LAPIKO KRITIKOA (1)
EZTABAIDA ATEISMOARI BURUZ
Bada web orri bat biziki interesgarria, pentsamendu kritikoa gure hizkuntzan lantzen duena: Lapiko kritikoa (basque.criticalstew.org). Uste dugu iraultzaile euskaldunendako aski baliagarria izan daitekeela eta horregatik ekarri dugu orriotara. Uztailaren 8an eztabaida luze eta mamitsua piztu zen bertan, Andoni Olariaga Azkaratek GARA egunkarian egun hartan argitaratutako artikuluaren harira.
Teoria Iraultzailearen alorrean, orain arte bederen, ateismoa izan da
nagusi, bai marxismoaren alorrean nola anarkismoarenean ere. Askapen Teologiak
salbuespena ziren, bainan eztabaida politiko eta teorikoan leku marjinala zuten.
Zer gertatuko da XXI. mendean? Sistema sobietikoa amildu ondoren, eta Txinako
sistemaren eraldatze kapitalista ikusi eta gero, ateismoa “berez” iraultzailea
dela dioen tesia ahuldurik gelditu da nonbait. Ameriketan Askapen Teologiaren
biziberritzeak eta Islamen esnatze nahasi eta konbultsoak iradokitzen dute
fededun iraultzaileen agertze berria. Baina iraultzaile fededunak desagertu
ziren erabat noizbait? XVI. mendeko komunista iraultzaileak, Thomas Müntzer
buru zutela, fededunak ziren. XIX. mendeko komunista iraultzaileak, aldiz,
Marx, Engels, Bakunin, Kropotkin ..., ateoak erabat. Bainan ateo ala fededun
izan, iraultzaileok elkarrekin aritu izan gara bataila antikapitalista
guztietan, eta horrela jarraituko dugu aurrerantzean ere. Merezi du gure artean
eztabaidatzea, lotzen gaituena indartzeko, bereizten gaituena hobeki ulertu eta
konprenitzeko.
Guk artikulu bera eta iruzkin interesgarrienak argitaratu ditugu hemen,
eztabaida osorik ikusi nahi baduzue, jo aipatutako helbide elektroniko
horretara. Biziki gomendatzen dizuegu!
Ateismoaren kritika. (Gara.
2012-07-08)
Andoni Olariaga Azkarate
XVIII.
mendean, Ilustrazio frantsesak erlijio katolikoarekin apurtu baina hiru fede
berri jarri zituen: arrazoia (zientzian), gizakiaren identitate unibertsal
aldaezina (Vico eta Herderrek ondoren arbuiatua), eta beste sinesmen berri bat,
arrazoiaren bidez gidatua betiereko bake bat lortuko zelaren fedea.
Ilustrazioak, hortaz, fede kristaua sekularizatu baino ez zuen egin, objektuz
aldatu. Kontuan hartu behar da historiako garai kritikoena omen den honek,
Jainkoaren beharraren gose gehien erautsi duena ere izan dela. Voltaire erlijio
katolikoaren kritiko sarkastiko handiena izan zela esaten da. Teorian, egia
izan daiteke. Eguneroko bizitzan, ordea, bera bizi zen Ferney herri txikian lan
egiten zuten jopuei baldintza bakarra ezartzen zien: ahalik eta debotoenak izatea.
Zergatik? Voltairek berak bere hiztegi filosofikoan esaten duenez, “guztiz
beharrezkoa da printze eta herrientzako, gorengo izaki baten ideia,
kreatzailea, gobernatzailea, parkatzailea eta mendekatzailea dena, haien
buruetan sakon idatziak izan dezaten.” Ateoen gizarte bat, bere ustez,
ezinezkoa da. Finean, Bibliako errebelazioaren ordez, arrazoi absolutua
errepresentatzen du Voltairek: moral bakarra leku guztietarako, ohitura
unibertsalak herri guztientzako. Voltairen bidez ikus dezakegu, fedea erlijiotik
arrazoimen eta zientziara nola higatu zen. Ez da egia, hortaz, Ilustrazioak
arrazoiaren eta fedearen artean bereizketa sakona burutu zuela, aitzitik: fede
bat alboratu (erlijio kristauarena) baina beste bat goratu zuen, arrazoiarena,
zientziarena. Bigarren ilustrazio alemaniarra, nolabait, fede despota horren
kritika bat izan zen. Arrazoiaren absolutizazioarekin, razionalitatea diziplina
bati aitortu zitzaion bakarrik.
Oraingo ateismoak bide beretik jarraitzen du. Ez da
ahaztu behar aurreko belaunaldiak Espainiaren destino unibertsalean enkarnatua
zegoen hezur-haragizko jainko faxista bat erraustu beharra izan zuela. Baina
gaur egungo belaunaldiak, ordea, elizari eta haren botere politikoari egiten
dizkion ezinbesteko kritikak aparte, Voltairek duela bi mende egin zituen
kritikak zozoki errepikatu baino ez ditu egiten (Fernando Savater horren
adibide). Izan ere, itxuraz berria agertzen zaigun ateismo hau, edukian oso
zahar eta despotikoa da. Michel Onfray edo Richard Dawkins buru, erlijioa eta
mitoa txorakeri, ipuin, neurosi kolektibo, sinesmen irrazionalen multzo eta
gezur irrazionalak baino ez direla errepikatzen ari zaizkigu behin eta berriz.
Hori hala bada, mitoak, maitasuna, nazioak… ere gezur multzoak ote dira?
Kontua, hortaz, afera honen benetako dilema “arrazoia ala mitoa?” galdera ote
den gezurtatzea da.
XIX-XX. mendeko positibismoak zein materialismoak
(marxismoa barne) erlijioa eta ikuskera mitikoak gezur hutsa zirela salatu
zuten irmoki (aurretik ilustrazioak zabaldutako bidea jarraituz). Marxismoak,
ikuskera horren bertsio politiko nagusia kritikatu zuen, katolizismoa, gizakien
alienazioa ahalbidetzen duen ideologia gisa (ez diot arrazoia kenduko, noski).
Salto handi bat eginez, XX-XXI. mendeetan erlijioa eta mitoak ilusio hutsen
kutxan sartu eta hantxe geratu ziren herdoilduta. Ikuskera positibistak,
ilusioa gezurrarekin nahastu zuen. Baina Sigmund Freudek berak, Ilusio baten
etorkizuna liburuan bertan gogorarazten zigunez, ilusio bat ez da ezinbestean
akats bat edo gezur bat. Ilusioen osagai funtsezko bat da, hain zuzen, giza
desioetatik sortzen direla. Ilusioak (mitoak, eta abar) frogagaitzak dira,
horregatik ere, ezeztaezinak, baina ez horregatik neurosi kolektibo baten
emaitza.
Denboran aurrerago eginez, XX. mendean Nietzschek jada
Jainkoaren heriotza proklamatu zigun: mamian, absolutuen heriotza. Gertaera
horrek gizakia sufrimenduaren eta heriotzaren aurrean ikusle eta babesle gabe
uzten zuen, bizitzaren absurdoan bakar bakarrik, unibertso infinitu zabalean.
Tragedia batez inguraturik eta horren kontziente gainera: gizakiaren baitan
dauden bi inpultsoren gatazka zegoen atzean Nietzscheren ustez. Alde batetik,
instintu apolinearra, ikuspegi kontenplatzailea, matematikoa, razionala dena,
zientifikoa, legoke gizakiaren baitan; eta bestetik, instintu dionisiarra,
inpultso musikala, artistikoa, naturarekin bat egiten duena, irrazionala,
poetikoa eta erlijiosoa dena. Bi instintuak gogorki kontrajarriak leudeke, bata
bestearen kontra borrokan etengabe. Tragedia, hain zuzen, munduaren
irrazionaltasuna edo absurdoa erakusteko, hura ukatzen duena erabili behar
denean azaleratuko litzateke: absurdoa edo irrazionaltasuna azaltzeko, hura
ukatzen duena, logosa edo arrazoia, alegia. Filosofiaren esparrutik Inmanuel
Kantek ederki azaldu zuen tragedia hau, arrazoiak intelektuak erantzun ezin
dituen galderak egitera garamatzala esanez. Fernando Pessoak poetikoki,
tragedia horren kontzientziaren angustia gordinki azaleratu zuen, Livro do
dessassosego liburuko pasarte batean: “O pasmo que me causa a mina
capacidade para a angustia. Não sendo, de natureza, um metaphysico, tenho
passado dias da angustia aguda, physyca mesmo, com a indecisão dos problemas
metaphysicos e religiosos… Vi depressa que o que eu tinha por a soluçao do
problema religioso era resolver um problema emotivo em termos da razão.”
Arrazoia eta instintua, zientzia eta mitoa… borrokan gure baitan etengabe.
Joxe Azurmendiren Azken egunak Gandiagarekin
liburu zoragarrian irakurtzen dugunez, mitoaren eta arrazoiaren arteko afera
horri konponbide bat ematen saiatu zen Claude Levi – Strauss antropologoa XX.
mendeko erdialderantz. Soluzioa, bere ustez, ez datza haiek irizpide berdinen
azpian parekatzean: are gutxiago bataren irizpideekin bestea epaitzea. Ez du zentzu
handirik, hortaz, mito bat (Anbotoko Mari) edo Jainkoaren ideia bera irizpide
zientifikoak jarraitzen ez dituelako (frogagarria ez delako, eta abar) faltsua
dela esatea. Horrekin ez da konpontzen gizakiaren tragedia. Kontuan hartu behar
dena da, razionalitatea ez dela zientziaren esklusiboa: poesia eta mitoak
razionalitate propio bat dute, eta giza desioei erantzuten diete. Hortaz,
zientziaren eta mitoaren arteko konfliktoa ez da razionalismoaren eta
irrazionalismoaren artekoa, baizik eta razionalitate modu desberdinena: alde
batetik, razionalitate zientifikoa (frogak, dedukzioak… behar dituena, eta
gertakarien kausalitatea azaldu behar duena); eta bestetik, razionalitate
mitikoa edo poetikoa, bizitzari eta gertakariei buruz zentzua ematen laguntzen
diguten ipuinak kontatzen dituena (ez du zertan erlijioaren ipuina izan!).
Gizakiak, bizitzaren zentzua bete egin behar du
zerbaitekin. Wittgensteinek zioen bezala, zentzu hori munduaren kanpotik eman
egin behar dio, zentzua ezin baita munduaren barnean egon, baizik eta handik
kanpo. Baina noski, handik kanpo dagoena, han jartzen duguna eta sinisten
duguna besterik ez dago: hortaz, sinisten duenarentzat bakarrik balio du.
Zientziak, adibidez, munduaren zentzua gertakari edo fenomenoen esplikazio
kausalera begira osatzen du: mitoak, aldiz, istorio bat kontatuz. Eta zentzuak
dira, hain zuzen, gertakari edo gauza guztiei balioa ematea ahalbidetzen
dutenak. Gertakariek edo gauzek berez baliorik ez dutenez, aurretiaz guk eman
diegun zentzuak balioztatzen dituzte. Edozein zentzu, baita zentzuaren ukazioa
ere. Izan ere, Nietzschek zioenez, “gizakiak nahiago du ezereza maitatzea ez
maitatzea baino”. Hortaz, galdera zera da: ze zientzia razionalek emango die,
mende berri honetan, gure zentzuei “esplikazioa”?
Badakit bai, mamu zaharrak ez direla berpiztuko: ziur
aski ongi daude, dauden lekuan. Baina onartu beharko da, gure kultura hankamotz
geratzen dela horrela. Izan ere, tragedia bera bizitzen jarraitu beharko dugu,
baina hura azaleratzeko hanka bat moztu dugunez, jada tragedia ezkutuan sufritu
baino ezingo dugu egin, ezabatu daitekeen ilusiopean.
Fermintxoren iruzkina uztailaren 8an
Milesker aunitz beharrezko eztabaida hau pizteagatik.
Askapen Teologian gabiltzanok urteak eta hamarkadak
daramazkigu honetaz gogoeta eta hausnarketa sustatzen, marxismoaren
ateismoarekin bereziki. Urte luzez, ateismoa izan da iraultzailetasunaren marka
gorena, fededun iraultzaileok alienazioaren infernurat kondenatzen gintuena.
Bainan hori mito bat bertzerik ez zen, Sobiet Batsuna eta bere sateliteen
amiltzeak frogatu duenez.
Ateismoa ere kritikatzen ahal da oinarri iraultzaile,
askatzaile eta emanztpatzaileetatik, edozein fede, erlisione eta
teoria/ideologia bezala. Eztabaida ez baita berez eta beraz, ateismoa/fedea,
baizik eta zapalduak/zapaltzaileak. Ateismo burgesa badago, eta ateismo
etnozida ere bai, Andonik ezin hobeki erakutsi digun bezala, eta jakina,
zapalduek ateismoaz egiten duten irakurketa ez da berdina. Gauza bera gertatzen
da fede eta erlisoneekin: zapalduek badituzte bereak, eta zapaltzaileek ere
bai, historikoki hegemonikoak izan direnak. Aski da judaismo, kristautasun,
islam edota budismoaren historia klase borrokaren argitan irakurtzea horretaz
argiro ohartzeko.
Biziki gomendatzen dizuet liburu interesgarria hau
irakurtzea: Anton Pannekoek:” “Lenin als Phiposoph” (“Lenin, filósofo/Lenin
philosophe” ) Zorigaitzez, ez dago Euskararat itzulia eta erdaretan irakurri
behar da.
Espero dut artikulu eder honek eztabaida piztuko duela
gure artean, eta berriz ere, milesker aunitz Andoni Olariagari gaia
plazaratzegatik.
