Euskal Herriko hainbat hirietan
Nazioarteko preso politikoen egunean, apirilaren 17an, Euskal
Herritik, baina aldi berean, espainiar nahiz frantziar kartzeletan edo
urrunean dauden errefuxiatu eta iheslariak bihotzean, munduan zehar
dauden gainerako preso politiko eta haien senideekin oroitu nahi izan
dugu.
Bere Herriagatik dena eman dutenek, erantzun bertsua jaso baitute Estatu edo Inperioen eskutik, izan kurduak, palestinarrak, kolonbiarrak,
maputxeak, galiziarrak nahiz euskaldunak.
Errepresioaren estrategia
zoritxarrez, borroka bezain zaharra baita. Herri borrokalariek ondorioz
antzeko patua izan dute, emandako pausuen araberakoa baita, tamalez
eta gehiegitan Boterearen eta Estatuen erantzuna.
Honela beraz, euskaldunok ezagutu ditugun presoekiko errepresio
adierazpide eta legedi desberdinak, munduko beste hainbat herri edo
kolektibok jasan du. Sakabanaketa politika esaterako, hainbat preso
politikoren aurkako estrategia da. Honen adibide da saharar edo preso
palestinarrek sakabanaketaren zigor gehigarria pairatzea gaur egun.
Eta
inperio beraren mende, ezin ahaztu Galizako preso politikoak ere. Hauek,
ere, zoritxarrez euskal presoen modura, sakabanaketa politika hiltzaile
eta zitalaren ondorioak jasan beharrean dira.
Palestinarren kasuan gainera, presondegi ia denak Palestina kolonizatuan -sionisten hizkeran, Israelen- daudenez
gero, senitartekoek ezin dute bisitarik gauzatu, debekatua dutelako
askok eta askok Palestina okupatuko mugak gainditzea. Lege antiterrorista bera,
oraindik Txileko estatuak Pinochet-en garaitik hona mantendu duen legea
han zuzen, maputxeen aurka erabilia da. 6 mila preso kurduek berriz,
Turkiako 3713 legearen arabera terrorismoaren aitzakian tortura
sistematikoki aplikatzen zaie. Kalabozo eta kartzeletako tratu txarren
ondorioz bestetik, 204 preso palestinar hil dira 1967tik hona.
Aurtengoan, haiek denak gogoan izanik ere, duela bi urte kolonbiar
presoen kolektiboa, eta iaz maputxeak bereziki gogoan izanik, oraingoan,
saharar preso politikoak gogoan hartu nahi izan ditugu. Gainera, duela
gutxi izan zuten Gdeim Izik eko epaiketa eta lurralde okupatuetako
erresistentzia isilarazi asmoz, kondena gogor eta bidegabeak jasan
dituzte. Martxoan zehar Euskal Herriarekiko eginiko VII. elkartasun
astean aipatu bezala, ez dugulako izaterik aske haiek gabe, jo eta ke
preso politiko guztiak kalean izan arte!
Munduko preso politikoak kalera!
PRESOAK KALERA, AMNISTIA OSOA!!!
Hamaika herri borroka bakarra!
Saharako
lurralde okupatuetako biztanleek etengabe giza eskubideen urraketa,
eskubide sozial eta politikoen ukazio sistematikoa jasan beharrean
dira.
Nazioarteko erakundeek, AEB, EB eta batez ere Frantziar
nahiz Espainiar estatuaren konplizitatearekin, behin betirako gatazkari
irtenbide justu bat eman beharrean, deskolonizazio prozesua behingoz
gauzatu eta referendum baten bidez sahararrek euren etorkizuna
erabakitzeko eskubidea ahalbidetu beharrean, Herri zapaldu eta zatitu
honi, zauriak areagotu eta lehengoak sakondu baino ez diete egiten.
Hala nola, arma salmenta etengabeak gauzatuz gobernu alauitarekin, arrantza kontratua eta bestelako harreman ekonomikoak bideratuz, tartean lurralde okupatuetako baliabideak izanik ere.
Mendebaldeko Saharan,
azken 37 urteetan, 28.000 lagun inguru izan dira atxilotu dituztenak,
tartean adin gabe asko, torturatu eta inkomunikazio alditik pasa direnak
berriz gehiengo bat dira.
Oraindik 500 lagunetik gora kartzela
sekretuetan daude, euren senitartekoek ez dakitela zein izan daiteken
euren egoera, non dauden, bizirik ote dauden....
Azken urteetan baina, batez ere lurralde okupatuetako gazteen adoreak bultzaturik mobilizazio eta eskubide sozial eta politikoen alde kalera atera eta antolatzen hasi dira. Euren eskubideen alde inork gutxik egiten duela ikusita, borrokatu beste biderik ez zuten ikusten.Modu honetan hasi zituzten 2005eko intifada baketsuak, 2010eko Gdeim Izik eko duintasunaren kanpalekua …
Izan ere, kartzela handi batean bizitzera
kondenatu dituzte lurralde okupatuetako sahararrak: okupazio militarra,
kolonoen etorrera masiboa, kutur zapalketa, baliabide naturalen
lapurreta... Bigarren mailako herritarrak dira sahararrak, arrotzak
euren herrian. Duintasunaren aldeko borrokak berriz, estatuaren aldetik
betiko errezeta jasotzen ari da, ondorioz errepresioak ez du etenik
izan, eta hamarnaka lagun erailak izan dira azken hamarkadan, ehunka
lagun atxilotuak, torturatuak, desagertuak.
Egun 70 preso politiko
inguru daude Marokoko kartzeletan eta Aioungo kartzela beltzean.
Saharar
preso gehienak euren etxeetatik urrun daude kartzeletan sakabanaturik,
Auingo Kartzela Beltza baino ez dago mendebaldeko Saharan.
Eta bertako
presoen egoerak beldurtzeko modukoa da. 2005. urtera arte kartzela honen
berriak atxilo egondakoen testigantza bidez baino ezin ziren jaso,
baina Hmad Hamad- ek bertako argazkiak ateratzea lortu zuen, mundu osora
zabalduz kartzela honen ikaragarritasuna. 200 lagunentzat egokituriko
kartzelan ia 800 preso dauzkate bertan, elkarren gainean pilaturik,
komunetan lo egin beharrean... Garbitasun eta higiene faltaz gain,
ohikoak dira euren aurkako tratu txar eta bortxaketak.
Kartzela beltza,
espainiarrek eraiki zuten garai kolonialean eta egun, sahararren aukako
atxiloketak burutzeko funtzio estrategikoa du.
7 ziega ditu bere baitan,
eta euretako ziegarik handiena 35 m2. Garbitasun zerbitzurik ez du
kartzelak, beraz, usteldu arte irauten dute botatako jaki edo materiak,
usain higuingarria sorraraziz. Adin gabeentzat ziega berezitu bat jarri
duten arren, 3-4 m2 tan 100 preso gaztetatik gora daude, gainera,
gainerako ziegetatik heldutakoen aldetik, bortxaketa eta droga eskaintza
etengabeak jasotzen dituzte.
Kartzela Beltzeko egoera adierazgarrienetarikoa bada ere, tortura
eta tratu txarrak sistematikoki baliatzen ditu marokoar gobernuak.
Honela, atxilotuak diren saharauien gehiengoak mota guztietako torturak
salatzen dituzte, pertsonaren duintasunaren kontrako praktikak,
bortxaketak...
Espetxe saileko zaindariek, Aiuneko galdeketa guneetako
polizia buruek eta Marokoar birgizarteratze politika arduradunek
erantzukizun zuzena dute arlo honetan.
Torturak praktika zehatz eta
komunak ditu. Uneoroko irainak, loa, edaria, edota elikagaia galaraztea
esaterako. Estalperik gabe, isolamendu ziegetan edota jarrera
behartuetan egun luzez mantentzea ohikoa izaten da. Uneoro begiak
trapuz estalita izaten dituzte, eskuburdinez lotuak eta kasu askotan
biluzik egoten dira atxilotuak.
Konortea galdu arte kolpatuak izaten
dira kate edota altzairuzko kableekin. Ur
hotza, beroa, lixiba edota pixa jaurtitzen zaie. Erre egiten dituzte
zigarroekin, itolarria eragin konortea galdu arte, deskarga elektrikoak
aplikatzen zaizkie gorputzean zehar eta ilea edota atzazalak erauzten
zaizkie.
Badira jaso diren testigantzetan errepikatzen diren bi
praktika. Bata “hegazkina” delakoa, presoa bizkarretik lotzen dute beso
zabalik eta sabaitik zintzilik mantentzen dute. Bestea, “oilasko errea”
deritzotena, makil batetik zintzilik mantentzen dituzte esku eta
zangoetatik lotuak.
Nazio Batuetako Torturaren aurkako elkarteak, behin
baino gehiagotan eskatu dio marokoar gobernuari tortura eta saharar
herritarren aurkako giza eskubideen bortxaketarekin amai dezala.
Dispertsioa bestetik, euskal presoekin egiten duten gisan helburu
bikoitzeko estrategia da marokoar agintarientzat. Batetik, sahararrak
ahalik eta sakabanatuen eta urrunen jartzearen asmo politikoa legoke,
honen bitartez, presoen aldarria isilarazi eta elkarrengandik banaturik
egotearen kostua eraginez. Bestetik, senitartekoak eta gertukoei
ezarritako zigorra legoke …
Egun, 70 preso inguru daude 6 kartzelatan
sakabanaturik.
Ohikoak dira senideei emaniko tratu txarak ere,
umilazioa, biluzteak, mehatxuak, eta kasu zenbaitetan bortxaketa eta
golpeak ere jasan beharrean izan dira euren seme- alaba edo gertukoren
bat bisitatzera joaterakoan.
Sakabanaketak bestetik, helburu ekonomikoa
ere badu beragan, baliabide urriko senideek egin beharreko ahaleginak
izugarri biderkatzen baitira.
surge el frente polisario
ErantzunEzabatuEl Frente Popular para la Liberación de Saguia El Hamra y Río del Oro (POLISARIO) es algo más que un partido político, un ejército de liberación o un movimiento independentista. Algo más que los cimientos del gobierno de la República Arabe Saharaui Democrática, hoy ocupada en un 75% por Marruecos. Es el representante legítimo de la sociedad saharaui, el pueblo mismo, su propia historia moderna.
Los acontecimientos de Zemla del 17 de junio de 1970, liderados por Bassiri, marcan la génesis del moderno nacionalismo saharaui, un movimiento que se configura frente a la intransigencia de la entonces potencia colonizadora, España. Madrid reprime a sangre y fuego la primera manifestación masiva que reclama la autodeterminación del Sahara Occidental, un hecho que no sólo frena sino que impulsa y extiende la lucha de liberación por todo el territorio, introduciendo el componente de resistencia armada.
La creación del Frente Polisario, el 10 de mayo de 1973, a iniciativa del extraordinario líder saharaui El Uali Mustafa Sayed, supone la cristalización de un nacionalismo maduro, que deberá enfrentarse, con escasísimos medios, al ejército español pmero y, tras el abandono de la colonia del país europeo, a los ejércitos mauritano y marroquí. A pesar de las dificultades de los primeros tiempos, el crecimiento del Polisario es meteórico y las acciones de su brazo armado, Ejército de Liberación Popular Saharui (ELPS) no hacen sino aumentar su prestigio entre la población saharaui.
El 12 de mayo El Frente Polisario proclama la constitución de la República Árabe Saharaui Democrática el 27 de febrero de 1976, el mismo día en que el último soldado español abandona el Sahara Occidental. Tras la salida de España y la entrada de Mauritania y Marruecos, el Polisario se ve obligado a proteger a las miles de personas que huyen de los nuevos ejércitos ocupantes y a organizar su asentamiento en la hammada de Tinduf. En esta hégira, la aviación alauita llegó a bombardear con napalm y fósforo varios campamentos de refugiados, provocando la muerte de centenares de civiles.de 1975, una Comisión de la ONU viaja al territorio saharaui con el objeto de analizar el conflicto territorial, haciendo público a su regreso que “el Polisario es la única fuerza política dominante en el territorio y que la inmensa mayoría del pueblo desea la independencia”.
Mauritania, tras constatar terribles pérdidas materiales y humanas, incapaz de derrotar a un ejército popular cada vez más preparado y con más medios, firma la paz con el Polisario en 1979, un hecho que es aprovechado por Marruecos para ocupar automáticamente el territorio dejado por los mauritanos.
El Polisario, a la par que trata de poner en marcha su modelo de sociedad en los campamentos de refugiados de Tinduf, dirige la guerra contra Marruecos hasta el alto el fuego de 1991 y, a partir de entonces, las negociaciones para la puesta en práctica de los planes de paz de Naciones Unidas y la descolonización total del territorio.
Desde su constitución el Frente Polisario ha celebrado doce congresos y ha tenido dos secretarios generales:
Luali Mustafa Sayed: desde el 10 de mayo de 1973 hasta 9 de junio de 1976
Mohamed Abdelaziz: desde el 30 de agosto de 1976 hasta la fecha
El Congreso Popular es la máxima instancia política del Frente. En su seno se confecciona el programa de acción nacional y se toman las decisiones más importantes de la vida del pueblo saharaui.
o