ABERTZALEAK ETA EUSKARA
(2)
Aurreko sarrera batean erran nuen, eta orain ere berresten dut:
“Den-dena ez dago ustelduta Oraingo Ezker
Abertzalean. Milaka militante zintzo badira lanean. Nik oraindik esperantza dut
oraingo Ezker Abertzaleko militante kontzienteenek buelta emanen diotela deriba
erreformista eta sozialdemokratari, eta gainontzeko euskaldun iraultzaile eta
iraultzaile euskaldunokin batera abiatuko direla Euskal Iraultzaren
Sozialistaren bideetan barrena. Agian bai!”
Hori egia da, eta alor batean egia hori egiagoa bada, Euskararen
defentsan da. Euskal Herriko indar politikorik euskaldunena eta euskaltzaleena
da oraingo Ezker Abertzalea. Dudarik ez horretaz. Eta hor dugu adibide ederra,
Gipuzkoako Diputazioak bere komunikazio guztia Euskaraz egiteko hartu berri duen
neurria. Eta aski esanguratsua da nola espainolisten gorrotoa eta etnoziden aiherra
piztu den erabat, erabaki zintzo eta koherente horren aurrean.
Hona hemen BERRIA egunkari euskaldunean honi buruz agertu dena:
“Euskarari lehentasuna emateko
erabakiaren berri eman zuen Larraitz Ugarte diputazioko bozeramaileak
astelehenean. Diputazioak argitu du galderak gaztelaniaz egin ahal izango
dituztela kazetariek, eta agintari bakoitzak erabakiko duela zein hizkuntzatan
erantzun. Oharrak ele bitan bidaltzen segituko du, eta agerraldietan
itzultzaileak jarriko ditu.”
Bainan euskaldunok, ete bereziki euskaldun iraultzaileok, galdera hau
egin behar diogu geure buruari: “Ongi
da, bainan aski ote dugu?”, “Erabaki hau duela hogeita hamar urte hartu behar
zen, bainan oraintxe hartzea ez dago gaizki, alta, nahikoa izanen ote da Euskal
Herria berreuskalduntzeko?”.
Gure erantzuna da abertzaletasun baskoaren paradigma hautsi eta
birrindu gabe ez dagoela Euskal Herria berreuskalduntzerik. Hau da, espainolez
bizi, pentsatu eta teorizatu egiten duten abertzaleen eskutik Euskal Herria ez
da inoiz berreuskaldunduko, baizik eta Iralandaren norabide tristea hartuko. Euskara
euskal identitatearen “bertze” osagai nazional bat bailitzan ikusten den
neurrian, nortasun baskoaren baitan dauden identitate-ezaugarri batzuen artean batto (lurraldetasuna, sinboloak,
“kontzientzia nazionala”, ikurriña, historia eta abar …), eta gainontzeko
“ezaugarriak” Espainolez garatzen diren neurrian, gureak egin du. Euskara da
gure ezaugarri nagusia, zentrala, erdigunekoa, gainontzeko guztiak moldatu eta
euskaldundu behar dituena. Kontzientzia nazionala? Bistan da behar dugula, baina
kontzientzia nazional EUSKALDUNA
behar dugu, Euskaratik eta Euskaraz sortu eta eraikiko duguna, eta ez Espainolez.
Abertzaletasun baskoaren paradigma zer den jakin nahi duenak, jo dezala
adibide antologikoa den “El tiempo de las luces” liburu tamalgarrirat. Bere
eduki erreformista, likidazionista eta iluminatu-mesianikoaz aparte, ESPAINOLEZ idatzi izanak, ESPAINOLEZ BAKARRIK argitaratu izanak
(Euskarazko itzulpena euskaldunontzako txantxa iraingarria iduritzen zait niri,
irailaren bukaeran jatorrizko bertsio espainola argitaratu eta azarorako, Euskal
Herriko indigena aborigenentzako kontzesio kolonial “sinpatikoa” bailitzan,
euskal bertsioa – Espainoletiko itzulpena- agintzen digute … milesker, bwana
abertzale … Gora Euskadi askatuta!) dena argitzen du.
Paradigma abertzale euskalduna da behar duguna, Euskara eta Herri
euskalduna Euskal nazioaren eraikuntzaren erdian, bihotzean, erdigunean jarriko
dituena. Hori da Joxe Manuel Odriozola defenditzen duena, eta gu harekin bat egin
dugu erabat. Biziki gomendatzen dizuegu bere liburua osorik irakurtzea, zinez
eta benetan merezi baitu.
Orain hona hemen bere hitzak eta gogoetak:
Lehendabiziko gurutzea:
EUSKALDUNAK MAIZTER
ABERTZALEEN NAZIOAN
Noizkoa dugu indar politiko abertzaleen munduan Euskararen arazoa
ahuntzaren gauerdiko eztularen paretsu hartzeko jokamoldea? Euskal
nazionalismoa Sabino Aranaren hauspopean jaio zenean, zerbaiterako jaioko zen.
Ordurako euskal izatearen oinarriak pitzatuak, ongixko arrailduak egongo ziren,
pentsatzekoa denez. Eta, horiek horrela, pentsatzekoa da orobat, euskal
izatearen ezaugarriak erauziak zeuden neurrian, karlismoarekikoak eginda,
euskal abertzaletasunaren hazia ereiten hasi zirenean, erdararen itzala indar
boteretsua izango zela hiri eta herri hazietan.
Testuinguru hori gogoan, has gaitezen lekukotasun bila. Egia esan, ez
dugu edonorengana jo, lekuko bila hasita: hitz gogorrak, saminduak, ditu mihian
guk aukeratu dugunak: Andima Ibiñagabeitiaren hitzei euskaltzaletasun goria
darie:
“Eta egia esan, Acción Vasca eta Partiduko erdel-jarioen
menpean bizi baino nahiago dut Aprikako zuluen artean bizi. Bijoa zakurraren
salara Euskera gabeko Euskadi maketua.”
Erdaldunen Euskadi gailen. Eta, bien bitartean. Erdalduntasun horren
eraginak orduko alderdi abertzaleen barruak jan eta jan, sitsik lehiakorrenaren
antzera. Zakurraren putza: hora hor
ordurako euskaltzalearen bihotzetik abertzale erdaldunduei opa
zitzaiena. Errealismoaren itzal beltzari ederki igarri zion Ibiñagabeitiak giro abertzaleen habietan, errealismoak
errealitatea dagoen-dagoenean berritzeko besterik balio ez duenean. Gauzak
aldatu beharrean, errealitatearen egoera nork bere hizkuntza politika
zilegitzeko baliatu. Horra, damurik, aspaldi-aspalditik datorkigun
jokamoldearen makurra.
Gure “aberri-hizkuntza”, begiko zakarraren pare:
“Nazionalista askotxo ezagutzen ditut Euskerari begiko zakarrari baino
garrantzi gehiago ematen ez diotenak: ez hori bakarrik, erderaren aldare
zikinean gure aberri hizkuntza bakarra pozik erreko luketenak ere bai.”
Ibiñagabeitiaren mintzoa gaiztotua zegoen, egoeraren latzak
hartaraturik. Euskara zelako bere ustez aberri-hizkuntza bakarra, gaurko eta
orduko abertzale gehienek uste zezaketenaren eta dezaketenaren aurka. Hizkuntzaren
auzia Euskal Nazioaren ardatzetik kanpo zegoen ia ordurako, hitz horien
lekukotasuna sinesgarria baldin bada. Eta halaxe izaten da maizenik:
euskaltzalearen hitza hitz politikoa baino sinesgarriagoa da bai egungo egunean
eta bai orduko hartan.
“Partidu politiko nazionalisten (edo aurre-nazionalisten, foruzaleen
kasuan) erretorika euskaltzale ofizialaren azpitik, partiduen eguneroko praxia
sarritan guztiz erdaltzalea zen.”
Pruden Garzia ere aspaldiko abertzaletasunaz mintzo zaigu hor.
Abertzaletasun historikoaz edo klasikoaz. Eta jakinaren gainean jartzen gaitu
hasieratik bertatik: abertzaletasunaren sorburuan Euskararen kezkarik egongo
zela beharbada, herri euskaldunaren hondamendiaz oharturik izango zirela.
Alegia, baina abertzaletasun hura ere ez zela gehienbat Euskaraz mintzo. Ez
zuela Euskaraz pentsatzen. Ez zela kultura euskaldunaren iturriko ura.
Abertzaletasunaren hizkuntza-praxia aipatu digu Garziak. Eta zer da
hizkuntza giza eta gizarte praxia bera ez baldin bada? “Wittgenstein
hizkuntza-pragmatikaz mintzo da; hau da, hizkuntza praxiari dagokio
bete-betean”. Gadamer-en hitzok garbiro azaltzen digute hizkuntzarik izaerarik
sakonena, izaera hori giza praxiari berari darion ezaugarria da, giza praxi
ororen tarteko eta bitarteko baita hizkuntzaren eginkizuna. Giza eta gizarte
ekintza orotan datza hizkuntzaren jarduna, eta jakina, ekintza politikoa ez da
salbuespena, gure abertzale askok eta askok besterik sinestarazi nahi badigute
ere.
“Nazio txiki eta zanpatuen mugimendu nazionalisten sorreran, sarri
askotan, hizkuntzak elementu sinboliko huts gisa jokatu izan du (Euskal Herrian
bezala), eguneroko praxia menperatzaileen hizkuntzan garatzen zelarik; hau da,
eguneroko praxian hizkuntza bigarren edo hirugarren mailako arazotzat hartuta”.
Pruden Garziaren iritzi horrek, egia esan, egiturari buruzko gure
atari-oharrak ekarri dizkit gogora: euskal nazio-identitatearen sisteman
zer-nolako lekua opa diogun ba Euskarari. Euskalduntasuna bigarren edo
hirugarren tokian baldin badago, lekutan dago Euskal Nazioaren ardatz eta gune
nagusi izatetik. Euskalduna bere etxean eta jaioterrian bertan bigarren mailako
herritar, alajaina! Eta egoera bidegabe horren konplizeak nor izango, eta
abertzaleak beraiek.
Garziak ederki asko dioskun bezala, Herri menderatu eta gutxituen
kasuan, ohikoa da hizkuntzaren arazoa aintzat ez hartzeko jokabide tamalgarria.
Hizkuntzaren arazoa geroko gerotan uzteko joera arbuiagarri hori, hain zuzen,
Herri kolonizatuetako askapen-borroketan inon baino garrazkiago ageri zaigu:
“Lehen-lehendik, klase borroka. Lehendabizi egin dezagun Iraultza,
edota irabaz ditzagun lehendabizi hauteskundeak. Hizkuntzaren arazo horiek
berez konponduko dira ondoren.”
Louis-Jean Calvet-en lekukotasun hori mingarria da Herri
euskaldunarentzat. Hemen bertan horixe bera gertatzen zaigulako; izan ere,
etsaiaren nazio-hizkzuntza menderatzailean askatu nahi digute aberria gure
abertzale gehienek. Gero, askatu ondoren, jakina, Euskarak
bere alde izango omen lituzke direnak eta ez direnak, egungo Erdal herri hau
Euskal herri bilakatzeko. Horratx, abertzale askok sinestarazi nahi diguten
miraria.
Abertzale gehienak ez bide dira ohartu oraindik, Euskara
nazio-hizkuntza egiten duena ez dela erdaraz mamitutako jardun politiko, sozial
eta kulturala. Gogora diezaiegun halere, horrek ezer askotarako balioko ez badu
ere, Euskaraz jardunda bihurtzen dugula Euskara Euskal Herriaren
nazio-hizkuntza. Erdaraz herri euskaldunaren alde egin litekeen guztia eginda
ere, deus gutxitarako dela, Euskarazko Herririk ez baldin badago eginkizun
haren ardatzean kokatua. Euskaraz jardunda bakarrik bihurtzen baita Euskara
gizarte-hizkuntza normaldua, ez erdaraz pentsatua eta ekinda. Euskal Herria,
euskal hitzaren lantegian ez bada, ezin da eraiki, erdal hitzaren lantegian
ekoiztutako gizarte-eredua ezin delako euskalduna izan.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina