ESTATUA
ETA IRAULTZA (4)
ESTATUARI
BURUZKO TEORIA MARXISTA
ETA
PROLETARGOAREN EGINKIZUNAK IRAULTZAN
LENIN
“Euskal Estatua”,
“Navarra, el Estado Vasco” eta horrelako erramoldeak entzuten ditugu egunero
Euskal Herrian. Hona hemen “Lapiko Kritikoa” webgunean irakurritako gogoeta
batzuk, Oraingo Ezker Abertzalearen ildoarekin bat datozen hiru lagunen ahotan:
Xabier Makazagak:
“Nik, berriz ikusten
dudana da Euskal Estaturik gabe euskarak, euskal kulturak, gure erroek … jai
daukatela, eta zalantzarik gabe nahiago dut
Euskal Estatua izan, kapitalismo
inperialista horren baitan bada ere, gaur
egungo egoera baino. Ezker abertzalearen betiko helburu estrategikoak
independentzia eta sozialismoa izan dira. Horrek ez du esan nahi, ordea,
derrigorrez batera lortu behar direnik eta bietako bat gaur egungo
baldintzetan lorgarriago ikusten badugu hori lortzeari uko egin behar diogunik.
Lor dezagun lehenik independentzia, horretarako baldintza egokiak baititugu,
eta horrek zalantzarik ez dut sozialismoa ere
lortzea erraztuko digula. Batzuk, ordea, nonbait uste dute sozialismorik
gabeko independentzia lortzeak lehen helburua zaildu egingo duela, erraztu
beharrean. Bada, horietako inork ez dit oraindik azaldu zergatik uste duten
hori.”
Aitor Goñik:
“Zer daukagu orain?
Zein da estrategia zuzena? Ideologia mailan, filosofian eztabaidak eztabaida,
politikan efikazia behar da bestela JAI. Eta hor errealitatetik abiatzea
ezinbestekotzat jotzen dut. Eta krisiak krisi, eta arrazoi gehiago oraindik,
ari duenarekin XXI. mendeko sozialismoa oso oso oso urrun ikusten dut nik
Euskal Herrian Europako parte den heinean. Agian erratuta nabil baina ez dakit
… ni azken aldi honetan eszeptiko xamar nabil eta hasteko AITAPONTEKORIK GABE INDEPENDENTZIARIK EZ!!! Hori argi daukat.
Askotan aipatu izan da herrialde asko independizatu direla azken urte hauetan
baina denak ere herrialde boteretsu baten babes pean. Nola ez AEBen babesari esker. Sobiet Batasuna
ohi eta Jugoslaviar ohiko herrialdeak adibide. Besterik EZ!!!! Quebec, Eskozia,
Flandria, Irlandak ez dute oraindik lortu eta adibide
Irlandaren aita-ponte AEBk ditugu.”
Andoni Olariagak:
“Egungo egoeraren
ageriko mugak eta kontraesanak aintzat hartu (eta egindako hanka-sartzeak,
baina baita asmatutakoak ere) eta batez ere egoeraren aukera zabalei
erreparatuz, zeruertza argia da, euskal estatuarekin arazo nazionalaren
partida bukatzen da: egitura juridiko bat, ez gutxiago ez gehiago. Ez da gutxi.
Horraino bidea elkarrekin egitea ez litzateke gutxi eskatzea.”
Horregatik, bereziki,
hasi gara Leninen “Estatua eta Iraultza” atalka argitaratzen, eztabaida eta
polemika horretan eragin nahian, eta militante iraultzaile euskaldunei beren
iritzia osatu ahal izateko eta formazio teoriko komunista erdiesteko aukerak
eskaintzeko.
Berriki Hego Afrikako
gobernu burges eta kapitalistak langile meatzarien sarraski ikaragarria egin
du. Gobernu burges-kapitalista horrek, ANC, “African National Congress”
abertzale burges txikia (edota handia)ren, COSATU, Congress of South African Trade Unions sindikatuen batasunaren eta
SACP, “South African Communist Party” izeneko erakunde “iraultzaile
eta marxista-leninista”-ren laguntza du, bere garaian Errusiako gobernu
“iraultzailea”
mentxebikeek eta sozial-iraultzaileek oro har eta Kerenskyk bereziki osatzen
zuten bezala. Auzi mingarri honetan ere Leninen hitzak gure ustez, argigarriak
eta zinez iraultzaileak dira. Gaurkotasun handikoak, naiz eta betiko erreformista
eta sozialdemokratei “iraganeko kontuak” iruditu.
Gaur bertan jakin dugu
urriaren 21ean hauteskunde autonomiko espainolak izanen direla Mendebaldeko
Hiru Probintzietan, Araban, Bizkaian eta Gipuzkoan, alegia, beti ere Konstituzio
espainol burges-kapitalista eta borboi-monarkikoaren uztarripean. Leninen eta
Engelsen hitzak ageri dira ondoko lerroetan, egungo egoerari ezin hobeki
egokitzen zaizkionak, eta hala ere, gure arteko burges txikiei “iraganeko
testu kanonikoetako kontu zaharrak” irudituko zaizkie, nola ez!
Klaseen arteko borroka
eta Estatu ororen klase-izaera iraganeko kontuak? Irakurle bakoitzak bere
iritzia osatuko du, eta horretan Engels eta Leninen gogoetak hagitz
lagungarriak dirateke. Guretako, bederen ezinbertzekoak dira!
3.- ESTATUA,
KLASE ZAPALDUA ESPLOTATZEKO TRESNA
Botere publiko berezia
sozietatearen gainean kokaturik mantentzeko, beharrezkoak dira zergak eta zor publikoa.
“ ... Indar publikoaren
eta zergak biltzearen jabe - dio Engelsek -, funtzionarioak, sozietate organo
bezala, honen gainetik kokaturik agertzen dira orain. Antolakuntza
gentilizioko (klaneko) organoei libreki eta borondatez ematen zitzaièn
errespetua jada ez zaie aski, ezta irabazi ahal izanen balute ere ...”
Funtzionarioen
santutasunari eta immunitateari buruzko lege bereziak ezartzen dira. “Polizia mespretxagarrienak”, klaneko
ordezkariak baino “autoritate” handiagoa du; bainan Estatu zibilizatu bateko
botere militarreko buru batek, klaneko buru bat bekaiztu lezake sozietateak
gordetzen ziòn “berezko errespetuagatik”.
Hemen, funtzionarioak
Estatuaren botereko organo bezala duten egoera pribilegiatuaren auzia
planteatzen da. Funtsean jakin behar dena zera da: Zerk jartzen ditu
sozietatearen gainetik? Auzi teoriko hau 1871ko
Parisko Commune-k praktikan nola ebatzi zuen ikusiko dugu eta nola 1912an
Kautskyk erreakzionarioki estali zuen.
“ ... Estatua klaseen arteko antagonismoak
mantsoagotzeko beharretik sortu zenez, eta aldi berean, klase hauen arteko
gatazkaren erdian jaio zenez, lege orokor bezala, klase boteretsuenaren Estatua da, ekonomikoki dominatzailea den klasearena, honen laguntzarekin politikoki ere klase dominatzaile
bihurtzen dela, hemendik klase
zapalduaren errepresiorako eta esplotaziorako bitarteko berriak lortuz ...”
Antzinako
Estatua eta Estatu
feudala ez ziren esklaboen eta jopuen esplotaziorako organo bakarrak
izan, “Estatu ordezkari modernoa” ere
Kapitalak soldatapeko lana esplotatzeko erabiltzen duen instrumentua da.
Hala ere, salbuespen moduan, badaude klaseak borrokan hain berdindurik dauden
uneak, non Estatuaren botereak, itxurazko bitartekari gisa, momentu baterako
independentzia hartzen duen bata eta bestearekiko ...” Hori gertatu zen XVII
eta XVIII. mendetako monarkia absolutuekin, lehenengo eta bigarren Inperioko
bonapartismoarekin Frantzian eta Bismarckekin Alemanian.
Eta hori gertatu da -
gehitzen dugu geuk - Kerenskyren gobernuarekin Errusia errepublikarrean, langileria iraultzailearen jazarpena ekitera
jo ostean, sobietak, demokrata burges txikiek zuzendurik izatearen
ondorioz, jada indargabeak diren une batean, eta burgesia oraindik hauek,
sobietak, alegia, garbi eta sinpleki disolbatzeko aski indartsua ez denean.
“Errepublika
demokratikoan - jarraitzen du Engelsek - “aberastasunak”
bere boterea zeharka gauzatzen du, baina seguruagoa den modu batean”, eta
lehenik, “funtzionarioen ustelkeria zuzenaren
bidez gauzatzen du” (Ipar Amerika) eta bigarrenik, “gobernuen eta burtsen aliantzaren” bidez (Frantzia eta Ipar
Amerika).
Gaur egun, Inperialismoak
eta bankuen aginteak, aberastasunaren botere ahalguztiduna defendatzeko
eta praktikara eramateko bi metodo hauek arte harrigarri bihurtu eta “garatu”
dituzte errepublika demokratikoetan.
(...)
“Aberastasunaren”
botere ahalguztiduna Errepublika demokratikoetan seguruagoa ere bada, ez baitago
mekanismo politikoaren akats baten edo bestearen menpe, ezta Kapitalismoaren
estalki txarraren menpe ere. Errepublika
demokratikoa Kapitalismoa jantz daitekeen estalki politiko hoberena da; eta
horrenbestez, Kapitalak, denetan hoberena den estalki hau kontrolatzen duenean
(...), bere boterea hain modu seguruan, hain tinkoan zimendatzen du, ezen Errepublika
demokratiko burgesaren barreneko inongo pertsonen, instituzioen edo alderdien
aldaketek ere dutela inarrosten.
Gainera, ohartarazi
behar da, Engelsek, zehaztasunik handienarekin, sufragio unibertsalari burgesiaren dominazio-instrumentua esaten
diola. Sufragio unibertsala, dio Engelsek, jakina, sozialdemokrazia
alemaniarraren esperientzia luzean oinarrituz, “langile klasearen
heldutasunaren erakusgarria da. Ezin du
iritsi eta ez da inoiz gehiagorat iritsiko egungo Estatuan.”
Demokrata burges
txikiek, gure sozial-iraultzaileen eta
mentxebikeen moduan, eta bere haragizko anaiek, Europa Mendebaldeko
sozial-chauvinista eta oportunista
guztiek, sufragio unibertsaletik, noski, “gehiago” espero dute. “Egungo
Estatuan”, sufragio unibertsala langileen gehiengoaren borondatea
adierazteko eta hau praktikan jartzea bermatzeko gai den bitarteko bat deneko
ideia faltsua tartekatzen dute euren artean eta sarrarazten diote buruan
Herriari.
Hemen ezin dugu ideia faltsu hau seinalatu besterik
egin; agerian jarri Engelsen baieztapen hau, erabat argia, zehatza eta
konkretua, lizundu egiten dela alderdi sozialista “ofizialen” (hau da,
oportunisten) propagandako eta agitazioko pauso bakoitzeko. Aurrerago Engelsek
hemen ukatzen duen ideia honen faltsukeria osoaren azalpen zorrotz bat
aurkituko dugu, “egungo” Estatuari buruz Marxek eta Engelsek zituztèn
ikuspuntuen inguruko gure azalpenean.
Bere lanik ezagunenean,
Engelsek bere ikuspuntuen laburpen orokor bat egiten du ondorengo terminoetan:
“Beraz, Estatua ez da
existitu betidanik. Bera gabe moldatu diren sozietateak egon dira, Estatuaren
eta bere boterearen noziorik txikiena ere eduki ez zutenak. Garapen ekonomikoaren
fase jakin batera iristean, hau nahitaez sozietatea klaseetan zatitzearekin
loturik egonik, zatiketa honek Estatua behar bat bilakatu zuen. Orain,
azkartasunez, ekoizpenaren garapen fase batera hurbiltzen ari gara, non klaseen
existentzia, behar bat ez izateaz gain, ekoizpenarentzako oztopo zuzen
bihurtzen den. Klaseak ezinbestean sortu zirèn modu berean desagertu eginen
dira. Klaseen desagerpenarekin, nahitaez, Estatua ere desagertuko da.
Sozietateak, ekoizpena ekoizle berdinen elkarte libre baten oinarriaren gainean
berreraikiz, Estatuaren makinaria guztia orduan egokituko zaion lekurat
bidaliko du: Zaharkinen Museorat, goruaren eta brontzezko aizkoraren ondora.
Aipamen hau ez da
maiztasun handiz aurkitzen gaur egungo sozialdemokraziaren propaganda eta
agitazioko argitalpenetan. Bainan hau aurkitzen dugunean ere, ia beti, ikono
baten aitzinean erreberentziak eginen balira bezala izaten da, hau da, Engelsi
omenaldi ofizial bat eskaintzeko, “Estatuaren makinaria guztia Zaharkinen
Museorat bidaltze” honek Iraultzaren zer nolako zabaltasuna eta
sakontasuna suposatzen dituen aztertzeko saiakera txikienik ere gabe. Kasurik
gehienetan ez da ikusi ere egiten Engelsek Estatuaren makinaria esaten dion
horren ulermenik ere.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina