ESTATUA
ETA IRAULTZA
(3)
ESTATUARI
BURUZKO TEORIA MARXISTA
ETA
PROLETARGOAREN EGINKIZUNAK IRAULTZAN
LENIN
Pozez irakurri eta
aztertu dugu Andoni Olariaga filosofo eta pentsalariaren artikulu bat, non gure
ideia eta iritzi batzuk biziki sutsu eta suharki kritikatuak diren. Bazen
garaia! Euskal Kultura denon artean astindu eta inarrosi behar dugu, eta
horretarako, eztabaidak, kontraesanak, dialogoak eta liskarrak, gatazkak eta
kalapitak, haserretzeak eta adiskidetzeak, denetarik behar dugu. 60. hamarkadan,
“orduko gazte ero” haiekin bezalaxe, halaxe aberastu eta indartu baitzen Euskal
Herria, ez Lurraldea, baina Populua. Polemika latz, gogor eta aunitzetan
mingarri horietatik Euskal Kulturak edan du 50 urtez. Orain horrelako abagune
batean aurkitzen garela uste dut, eta garaia da berriz ere eztabaida
politiko-teoriko-estrategiko-filosofikoen ur handitan murgil eta pulunpa
gaitezen.
Iruditzen zaigu
Andoniren esaldi hauek zuzen eta artez kritikatzen dutela blog honetan egiten
dugun lana. Irakurleak bere iritzia osa dezan, hona hemen pasarte batzuk.
Artikulua osorik argitaratu dugu bertze sarrera batean, bai eta bere kritika
arrazoitua: Azpimarrak gureak dira, noski.
“Izan ere, batzuen
ustez 50 urtetako borrokaz eta lanaz sortu den kapital politiko eta
humanoak transformazio ideologikoa jasan du, baita deriba
erreformista edo sozialdemokrata ere. Ez garena izatera heldu garela
irakurri dugu hor nonbait. Eta iruditzen zait, funtsean, kontraesan politikoari
zaion beldurrak sortzen dituela erreakzio horiek. Aparraren artean
kontraesanak sortzen baitira, eta horiek kudeatzeko deserosotasuna: arbitroak
erosita daude eta partida jokatzeko haren epaiak onartu behar izaten ditugu
maiz“.
“Horren erakusle da
azkenaldian nabari daitezkeen kritika garbizale askoren biziberritzea; norbaitek
XIX. mendeko testu kanonikoak hitzez hitz aplikatu nahi dizkio gure errealitate
sozial eta politikoari (noski, horrela bai denok sozialdemokratak!).”
“Utopismo
zaharretara bueltatzeko eskubidea al dugu orain? XIX. mendeko testuek mende
hartako egitura eta errealitate sozialei erantzuten zieten; bertako
kontzeptu askok ez dute balio gaur egungo errealitate sozial eta politikoak
azaldu eta eraldatzeko. Gure gurasoen belaunaldikoek irakurtzen zuten -eta
aski zahartuta geratu den- Principios elementales y fundamentales de
Filosofía (Politzer) liburuan ederki esplikatzen da pentsamendu metafisikoak
egiten duen akats larri bat; hain zuzen, gizarte bakoitzeko testuinguru
politiko, sozial eta ekonomikoa kontuan hartu gabe fenomeno edo proiektu
politiko bat (klase borroka, sozialismoa, eta abar) leku guztietan berdin
ematen dela, edo berdin eraiki daitekeela pentsatzea. Hortik abiatuta gizartea
transformatzeko proposatzen diren eredu utopikoak ere halakoak izaten
dira: utopismo anakronikoak”.
Noski, ezin daiteke
ados egon ezker soberanistak proposatzen duen guztiarekin; fidelitatea edo
militantzia ez da obedientzia edo konplazentzia dogmatikoa, ikuspegi
kritikoa baizik”.
“Zaila da gizarte eredu
berri bat pentsatzea (finean, Euskal Herrirako Sozialismo bat)
eztabaidan galdera berriak planteatu aurretik batzuek erantzun ziurrak
baldin badituzte ...”
“Momentu honetan
galderak pilatzen ari zaizkion eta erantzunen beharrean dagoen Herri honetan,
pentsatu beharko da agian galdera egokienak planteatzea izan beharko genukeela
helburu, erantzun dogmatiko zaharrak errepikatzea baino” .
“Baina Amparo Lasheras
ezker abertzaleko militanteak elkarrizketa batean gogorarazi digun bezala,
agian ikuspegi kritikoa norbere herriko batzarretan landu behar da batez
ere, umiltasunez eta norbere nartzisismoa elikatu gabe (denok dugu-eta
gurea).”
Kritika ausart, zorrotz
eta inteligente horiei bere tokian eta momentuan erantzunen diegu, jakina, gure
ahalen arabera. Hemen Leninen pentsamenduak aletzen segituko dugu, eta
irakurleek epaituko dute, ea XIX. mendeko “testu kanonikoak hitzez
hitz aplikatu” nahi ditugun, ala Langileriaren eta Mugimendu
Iraultzaileen esperientzietatik ikasi nahi dugun. Irakurleek ere, aski helduak
direnez, eta Leninen gogoeten argitan, iritzia osatuko dute, ea egia den
oraingo Ezker Abertzaleak “deriba erreformista edo sozialdemokrata”
egin duenentz. Era berean, irakurleek aztertuko dute kritikoki ea Leninen
ildotik Iraultza Sozialista egin nahi izatea eta Marxen ildotik Komunismoa
eraiki nahi izatea “utopismo anakronikoak” ote diren ala ez..
Nork bere iritzia osa
eta eraiki beza!
I.-
KAPITULUA
KLASE-SOZIETATEA
ETA ESTATUA
2.-
INDAR ARMATUEN DESTAKAMENDU BEREZIAK, KARTZELAK ETA ABAR ...
“ ... Antolaketa
jentilizio zaharraren aurrean (tribuena edo klanena) -jarraitzen du Engelsek- Estatua, lehenik eta behin, bere menpekoak lurraldearen arabera
banatzeagatik bereizten da ...”
Guri banaketa hau “naturala”
iruditzen zaigu, bainan honek gens edo tribuen antolaketen aurkako
borroka luzea eskatzen zuen.
“ ... Bigarren
ezaugarri bereizgarria, jada Herri
armatua ez den indar publiko baten ezartzea da. Indar publiko berezi
hau beharrezko gertatzen da, zeren eta sozietatea klaseetan zatitua
dagoenetik ezinezkoa baita jada biztanleen berezko antolakuntza armatua ...
Indar publiko hau Estatu orotan
existitzen da; eta ez dago soilik gizon armatuez osatua, baita sozietate
jentilizioak ezagutzen ez zituèn gehigarri materialez ere, kartzelez eta mota guztietako instituzio hertsatzaileez ...”
Engelsek Estatua
deritzon “indar” horren nozioa garatzen du; sozietatetik ernaltzen da, baina
beraren gainetik jartzen eta berarengandik geroz eta gehiago dibortziatzen da.
Zertan datza funtsean indar hau? Beren
eskuetan presondegiak eta bestelako elementuak dituzten gizon armatuen
destakamendu berezietan.
Gizon armatuen
destakamendu bereziez hitz egiteko eskubidea daukagu, zeren eta indar publikoa, Estatu ororen ezaugarri
dena, ez da jada Herri
armatua, bere “berezko
antolakuntza armatua”.
Pentsalari iraultzaile
handi guztiak bezala, Engels, langile
kontzienteenen arreta dela pentsatzen duen horretara zuzentzen saiatzen da;
filistear dominatzaileak, hain zuzen ere, arreta gutxien merezi duen,
gauzarik ohikoena den, jada solidoak ez ezik petrifikatuak direla ere esanen
genukeen eta aurreiritziekin santifikaturik dagoen horretara. Armada iraunkorra eta polizia Estatu
Boterearen indarraren oinarrizko instrumentuak dira. Bainan, izan al
daiteke akaso beste modu batera?
XIX. mende bukaerako
europarren gehiengo zabalaren ikuspuntutik, kontuan hartuz Engels hauengana
zuzentzen zela eta ez zutela Iraultza handirik bizi edo gertutik ikusi, hau
ezin zitekeen beste modu batera izan. Beraientzat erabat ulergaitza zen “Herriaren berezko antolakuntza armatuaren”
ideia hori. Sozietatearen gainetik jarrita eta honengandik dibortziatua dauden
gizon armatuen destakamendu berezien (polizia
eta armada iraunkorra) beharra zergatik sortu deneko galderari, Europa
Mendebaldeko filistearrak eta filistear errusiarrak, Spencer edo Mikhailovskiri
maileguan harturiko pare bat esaldirekin erantzutera jotzen zuen, “bizitza
sozialaren konplexutasun hazkorrari”, “funtzioen ezberditasunari”,
eta abarri eutsiz.
Erreferentzia
hauek “zientifikoak” ematen dute eta ederki lokartzen dute pertsona
arrunta, aldi berean nagusiena eta oinarrizkoena ezkutatuz: sozietatearen
zatiketa klase antagoniko eta eramangaitzetan.
Zatiketa hau existituko
ez balitz, “Herriaren
berezko antolakuntza armatua”, makila erabiltzen duten tximino taldearen
antolakuntza primitiboaren aldean, edo izaki humano primitiboarenaren aldean,
edo klanetan bilduriko izaki humanoen aldean, ezberdindu eginen litzateke bere konplexutasunagatik, bere teknika garatuagatik, eta abarrengatik;
bainan horrelako antolakuntza bat posiblea izanen litzateke.
Eta ez da posible, zeren eta sozietate zibilizatua klase
etsaietan eta, gainera, etsai adiskidezinetan, zatiturik aurkitzen
baita, hauen “berezko” armatzeak
elkarren arteko borroka armaturat eramanen lukeelarik. Estatua
sortzen da, indar berezi bat sortzen da, gizon armatuen destakamendu bereziak;
eta Iraultza bakoitzak, Estatu aparatua suntsitzean,
agerian erakusten digu klaseen arteko borroka, argi eta garbi, nola klase
dominatzailea bere esanetara dauden gizon armatuen destakamendu bereziak berrezartzen ahalegintzen den, nola
klase zapaldua modu honetako sozietate bat eraikitzen ahalegintzen den, ez
zapaltzaileentzat baliagarri izateko gai dena, zapalduentzat baizik.
Aipaturiko pasartean,
Engelsek teorikoki, guri iraultza handi batek praktikoki eta, gainera, masen
ekintzaren maila batean, planteatzen digun arazo berdina planteatzen du:
gizon armatuen destakamendu “berezien” eta “Herri armatuaren berezko antolakuntzaren” arteko erlazioaren
arazoa. Iraultza europarren eta errusiarren esperientziak arazo hau modu konkretu batean nola erakusten
duen ikusi behar dugu.
Bainan itzuli gaitezen
Engelsen azalpenera.
Engelsek azpimarratzen
du, batzuetan, adibidez Ipar Amerikako zenbait tokitan, indar publiko hau ahula
dela (sozietate kapitalistaren salbuespenen arazoez ari da, Ipar Amerikako toki
batzuez, non, garai aurre-inperialistan, kolono libreak agintzen baitzuen),
baina, termino orokorretan, indartu egiten dela:
“ ...Indar publikoa sendotu egiten da klaseen arteko
antagonismoak Estatuaren barnean gogortu egiten diren heinean eta aldameneko
Estatuak handiago eta jendetsuago bihurtzen diren neurrian. Eta hau horrela
ez bada, azter dezagun geure egungo Europa, klase-borrokak eta konkisten lehiak
indar publikoa hainbeste hazi arazi dutela, ezen honek sozietate guztia eta
gainera Estatua bera ere irensteko mehatxua egiten duen ...”
Hau ez zen joan mendeko
90. hamarkadaren hasieran baina geroago idatzia izan. Engelsen azken
hitzaurreak 1891ko ekainaren 16ko data darama. Garai haietan, apenas hasia zen
Frantzian, eta oraindik are ahulago Ipar Amerikan eta Alemanian, Inperialismoranzko biratzea, nahiz eta
trusten aginte osoaren zentzuan, nahiz eta banku handi ahalguztidunen zentzuan,
politika kolonial handi baten zentzuan, eta abar, joera agerikoa zen jadanik.
Orduz geroztik, “konkistak egiteko lehiak” aurrerapauso erraldoi bat eman du,
hainbestekoa ezen XX. mendeko bigarren
hamarkada hasieran planeta erabat zatiturik geratu zela, “konkistatzaile etsai” hauen artean,
hau da, potentzia harrapari handien artean. Orduz geroztik, lur eta itsas
armamentuak proportzio sinestezinetan hazi izan dira, eta Ingalaterraren edo
Alemaniaren harrapakeria gerrak, munduaren aginteagatik 1914-1917 egiten ari
den gerrak, harrapakinen banaketagatiko gerrak, erabateko hondamendi baten ertzeraino eraman du, Estatu
botere harrapari batek sozietateko indar guztiak “xurgatzea”.
Jada 1891an, Engelsek
“konkistak egiteko lehia”, potentzia handien kanpo politikaren ezaugarri
bereizgarri garrantzitsuenetako bat bezala seinalatzen jakin izan zuen. Eta
1914-1917 urteetako sozial-chauvinismoaren
alprojek, hain zuzen ere, lehia honek, geroz eta gehiago areagotuz,
gerra inperialista bat eragin duenean, “euren”
burgesiaren interes harrapariaren defentsa estali egiten dute, “aberriaren defentsaren” moduko,
“Errepublika eta iraultzaren defentsaren” moduko eta beste tankerako
esaldien bidez!”
Honaino Leninen hitzak.
Baina bertze kontu bat agertu nahi dut hemen. Blog honetako iruzkin batean
jadanik erran dut, bainan honat ekarriko dut, jendetasunezko jokaera iduritzen
zaidalakotz.
“Bai, Leninen
"Estatua eta Iraultza" Euskaraz argitaratzen ari naiz, bainan erran
behar dut itzulpenaren oinarria ez dela nirea, "Federiko Engels
Fundazioa"k eta "Euskal Herria Sozialista/Euskal Herriko aldizkari
marxistak" 2008ko azaroan jendaurrean aurkeztu zutèn tradukzioa baizik. Ni
egiten ari naizena da itzulpen hori zuzentzea eta (nire ustez) hobetzea),
Euskara malgu eta herritarragoan ezarriz. Ene xedea erdietsi ote dudan ala ez,
jendeak erranen du.
Bidenabar erran dezadan zorretan naizela haiekin, Euskal Kulturaren alorrean lan ederra egiten ari direlakotz. Ez naiz haiekin ados gai eta kontu aunitzekin, jakina, baina "nori berea omen da zuzenbidea", eta azalpen hori zor niela iduritzen zait. Gainera, saiatu naiz haien liburuko azala aurkitzen, blogean agertzeko eta liburua erosteko gomendatu ahal izateko, bainan ez du lortu. Nik uste dut euskaldun komunista iraultzaile guztiok eskertu behar diegula marxista horiei egiten ari diren lan izugarria: Marx eta Engelsen Manifestu Komunista, Leninen Estatua eta Iraultza, Trotskyren Trantsizio Programa, Preobazhenskiren Anarkismoa eta Komunismoa, Engelsen Sozialismo utopikotik Sozialismo zientifikora, bi liruruxka Marxismoari buruz: langile klaseaz eta askapen nazionalaz...
Bai, bai, badakit trotskistak-edo direla, haien hitzetan "boltxebike-leninistak" edota "marxista-iraultzaileak". Eta zer? Gure arteko kritikak zorrotzak eta arrazoituak izan behar dira, bistan da, bainan aldi berean, elkartzen gaituena ere ikusi eta landu behar dugu, are gehiago gurea bezalako Herri zapaldu eta hilzorian dagoen honetan. Euskaldunok etnozidioaren azken fasean sartu gara (SARTU GAITUZTE!!!), eta batzuetan gure arteko batasuna ezinbertzekoa da, euskaldungoari eusteko, klaseen arteko borrokaren irizpideen gainetik edota azpitik. Hori da bederen ene iritzia, beti ere, erdieten den batasun euskaldun eta euskaltzale hori Euskal Iraultza Sozialistaren aurka ez doan heinean, jakina. Bainan Euskal Iraultza Sozialista EUSKARAZ eginen denez, euskaldun militanteak (euskaldun osoak, edota laburbilduz EUSKALDUNAK) bide iraultzaile horretan bidaideak, mintzaideak eta batzuetan baita gogaide,irizkide eta burkide izanen ditugu. Hori bai, printzipio komunista iraultzaileetan amore eman gabe!”
Uste dugu azalpen hau
irakurle guztiei zor geniela. Nori berea, zuzenbidea ...
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina