honek,
erakunde jaio berriaren ipar orratza ezkerraldera mugitzea ekarri zuen.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina