ESTATUA ETA IRAULTZA (1)
ESTATUARI
BURUZKO TEORIA MARXISTA
ETA
PROLETARGOAREN EGINKIZUNAK IRAULTZAN
LENIN
Liburu miresgarri hau
komunista iraultzaile orok sakonki, zorrozki eta arreta handiz irakurri eta estudiatu
behar du, mugarria izan baitzen Teoria Iraultzailearen bilakaeran, eta eragin
sakona izan baitzuen 1917ko Urriko Iraultzan.
Praxi Iraultzailearen
Filosofiaren adibiderik ederrenetakoa dugu Vladimir Ilitx “Lenin”-ek, 1917ko
abuztuaren bukaeran eta irailaren hasieran, klandestinitatearen baldintza gogor
eta latzetan idatzi zuèn testu sakon eta argigarri hau. Lenin orduan sasitarra
zen, sasian eraman behar zuen aurrera bere militantzia komunista iraultzailea,
Gobernu mentxebikeak atxilotu nahi zuelakotz. Beraz, liburu honetan Teoria (eta
nolako maila teorikoa!) eta Praktika (nolako ausardia eta adorea!) uztartzen
dira modu ezin distiratsuagoan, zinezko Praxi Iraultzailea osatzeko.
Eguneroko lan militante
isil eta esker txarrekoa mesprezatzen dutenei Leninek oroitarazten die Praktikaren
ezinbertzea, “askoz atseginagoa eta probetxugarriagoa baita “iraultzaren
esperientzia” bizitzea horretaz idaztea baino” (“Estatua eta Iraultza”,
Azken hitzak lehenengo argitalpenari, Petrogradon, 1917ko azaroaren 30ean). Eta
modu dialektiko batean, alderantziz, Teoria irakurtzeko, estudiatzeko eta ikasteko
lanak eta nekeak mesprezatzen dituztenei, Vladimir Ilitxek gogorarazten die: “teoria
iraultzailerik gabe ez dago mugimendu iraultzailerik” are gehiago: abangoardiazko
teoria iraultzaile batek gidaturiko alderdi batek bakar-bakarrik betetzen ahal
du abangoardiazko gudariaren eginkizuna” (“Zer egin?”, 1902).
Ez gara sobera
luzatuko, zeren eta inportantea Leninen pentsamendua baita, bere praxi
historikoa, eta ez gure kalaka. Atalez atal liburu mugarri honetako pasarterik
garrantzitsu eta esanguratsuenak argitaratuko ditugu hemen.
Eztabaida eragin eta
sustatzeko, bi ziztada: Leninek berak “Estatua eta Iraultza” liburuan
aldarrikatu zituèn neurri iraultzaile zintzo eta koherenteak aplikatu zituen gero,
1917-1924 urteetan, Sozialismoaren eraikuntzan? Eta aplikatu ez bazituen
oso-osorik, zergatik? Zein izan ziren ondorioak? Zer azterketa kritiko egiten
ahal dugun XXI. mendeko komunista iraultzaileok?
“Botere guztia
Sobietentzat!!!” izan zen 1917ko Urriko Iraultza Errusiarraren leloa. Botere
guztia Sobietentzat izan zen, ala Alderdi Boltxebikearendako? Langileen
Biltzarrek botere guztia eskuratu zuten, Estatu burgesa suntsituz, ala bertze
zerbait gertatu zen? Proletargoaren diktadura eraiki zen, ala alderdi
iraultzaile batena? Zein izan ziren Leninen gogoeta autokritikoak honetaz
guztiaz?
Komunista iraultzaile
guztiendako berebiziko garrantzia dute galdera hauek, are gehiago
marxista-leninista (sentitzen) direnentzat. Zeren eta marxista-leninista
izateko, lehenik Marx ongi ezagutu behar da, jakina, eta ondoren Lenin hobeki
ulertu. Ez da hala?
Zuen kritika eta
ekarpenen zain gaituzue! A! Azpimarrak gureak dira, prefosta! Leninen hitzek gaurkotasun izugarria dute III. Mundu Gerraren atariko egun hauetan ...
ESTATUA
ETA IRAULTZA
ESTATUARI
BURUZKO TEORIA MARXISTA
ETA
PROLETARGOAREN EGINKIZUNAK IRAULTZAN
Lehen
argitalpeneko hitzaurrea, 1917ko abuztuan idatzia
Estatuaren
auziak, gaur egun, berebiziko garrantzia hartzen du, hala
alderdi teorikoan nola alderdi politiko praktikoan ere. Gerra Inperialistak modu harrigarri batean azkartu eta areagotu du Kapitalismo Monopolistaren eraldatze
prozesua, Estatu Kapitalismo Monopolista
bihurtuz.
Estatuak, zeina kapitalisten
elkarte ahalguztidunekin gero eta estuago bateratzen baita, masa langileei
ezartzen dien zapalkuntza ikaragarriak
gero eta neurri lazgarriagoak hartzen ditu.
Herrialde
aurreratuak -honakoa esatean beren “erretagoardiaz”
ari gara- langileentzako presondegi
militar bihurtzen ari dira.
Gerra biziki luze honen
aurrekaririk gabeko izugarrikeriek eta hondamenek, jasangaitz bihurtzen dute
masen egoera, beren amorrua areagotuz. Argi eta garbi, iraultza proletario internazionala umotzen ari da. Honek
Estatuarekin duen jarreraren auziak garrantzia praktikoa hartzen du.
Garapen baketsu
samarreko hamarkadetan zehar pilaturiko elementu
oportunistek sozial -
chauvinismoaren korrontea sortu zuten, zeina mundu osoko alderdi sozialista
ofizialetan nagusitu baita. Korronte hau (Plekhanov, Potresov, Breshvskaya,
Rubanovich, eta gero modu apur bat zainduagoan, Tsereteli, Txernov eta beste
jaunak Errusian; Scheideman, Lergien, Davif eta besteak Alemanian; Renaudel,
Guesde eta Valdervelde, Frantzian eta Belgikan; Hyndman eta fabiarrak,
Ingalaterran, eta abar ...) sozialista hitzez eta chauvinista ekintzez, korronte
hau, beraz, nabarmentzen da ez soilik “sozialismoaren buruzagiak” “euren” burgesia nazionalen interesetara
morroien modu koldar eta doilorrean moldatzeagatik, , baizik eta, hain
zuzen ere, “euren” Estatuen
interesetara ere egokitzeagatik; zeren eta duela denbora asko baita jada,
potentzia handiak deritzen gehiengoak nazionalitate txiki eta ahul asko
esplotatu eta esklabotzen dituela.
Eta Gerra Inperialista, hain zuzen ere,
mota honetako harrapakinen banaketaren eta birbanaketaren gerra bat da.
Langile
masak, orokorrean burgesiaren eta bereziki burgesia inperialistaren eraginpetik askatzeko borroka,
ezinezkoa da Estatuaren inguruko aurreiritzi oportunisten aurkako borrokarik
gabe.
Lehenik eta behin,
Marxen eta Engelsen Estatuari buruzko teoria aztertuko dugu, era oportunista batean ahantziak edo
desitxuratuak izan diren teoria honen alderdiak modu bereziki zorrotzean
aztertuz.
Gero desitxuratze hauek ordezkari nagusiaren
jarrera aztertuko dugu, Karl Kautskyrena, II Internazionaleko (1889-1914) lider
ezagunena eta gaur egungo gerran zehar hain porrot penagarria jasan duena.
Azkenik, 1905eko eta, bereziki, 1917ko Errusiako iraultzen esperientzien
funtsezko bilana eginen dugu. Azken hau, itxuraz, momentu hauetan (1917ko
abuztu amaiera), bere garapenaren lehen fasea burutzen ari da; bainan iraultza hau ezin da ulertu, ez
bada Gerra Inperialistak eragindako iraultza proletarioen katearen zati bat
bezala.
Honela, beraz,
Estatuaren aurrean, proletalgoaren Iraultza
Sozialistak duen jarrerak, ez du garrantzia politiko praktikoa soilik
hartzen, baizik egundoko eta berebiziko garrantzia, masei, berandu baino lehen,
Kapitalismoaren uztarripetik askatzeko
zer egin beharko duten
azaltzeko arazo gisa.
V.I. LENIN
1917ko abuztua
Espero det askenean ipinitako gogoeta hori ez izatea troskismo kontra-iraultzailearen propaganda pro-imperialistaren mezuan oinarrituta egotea.
ErantzunEzabatuBitxikeria bezala, "marxista-leninista" terminoa Josif Stalin-ek sortu zuen, langileriaren egiteko Historikoaren bide zuzena markatzen duen pentsakera finkatuz.
Ez dut entzun troskismoak gidatu duen ez erresistentzia ez egiteko iraultzailerik. Kasualitatea ala kausalitatea?
Aupa, laguna!
ErantzunEzabatuGaldera eta gogoeta horiek nahita ipini ditut, kritikak eta iruzkinak eragiteko. Bidenabar, polemika horrek aukera emanen dit Leninen azken gogoetak Euskaraz (lehendabiziko aldiz, uste dut) argitaratzeko.
Zeren eta laguna, marxista-leninista izateko, nire ustez, lehendabizi ongi estudiatu behar da Marx eta Engels, eta jakina, hobeki aztertu eta ikasi Lenin. Baina zorigaitzez, Historian zehar hamaika mila aldiz errepikatu ohi den bezala, ustezko "marxista-leninista" aunitz ez dute Lenin sakonki irakurri, eta are guttiago Marx eta Engels. Gabezia eta hutsune horren kontra eta formazio eta kontzientzia komunista iraultzailearen alde sortu zen blog hau.
Polemikan sartu ahala agian hobeki ulertuko da zergatik Josif Stalinek berak sortu zuèn "marxista-leninista" terminoa, eta noraino kontsidera daiteke Stalinen pentsamendua marxista edota leninista. Eta garrantzitsuagoa dena, zein klase- interes material zeuden termino borobil horren atzean eta gibelean. Zeren materialismo historiko eta dialektikoaren metodologia marxismoari ere aplikatu behar zaio, zinezko teoria iraultzailea eta ideologia alienazailea bereizteko.
Marx, Engels eta Lenine testuak eta dokumentuak aztertuko ditugu, benetakoak, jatorrizkoak, eta zuk zeuk erranen didazu ea "troskismo kontra-iraultzailearen propaganda pro-imperialistaren mezuan oinarrituta" dauden ala Marx, Engels eta Leninen zinezko pentsamenduak diren.
Bihar arte, burkide!
Adeitasunez,
Fermintxo