Joseba Gabilondoren iruzkina uztailaren 9an
Hemen AEBetatik, ateismo fundamentalistaren
gorakada ikusi dugu azken urteotan: Christopher Hitchens, Richard Dawkins, Sam
Harris… Baina hau ere fundamentalismo forma bat da, egun erlijjio gehienek
hartu duten jira kontserbatzaile ta erreakzionarioaren zeinu.
Ez dago Higgis Boson-ari buruzko eztabaida
jarraitzea bezalakorik, zientzia ere mito bat dela egiaztatzeko: batasunaren
eta jatorriaren mitoa. Energia eta materia ilunak (dark energy/matter) kinkan
jar ditzakeen mito zientifikoak.
Garbi dago gizona animalia sinbolikoa dela,
hizkuntzak itxuratzen duelako bere burmuina/intelektoa, eta beraz beti segiko
duela zentzua ematen unibertsoari. Dena den, eta kapitalismo globalak eman
diezaguken opari bakarretakoa, opari ez-intentzionala, erlijioen ugaltze eta
komertzializazioa izan daiteke eta beraz erlijioak are gehiago hedatzen eta
zatikatzen diren heienean, halako paganismo berri batean amaituko dugu, non
estatu mailako erlijioek ere funtzio ofiziala bakarrik izango duten (Erroman
gertatu zen bezala). Hala gertatzen bada, neu konforme. Ez dut uste ateoak izan
gaitezkeenik; paganoak bai.
Fermintxoren
iruzkina uztailaren 9an
Ñabardura batzuk ene aurreko iruzkinari: ateismo
iraultzaile, askatzaile eta emantzipatzailea bada, eta humanismo marxista da
adibiderik goren eta ederrena, humanismo anarkista/libertarioarekin batera.
Kontua klase aukera da, Klase hitza uler bedi
zentzurik zabalenean, zapalduen talde gisa. Ekonomia politikoaren araberako
klaseak daude, burgesia eta langileria, adibidez, jakina, baina badira genero / hizkuntza / arraza / adinaren araberakoak ere bai, nahiz eta bertze izen
batez erraten ahal diegun.
Ardatza ez da, Leninek uste zuen bezala,
materialismoa/idealismoa bikote filosofikoa, materialismo iraultzailea versus
idealismo erreakzionarioa, kontuok hagitzez molde dialektikoagoaz ulertu
beharko genituzke. Zinezko ardatza zapalduen aldeko aukera/jarrera/jokaera
(praxia!) versus zapaltzaileen aldekoa. Hor bederen kokatzen du Askapen teologiak
afera hau. Bidenabar dezadan erran nahiago dudala Askagintzaren Teologia deitu,
aurreko deitura erabiltzea baino.
Liburu xoragarria irakurtzen ahal dugu Euskaraz,
honi buruz: Ernst Bloch-en “Atheismus in Christentum: zur Religio des Exodus
und des Reichs”, Pello Zabaletak euskaratua: “Ateismoa Kristautasunean”. Erran
gabe doa, ni fededuna izaki, erabat identifikatzen naiz horrelako
ateismoarekin. Bistan da, Utopiaren inguruan elkartzen ahalk gara
iraultzaileok, bai ateoak, agnostikoak zein fededunok. Utopia Jainkoaren izen
laikoa baita.
Askagintzaren Teologiaren baitan planteamendu
filosofiko berria garatu da azken urteotan: Materialismo Utopista, Marx eta
Engels-en Materialismo Historiko eta Dialektikoaren elkarrizketan eta
eztabaidan, dialogoan.
Harirat itzuliz, hona hemen liburu paregabe
honetako atariko hitzak: “Pentsatzea jo eta gainditzea da. Erlijioak daukan
gauzarik onena da hereseak sortzen dituela. Erlijioa, re-ligioa da, birlotzea,
hasieraren, sortkuntzaren Jainko mitiko batekin bereziki; Exodoko “iIzanen
Naizena Izanen Naiz Ni” Harekiko aitorpen zalantzarik gabea, are Gizonaren
Semearen eta Eskhatonaren kristautasunarekiko aitorpena ez dira iadanik
erlijio. ATEO BAT BAKARRIK IZAN DAITEKE KRISTAU ON, KRISTAU ON BAT BAKARRIK
IZAN DAITEKE ATEO ON. Erabakiorra: Traszendentziarik gabeko transzenditze bat.
“Dies septimus nos ipsi erimus (Augustin Hiponakoa)”
Eztabaida zabalik dugu, agian! Ersnt Bloch-en
pentsamendu utopista iraultzailea berreskuratuko al dugu euskaldunok? Bere
ideien beharrean garela iduritzen zait niri…
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina